بازار خودرو در خطر ورود سرمایه های اخراجی از بانک ها

ورود سرمایه بانک ها در بازار خودرو
ورود سرمایه بانک ها در بازار خودرو

با توجه به تأکید وزیر اقتصاد بر کاهش نرخ سود بانکی و عدم جذب سرمایه ها به بخش تولید، به نظر می رسد بازار خودرو در خطر هجوم سرمایه های اخراجی از بانک ها قرار بگیرد و به احتمال زیاد ناترازی و شکاف عرضه و تقاضا را بیش‌تر و روند نزولی قیمت ها را معکوس کند.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزیر اقتصاد قصد دارد نرخ سود بانکی را کاهش بدهد. همتی معتقد است: «وقتی نرخ سود را بالا ببرید، فقط منجر به ناترازی بیش‌تر و نقدینگی و تورم  بیش‌تر خواهد شد و البته بازار سرمایه را هم نابود می کند. می‌دانیم برای کنترل تورم، در مقطع کوتاه، باید نرخ سود را افزایش دهیم، اما این برای موقعی است که بانک های ما تراز باشند و بانک مرکزی هم آن‌قدر قوی باشد که اگر بانکی یک مقدار از ضوابط نظارتی عدول کرد، با آن برخورد کند.»

وی گفته است: «ما با بقیه ارکان تیم اقتصادی دولت همکاری داریم و خواهیم داشت که نرخ بهره را کنترل و در عین حال توجه ها را به سمت بازار سرمایه جلب کنیم چون می‌دانیم رسیدن به تأمین مالی غیرتورمی از طریق بازار سرمایه امکان‌پذیر است.»

اما آیا با توجه به وضعیت تولید، در سود کاهش نرخ سود، سرمایه هایی که برای کسب سود در بانک ها ذخیره شده اند، راهی بازارهای مولد خواهند شد؟

به اعتقاد برخی اقتصاددانان، این تصور که منابع مالی موجود در بانک‌ها پس از کاهش نرخ سود بانکی راهی بخش‌های مولد و بازار سرمایه می‌شود هم تصور اشتباهی است. در اغلب موارد، پول‌های خارج شده از بانک‌ها وارد صندوق‌های سرمایه‌ گذاری کم ریسک شده و صرف سوداگری می‌شود. صندوق‌های سرمایه ‌گذاری عمدتاً منابع خود را در بازارهایی غیر از سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. منابع خود را تبدیل به طلا، ارز و سکه می‌کنند تا سود بیش‌تری کسب کنند.

همین دیدگاه یک خطر بالقوه برای بازار خودرو نیز به شمار می آید. هر چند طی ماه های اخیر رکود حاکم بر بازار خودرو با کمی افت قیمت ها همراه شده است، اما در عین حال هنوز استعداد آن برای حفظ ارزش دارایی و سوددهی بالا حفظ شده است.

استقبال بیش از ۳ میلیون نفر از آخرین پیش فروش ایران خودرو نشان می دهد که این بازار چشم انتظار است، یعنی نه سیراب شده و نه تقاضاهای غیر مصرفی از آن خارج شده است.  فقط کافی است به سوددهی و بازدهی خودرو و یا برندی اطمینان و اعتماد داشته باشد. همین مسئله کافی است که سیل تقاضای مصرفی و غیر مصرفی به سمت آن محصول سرازیر شود.

در همین حال، با توجه به خاطره تلخی که از بورس به یادرگار مانده است احتمال دارد بخش زیادی از سرمایه ها، به سمت بازار خودرو هدایت شوند. به طور طبیعی این سرمایه طرف تقاضا را سنگین تر کرده و ناترازی بیش‌تر از گذشته شود. نتیجه ساده این ناترازی نیز چیزی از افزایش قیمت ها نخواهد بود. به بیان دیگر با هجوم این سرمایه ها، نه تنها روند نزولی شدن قیمت ها متوقف خواهد شد، بلکه به احتمال بسیار زیاد بازار خودرو شاهد شتاب گرفتن افزایش قیمت ها خواهد شد.

source

توسط blogcheck.ir