باز باران با ترافیک شهرداری را غافلگیر کرد

باران و ترافیک تهران
باران و ترافیک تهران

حکایت همان حکایت تکراری و تلخ و قدیمی است. باز باران با ترافیک شهرداری را غافلگیر کرد، اولین بارش پاییزی تهران را قفل کرد، به شدت و پیچیدگی ترافیک اضافه کرد. به نظر می رسد که شهرداری تهران باز هم برای جلوگیری از این وضعیت نتوانسته است کاری از پیش ببرد.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، معضل ترافیک و آلودگی هوا یکی از اصلی ترین معضلات کلان شهر تهران به شمار می آید، معضلی که در سال های اخیر وخیم تر شده است و جان، زمان و اعصاب مردم را از بین می برد. کافی است بارندگی هم چاشنی کار شود. آن وقت تهران قفل‌شده به یک زندان برای افرادی تبدیل می شود که در ترافیک مانده اند. ساعت ها معطلی و گیر افتادن در هزارتویی که هنوز راه چاره ای برای آن پیدا نشده است.

در همین زمینه رییس شورای شهر تهران، مهدی چمران، می گوید: «در روزهای بارانی کاهش دید و لغزندگی معابر داریم، اما تا مشکل حمل‌و‌نقل عمومی حل نشود، غول ترافیک تهران پابرجاست؛ چه با باران چه بی‌باران.»

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران، تشکری هاشمی، هم اضافه می کند: «۸ برابر ظرفیت معابر، خودرو در تهران تردد می‌کند، البته قراردادهایی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی بسته و بخشی از آن‌ها وارد ناوگان شده است.»

در این میان بعضی از کارشناسان معتقد هستند که در این شرایط باید مانع از تردد خودروهای شخصی شد. به خصوص در مواقعی که با افزایش آلودگی هوا و یا بارندگی مواجه هستیم، حضور این نوع خودروها مشکل را دوچندان می کند. البته این مسائل نمی تواند چندان مانع از ترافیک و آلودگی شود، چراکه روز گذشته خرابی چراغ های راهنمایی و رانندگی در برخی معابر موجب اختلال در ترددها شده بود.

در این میان، بسیاری معتقد هستند که با گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش وسائط حمل و نقل عمومی بار ترافیک بسیار سبک خواهد شد، اما به رغم تمام ظرفیت ها و پتانسیلی که اتوبوس سازان داخلی دارند، سفارش گذاری چندانی از سوی نهادهای مرتبط مانند شهرداری ها و وزارت کشور صورت نگرفته است.

بنابر آمار در حال حاضر فقط ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد، این در حالی است که تهران براساس طرح جامع نیازمند ۹ هزار دستگاه اتوبوس است. البته این مشکل تنها به دست شهرداری تهران حل نخواهد شد و باید دولت در این زمینه به کمک شهرداری بیاید.

با این حال به نظر می رسد شهردار تهران در سال گذشته بیش‌تر وقت خود را صرف فعالیت های تبلیغاتی کرده است و چندان روی خوش به تولیدکنندگان داخلی نشان نداده است. ضمن این‌که، به نظر برنامه خاصی هم برای کاهش معضل ترافیک و آلودگی نداشته است. البته در مقطعی این نهاد برای خرید اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی سفارش گذاری نیز کرده است، اما تمام تمرکز شهرداری به خرید از چین معطوف بوده است.

دلیل و بهانه هم این بوده است که داخلی ها نتوانسته اند به موقع به تعهد خود را ایفا کنند یا بعضی ها عنوان می کنند که قیمت اتوبوس های داخلی از خارجی ها گران تر است.

با این وجود شاید اگر شهردار تهران تمام توان و توجه خود را به وظیفه اصلی‌اش متمرکزمی کند، به احتمال زیاد، بارندگی این گونه همه را غافلگیر نمی کرد. اگر در زمان مناسب سفارش گذاری انجام می داد، امروز تهران به جای ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال، توسعه‌یافته‌تر شده بود. اگر ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب بود و شهروندان به آن اعتماد و اطمینان داشتند، قطعاً سطح استفاده از خودروهای شخصی نیز کاهش می یافت.

به بیان دیگر، مردم هم درک و هم فهم استفاده از خودروهای حمل‌ونقل عمومی را دارند و هم می دانند آلودگی و ترافیک کم‌تر خواهد شد، اما شرایط استفاده وجود ندارد. این معضلی است که شهرداری باید پیش از این ها آن را برطرف می کرد. حالا مشکل و دلیل و علت هر چه باشد و هر کسی هم که مقصر قلمداد شود، این مردم هستند که در ترافیک می مانند و مجبور هستند که هوای آلودگی را به ریه خود بفرستند.

source

توسط blogcheck.ir