به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
مرکز آمار اعلام کرد: شاخص قیمت مصرف کننده خانوارها طی ماه گذشته به 264.7 رسیده که نسبت به مرداد و ماه مشابه سال قبل 1.7 و 31.2 درصد افزایش و طی 12 ماهه منتهی به ماه جاری و نسبت به دوره مشابه سال قبل 34.2 درصد افزایش داشت.


بر اساس این گزارش، منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است و در شهریور سال جاری تورم نقطه به نقطه خانوارها، 31.2 درصد بود. یعنی خانوارها به طور میانگین 31.2 درصد بیشتر از شهریور سال قبل برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند. تورم نقطه به نقطه شهریور در مقایسه با ماه قبل، 0.4 درصد کاهش داشت.


تورم ماهانه درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. در این شهریور تورم ماهانه خانوارها 1.7 درصد بوده و تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات 0.9 درصد و برای گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، 2.1 درصد بود.


نرخ تورم سالانه یعنی درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در شهریور نرخ تورم سالانه برای خانوارها به 34.2 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.6 واحد درصد کاهش یافت.


همچنین نرخ تورم سالانه ایران در شهریور 34.2 درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 30.7 درصد برای دهک­­ اول تا 34.8 درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 4.1 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 0.4 واحد درصد کاهش داشت.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir