گردشگری سلامت استان قربانی مدیریت نامناسب شد/

به گزارش شهر بورس، تبریز در دهۀ اخیر همواره مقصد توریسم درمانی برای کشورهای همجوار از جمله آذربایجان و ترکیه و همچنین دیگر شهرهای ایران بوده اما چند سالی‌ست، به ویژه بعد از پایان اپیدمی کرونا، شاهد کاهش چشمگیر گردشگران هستیم در حالی که پس از تحریم‌ها وخودنمایی مشکلات اقتصادی این نوع از توریسم می‌توانست به عنوان یک صنعت طلایی اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در منطقه پیدا کند. این کاهش می‌تواند علل و عوامل مختلفی داشته باشد که نیاز به بررسی کارشناسانه دارد اما به نظر می‌رسد یکی از عوامل اساسی این موضوع، نبود زیرساخت‌های لازم برای پذیرش گردشگران سلامت باشد. معضلاتی از قبیل نبود اهداف راهبردی و برنامه‌های مشخص، نبود راهنمای مناسب، کمبود محل اسکان اقتصادی، حضور پررنگ دلالان و … موانع مهمی بر سرراه این افراد هستند.

معاون بیمه خدمات و سلامت آذربایجان شرقی همزمان با هفتۀ گردشگری، مدیریت نامناسب و ناهماهنگ را علت کاهش گردشگری سلامت در استان و تبریز عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی، محمدحسین امیرپور با بیان این مطلب اظهار کرد: در دهۀ نود، پیش از شروع اپیدمی کرونا سازمان بیمه سلامت با هماهنگی استانداری آذربایجان شرقی رابطی تعیین شد و با مراکز درمانی قراردادهایی منعقد شد تا گردشگران سلامت بتوانند با مراجعه به مراکز منتخب و نمونه با تعرفه‌ها و قراردادهای مشخص و مجاز خدمات درمانی مدیریت شده‌ای دریافت کنند اما متأسفانه با توجه به عدم ورود سازمان‌های مرتبط با این موضوع این پروژه منجر به شکست شد.

وی افزود: در آن مقطع عدم مدیریت مناسب و نبود برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند باعث کاهش میزان استقبال گردشگران سلامت از دریافت خدمات از مراکز تخصصی و فوق تخصصی استان ما شد و این در حالی است که استان آذربایجان شرقی طی این سال‌ها از نظر توسعۀ خدمات درمانی توسعۀ چشمگیری یافته است.

امیرپور تأکید کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه، توجه ویژه‌ای به گردشگری سلامت هست و اگر هدف سیاسگذار و برنامه‌ریزان استانی توسعۀ گردشگری سلامت آذربایجان شرقی، به ویژه تبریز باشد، نیاز است که در راستای تدوین استراتژی‌های مناسب گام‌های مؤثر و هماهنگ با تمام حوزه‌های مرتبط برداشته شود.

معاون بیمه خدمات و سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همچنین گفت: عملیاتی شدنِ برنامه‌های توسعه گردشگری سلامت نیازمند همکاری، هماهنگی و تعامل سازمان‌های مختلف استانی از قبیل استانداری، فرمانداری، سازمان میراث‌فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و بیمه سلامت استان نیز یک پای کار این برنامه خواهد بود.

وی با تأکید بر استقبال اداره کل بیمه سلامت استان برای توسعه گردشگری سلامت اذعان کرد: بدون شک با برنامه‌ریزی شفاف و تدوین پروژه‌های مشخص می‌توان در تمام زمینه‌های گردشگری سلامت از جمله، هتلینگ، دریافت خدمات درمانی، دریافت خدمات بستری، دریافت خدمات بیمه‌ای و همچنین راهنمایان گردشگری ورود کرد تا شاهد رونق دوبارۀ توریسم سلامت تبریز باشیم.

امیرپور در ادامه به پوشش بیمه‌ای دانشجویان غیرایرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در این خصوص فرایندی داریم که طی آن دانشجویان شهریه‌پرداز و بورسیه و افراد خانوادۀ آن‌ها را به صورت اجباری تحت پوشش بیمه سلامت با همکاری دانشگاه‌های مرتبط قرار می‌دهیم تا در دریافت خدمات درمانی در کشور و شهر ما به مشکل برنخورند.

محمدحسین امیرپور در پایان با تأکید بر لزوم توسعۀ گردشگری سلامت گفت: توسعه توریسم سلامت در توسعه اقتصاد استان نقش مؤثری خواهد داشت و تبریز و آذربایجان شرقی پتانسیل‌های لازم برای این نوع از گردشگری را دارد اما لازمۀ آن حضور فعال و دغدغه‌مندِ دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی، استانداری، فرمانداری و در کنار این‌ها بیمه سلامت و دیگر ارگان‌های مرتبط می‌باشد.

source

توسط blogcheck.ir