در این مطلب توضیح می‌دهیم که وای فای 7 چیست و پس از بررسی تخصصی این نسل جدید از فناوری وای فای، مزایا و معایب فعلی آن را مرور می‌کنیم.

راهنمای خرید تکراتو

در حال حاضر عده کمی از کاربران موفق به دسترسی به وای فای 6 یا وای فای 6E شده‌اند اما نسخه جدیدتر یعنی وای فای 7 هم ارایه شده است. وای فای 7، جدیدترین دستاورد و فناوری این حوزه است و نسبت به نسل‌های قبلی سرعت بیشتر، تأخیر کمتر و قابلیت پشتیبانی از کانکشن‌های بیشتر را دارد.

قطعاً اولین مدل از مودم‌های وای فای 7 قیمت بسیار بالایی دارند اما به مرور گزینه‌های اقتصادی‌تر و دستگاه‌های بیشتری با قابلیت پشتیبانی از این فناوری عرضه می‌شوند که یک نمونه از آنها سری آیفون 16 است. اگر شما هم قصد دارید با جدیدترین نسخه وای فای آشنا شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که وای فای 7 چیست ، چه مزایایی دارد و چه موقع باید ارتقاء به وای فای 7 را انجام داد.

وای فای 7 چیست

هفتمین نسل از وای فای، تغییرات مهمی نسبت به وای فای 6 و 6E داشته و قابلیت تأمین سرعت 4 برابر را دارد. همچنین در این نسخه از تکنولوژی‌های هوشمند جدیدی استفاده که تأخیر را کاهش داده، ظرفیت را افزایش داده و ثبات و بهره‌وری شبکه را ارتقاء می‌دهند.

وای فای 7 چیست
وای فای 7 چیست

طبق استاندارد نامگذاری متعارف، وای فای 7 همان IEEE 802.11be است؛ در حالی که وای فای 6 و 5 به ترتیب IEEE 802.11ax و IEEE 802.11ac بودند. مثل نسخه قبل، وای فای 7 هم قابلیت سازگاری عقبگرد را دارد. اما برای استفاده حداکثری از مزایای Wi-Fi 7 باید دستگاه‌های جدید و سازگار با این فناوری را داشته باشید؛ از جمله مودم، گوشی هوشمند، لپ تاپ و غیره. به همین دلیل، یکی از معایب Wi-Fi 7 نیاز به تهیه دستگاه‌های جدیدتری است که قیمت بالاتری دارند.

مزایای وای فای 7

پس از توضیح اینکه وای فای 7 چیست در این بخش نگاهی داریم به مزایای این فناوری. این نسخه از وای فای سرعت بالاتر و قابلیت پشتیبانی از کانکشن‌های بیشتر را داشته و سرعت پایدارتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

وای فای 7 چیست

این مزایای وای فای 7 باعث شده که این نسخه برای اجرای بازی و انتقال ویدیوهای باکیفیت مناسب‌تر باشد. همچنین، امکان استفاده از وای فای 7 برای کاربردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که نیاز به سرعت بالا و تأخیر کم دارند، وجود دارد. بعلاوه، وای فای 7 با مشکل تداخل و تراکم شبکه هم مقابله کرده و برای استفاده در مناطق پرتراکم مثل رویدادهای بزرگ و ساختمان‌های متراکم چند طبقه بهتر است.

مقایسه وای فای 7 با وای فای 6E

وای فای 7 چیست

شاید در این مرحله این سوال در ذهن شما ایجاد شود که تفاوت وای فای 6E با وای فای 7 چیست ؟ به خصوص با توجه به اینکه وای فای 7 هم از سه باند 2.4، 5 و 6 گیگاهرتز استفاده می‌کند. در ادامه، با ویژگی های Wi-Fi 7 که این نسخه از وای فای را نسبت به وای فای 6E متمایز کرده‌اند، آشنا می‌شوید.

کانال‌های عریض‌تر

هر باند به چند کانال تقسیم می‌شود. باند 2.4 گیگاهرتز متشکل از 11 کانال 20 مگاهرتزی است. باند 5 گیگاهرتز هم 45 کانال دارد اما به جای محدود بودن به 20 مگاهرتز، می‌توان این کانال‌ها را ترکیب کرده و کانال‌های 40 یا 80 مگاهرتزی ایجاد کرد. باند 6 گیگاهرتز هم از 60 کانال پشتیبانی می‌کند و با وای فای 6E این باندها می‌توانند تا 160 مگاهرتز باشند. یکی از ویژگی های وای فای 7 پشتیبانی از کانال‌هایی با حداکثر پهنای 320 مگاهرتز است. هر چقدر کانال پهن‌تر باشد، امکان انتقال داده‌های بیشتر وجود دارد.

برای درک بهتر، می‌توان این سیستم را با تعداد خطوط یک بزرگراه مقایسه کرد. قطعاً یک بزرگراه 6 لاینه نسبت به یک بزرگراه تک لاینه یا 3 لاینه توانایی بیشتری برای مدیریت ترافیک دارد.

عملیات مولتی لینک (MLO)

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی های وای فای 7 فناوری عملیات مولتی لینک است. استانداردهای وای فای قبلی بین دو دستگاه در یک باند ارتباط برقرار می‌کنند. حتی یک مودم وای فای 6E سه بانده هم دو دستگاه را روی یک باند و یک کانال ثابت با هم متصل می‌کند (مودم تصمیم می‌گیرد که به باند 2.4، 5 یا 6 گیگاهرتز متصل شود).

وای فای 7 چیست

فناوری MLO می‌تواند چند فرکانس را در قالب چند باند در یک کانکشن ترکیب کند. مودم وای فای 7 می‌تواند همزمان با یک دستگاه وای فای 7 در سطح دو یا چند کانال با باندهای مختلف ارتباط برقرار کند. این فناوری باعث می‌شود که کانال‌های عریض‌تر، قابلیت انتقال داده‌های بیشتر را فراهم کنند.

البته همیشه سرعت تنها اولویت نیست بلکه MLO امکان ارتقای بهره‌وری را فراهم می‌کند. مودم وای فای 7 می‌تواند با توجه به تراکم و تداخل، سیگنال را روی بهترین کانال منتقل کرده و تأخیر کم و اتصالی پایدار را حفظ کند. همچنین MLO می‌تواند مشکل برد کوتاه باند 6 گیگاهرتز را هم حل کند تا همزمان که در محیط جابجا می‌شوید، اتصال اینترنت شما حفظ شود.

QAM بالاتر

مدولاسیون کیوآام روشی برای ارسال و دریافت داده‌ها روی امواج فرکانس رادیویی است که هر چقدر بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را می‌توان مخابره کرد. یکی دیگر از ویژگی های Wi-Fi 7 پشتیبانی از 4K-QAM است در حالی که وای فای 6 از 1,024-QAM پشتیبانی می‌کرد و وای فای 5 هم محدود به 256-QAM بود.

هر چقدر QAM بیشتر شود، برد کمتر شده و نیاز به سیگنال قوی‌تری دارید. بنابراین، انتقال از 1,024-QAM در وای فای 6 باعث افزایش 25 درصدی نرخ انتقال داده نسبت به وای فای 5 شده و وای فای هم می‌تواند اوج عملکرد را تا 20 درصد ارتقاء دهد.

چه زمان باید به وای فای 7 مهاجرت کنیم؟

پاسخ دادن به این سوال کمی سخت است. مودم‌ها و دستگاه‌های وای فای 7 از اوایل سال 2023 روانه بازار شدند. قطعاً تا زمانی که دستگاه‌هایی مجهز به این فناوری نداشته باشید، متوجه مزایای Wi-Fi 7 نخواهید شد اما این تکنولوژی سازگاری عقبگرد دارد. به همین دلیل، خرید سیستم‌های مجهز به وای فای 7 برای افرادی که در حال حاضر تصمیم به ارتقای سیستم خودشان گرفته‌اند می‌تواند انتخاب خوبی باشد، به خصوص افرادی که قصد خرید سیستم‌های وای فای 6E گران قیمت را دارند.

یکی از معایب وای فای 7 این است که در حال حاضر سیستم‌های مش و مودم‌های وای فای 7 مثل تی پی لینک BE800 و آمازون Eero Max 7 قیمت بالایی دارند. البته مثل هر فناوری، وای فای 7 هم روزبروز دسترس پذیرتر شده و دستگاه‌هایی با قیمت مناسب‌تر روانه بازار می‌شوند.

همچنین خیلی از لپ تاپ‌ها و گوشی‌های شرکت‌های مختلف از جمله اپل، گوگل و سامسونگ حالا از وای فای 7 پشتیبانی می‌کنند. انتظار می‌رود که امسال بیش از 233 میلیون دستگاه وای فای 7 روانه بازار شوند.

جمع‌بندی

با رونمایی از سری آیفون 16 تکنولوژی وای فای 7 هم توجه زیادی را به خود جلب کرد و به همین دلیل این مطلب را به این فناوری اختصاص دادیم. در این مطلب توضیح دادیم که وای فای 7 چیست و چه مزایایی دارد. این نسل وای فای سرعت بیشتر، تأخیر کمتر، کانکشن پایدارتر و قابلیت مدیریت همزمان چندین دستگاه مختلف را دارد. البته برای استفاده از این فناوری باید یک مودم و همچنین دستگاه سازگار با آن داشته باشید.

سوالات پرتکرار

وای فای 7 چیست ؟

وای فای 7 هفتمین نسل از وای فای است که تغییرات مهمی نسبت به وای فای 6 و 6E داشته و قابلیت تأمین سرعت 4 برابر را دارد. طبق استاندارد نامگذاری متعارف، وای فای 7 همان IEEE 802.11be است.

وای فای 7 چه مزایایی دارد؟

سرعت بیشتر، تأخیر کمتر، قابلیت پشتیبانی از کانکشن‌های بیشتر و ارتقای ثبات و بهره‌وری شبکه جزء مزایای وای فای 7 هستند.

وای فای 7 چه فرقی با وای فای 6 دارد؟

مهم‌ترین مزایای این نسل نسبت به نسل قبل، ارتقای حداکثر سرعت، افزایش پهنای باند کانال و QAM است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره وای فای 7 چیست ؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

source

توسط blogcheck.ir