به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
طبق اعلام گمرک، 18.2 ‌میلیون تن کالا در ۶ ماه نخست سال‌ به ارزش 32.5‌ میلیارد دلار وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل نشان از افزایش 3 و 7 درصدی دارد.


براساس این گزارش در حوزه صادرات نیز حدود ۷۰‌ میلیون‌ تن کالا به ارزش 25.7 میلیارد دلار از مبادی رسمی و گمرکات خارج‌ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال‌ قبل، رشد 3 و 7 درصدی داشت.


شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی 17.2‌ میلیون تن کالا به ارزش 7.4 میلیارد دلار صادر کردند که نسبت به سال‌گذشته 7.7‌ و 14.9‌ درصد رشد داشت. شرکت‌های معدنی و کارخانه‌های فلزی 4.5 ‌میلیون تن کالا به ارزش حدودی 2‌ میلیارد دلار صادر کردند که معادل 6.5‌ و 8.1 درصد وزنی و ارزش دلاری از کل صادرات بود.


مصرف گاز طبیعی به ۱۱۷‌ میلیارد مترمکعب رسید‌که پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماه دوم سال‌ به ۱۳۲‌ میلیارد مترمکعب برسد. این در حالی است که ۵۴‌ درصد گاز تولیدی توسط ۷۰۰ شرکت بزرگ صنعتی مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد که کمبود ۲۵۰‌میلیون مترمکعبی گاز قطعا آنها را با مشکلاتی مانند استفاده از سوخت‌های جایگزین از جمله مازوت و حتی تعطیلی مواجه خواهد کرد.


با توجه به کسری در مصرف خانگی به‌نظر می‌رسد گاز صنایع در زمستان نیز با قطعی همراه خواهد شد که باید بررسی بیشتر در خصوص حالت بهینه فروش انجام شود. زیرا فروش هر کیلو گاز طبیعی برای هر کیلو 35‌ سنت اما به صنایع داخلی تقریبا با قیمت 10‌ سنت انجام می‌شود.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir