به گزارش خبرآنلاین، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۵۹ هزار نفر بر اثر هاری در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند که ۴۰ درصد این آمار مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال است.

مهر در خبری نوشت: روز جهانی هاری ۲۰۲۴ در ۲۸ سپتامبر، بر روی «شکستن مرزهای هاری» تمرکز دارد. این موضوع کشورها را برای غلبه بر موانع در مدیریت بیماری، تقویت همکاری‌های بین بخشی، ترویج نوآوری و افزایش آگاهی عمومی برای از بین بردن هاری تا سال ۲۰۳۰ تشویق می‌کند.

جهان واکسن‌ها، داروها، ابزارها و فناوری‌هایی برای شکستن چرخه یکی از قدیمی ترین بیماری ها دارد، بنابراین با اتحاد میان کشورها می توانیم هاری را از بین ببریم.

۲۸ سپتامبر امسال، هجدهمین روز جهانی هاری است. امسال «شکستن مرزهای هاری» نشان می‌دهد که One Health (سلامت واحد؛ برنامه‌ای مشترک میان سازمان بهداشت جهانی، سازمان بهداشت جهانی حیوانات، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد و برنامه محیط زیستی سازمان ملل) برای یک گروه خاص نیست، بلکه برای همه است.

جهان واکسن‌ها، داروها، ابزارها و فناوری‌هایی برای شکستن چرخه یکی از قدیمی ترین بیماری ها دارد. با اتحاد می‌توانیم هاری را از بین ببریم.

برنامه های کنترل هاری نمونه‌ای عالی برای عملیاتی کردن One Health، ایجاد ساختارها و اعتماد در راستای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، از جمله بیماری‌هایی که مستعد همه‌گیری هستند، محسوب می شود.

این موضوع مستلزم استراتژی های نوآورانه و همکاری در بخش‌ها و مناطق مختلف است که بر اهمیت ادغام تلاش‌های بهداشتی انسان، حیوان و محیط زیست تاکید می‌کند. با شکستن مرزها، می‌توانیم بر موانع جغرافیایی، اجتماعی-اقتصادی و آموزشی غلبه کنیم و از واکسیناسیون گسترده، آگاهی و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی اطمینان حاصل کنیم. این رویکرد یکپارچه در مبارزه با هاری حیاتی است و دنیایی را تقویت می‌کند که در آن این بیماری دیگر تهدیدی برای انسان‌ها و حیوانات نباشد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در سراسر جهان سالانه ۵۹ هزار مرگ و میر ناشی از هاری تخمین زده می‌شود که ۴۰ درصد این آمار کودکان زیر ۱۵ سال هستند و ۹۵ درصد مرگ و میرها در آفریقا و آسیا رخ می‌دهد.

هاری یک مشکل جدی بهداشت عمومی در بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه، به طور عمده در آسیا و آفریقاست. گزش سگ باعث ۹۹ درصد موارد هاری انسان می‌شود و می‌توان از طریق واکسیناسیون سگ و پیشگیری از گازگرفتگی از آن جلوگیری کرد، اما هنگامی که ویروس سیستم عصبی مرکزی را آلوده می‌کند و علائم بالینی ظاهر می‌شود، هاری در ۱۰۰ درصد موارد کشنده است.

هزینه ۸ میلیارد دلاری هاری برای کشورهای جهان

طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، هزینه جهانی درمان هاری حدود ۸.۶ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود که البته سال‌های از دست رفته زندگی، مشکلات معیشتی، مراقبت‌های پزشکی و هزینه‌های مرتبط با آن و همچنین آسیب‌های روانی ناشی از هاری در این آمار محاسبه نشده است.

روز جهانی هاری به عنوان نقطه کانونی برای فعالیت‌های جهانی جهت مقابله با هاری عمل می‌کند. از کمپین‌های بزرگ واکسیناسیون در مناطق پرخطر گرفته تا برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، تمامی این اقدامات نقش مهمی در کاهش ابتلا به هاری دارند.

هر یک از ما می‌توانیم با انتشار آگاهی، مشارکت در برنامه‌های پیشگیری و تشویق دیگران به واکسن زدن حیوانات خانگی نقش کوچکی در این مبارزه جهانی ایفا کنیم.

۴۷۲۳۶

source

توسط blogcheck.ir