بنزینی، برقی یا هیبرید؛ بلاتکلفی بازار خودرو

واردات خودروهای بنزین، برقی یا هیبرید
واردات خودروهای بنزین، برقی یا هیبرید

تخصیص ارز برای واردات و تأکید بر رقابتی شدن صنعت خودروسازی نشان می دهد دولت چهاردهم مصمم است از این راه ناترازی را از بین ببرد، اما به نظر می رسد که بین واردات خودروهای بنزین، برقی یا هیبرید مانده است و موجب بلاتکلیفی بازار خودرو شده است.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، افزایش مصرف بنزین، ناترازی تولید و مصرف، نیاز به واردات در شرایط نامساعد ارزی، شدت افزایش آلودگی هوای کلان شهرها، هدررفت منابع، تخریب جبران ناپذیر محیط زیست و از بین رفتن سرمایه نسل های آینده از جمله دلایل تغییر نگرش از خودروهای بنزینی به خودروهایی با سوخت پاک به شمار می آید.

هر کدام از این علت ها می تواند به تنهایی یک گزاره منطقی برای عبور و کاهش استفاده از خودروهای بنزینی و توسعه زیرساخت های خودروهای پاک باشد.

حالا تمام این عوامل یک جا در ایران جمع شده است. میانگین مصرف بنزین در ایران ۱۲۰ میلیون لیتر و فراتر از نرم جهانی است. تولید داخل کفاف این میزان مصرف را نداده و دولت را وادار به واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین کرده است. برخی قیمت پایین و برخی دیگر مصرف سوخت خودروهای تولید داخل را دلیل این امر عنوان می کنند.

با این حال، شرایط کشورکار را به جایی رسانده که دیگر راهی جز عبور از این نوع خودروها باقی نمانده است، اما ایران همچنان در شرایط تحریم و از نظر اقتصادی اوضاع روبه‌راهی ندارد، همچنین تأثیر ممنوعیت واردات به قوت خود باقی مانده است.

البته حمکرانی اقتصادی کشور طی دو سال گذشته در تلاش بوده است که با از سرگیری واردات خودرو، علاوه بر افزایش کیفیت و رقابت، زمینه های کاهش قیمت ها را نیز فراهم کند، اما تغییر دیدگاه ها باعث شده است که واردات آنچنان که باید و شاید سرعت و سمت و سوی مشخص نداشته باشد.

تأکید وزیر صمت اول دولت سیزدهم بر واردات بود و خودروهای بنزینی چندان اولویتی نداشتند. علی آبادی که آمد ورق برگشت و اولویت با خودروهای برقی شد. حالا نیز از گوشه و کنار خبر می رسد که نظر وزارت صمت به سمت خودروهای هیبرید جلب شده است.

در این میان، واردکنندگان و مصرف کنندگان مردد مانده اند که سرانجام کار چه خواهد شد. پیرو نیاز کشور و تأکیدهای انجام شده، بسیاری از شرکت ها نه تنها در کنار واردات، تولید خودروهای برقی را در دستور کار قرارداده اند. برای توسعه زیرساخت ها سرمایه گذاری های زیادی انجام داده اند. برای واردات این نوع خودروها قرارداد منعقد کرده اند.

با این حال به نظر می رسد که در دوران وزارت اتابک قرار است هیبریدها جایگاه ویژه و بالاتری را به خود اختصاص بدهند. هر چند در شرایط فعلی خودروهای هیبرید کارایی بیش‌تری نسبت به برقی ها می توانند داشته باشند، اما مسئله اصلی بلاتکلیفی بازار خودروست.

در واقع با تغییر پی در پی دیدگاه ها و نگاه ها، بازار سمت و سوی حرکت خود را از دست می دهد و با فرصت سوزی های مکرر هم منابع از بین می رود و هم سرمایه گذاری های صورت گرفته بلااستفاده می شود. این موضوع یک نکته منفی دیگر از حضور دولت در حوزه خودرو به شمار می آید. حضوری که به نظر فعلاً ادامه دار خواهد بود.

source

توسط blogcheck.ir