اتو ژورنالیست ها قهرمانان یک روزه جاده مخصوص
نوع رابطه ای که در صنعت خودروسازی با خبرنگاران وجود دارد در نوع خود بسیار جالب و بی نظیر است. هر چند بسیاری از شرکت ها به پاسداشت روز خبرنگار طی مراسمی از آنان قدردانی کرده و می کنند، اما واقعاً اتو ژورنالیست ها قهرمانان یک روزه جاده مخصوص هستند؛ اما چرا؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
بسیاری از سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و غیردولتی این روز را به خبرنگاران تبریک می گویند. هر ساله بسیاری از شرکت های فعال در زمینه واردات و تولید خودرو نیز با روش های مختلف، از خبرنگاران تقدیر کرده و این روز را به آنان تبریک می گویند، اما با توجه به رصد رابطه این دو بخش، به نظر می رسد رابطه خوب و خندان فقط به همین روز خلاصه می شود. البته نه این که در سایر ایام رابطه تیره و تار باشد، اما متأسفانه بنا به دلایل متعددی این ارتباط همیشه خالی از اشکال نیست.
برخی شرکت هایی که با خبرنگاران حوزه خودرو یا همان اتوژرونالیست ها در ارتباط هستند، هنوز به درک درست و اصولی از این حرفه نرسیده اند. آن ها فکر می کنند رسانه ها بخشی از واحد تبلیغات و ارتباطات شرکت خودشان هستند و غیر از تعریف و تحسین باید هر آنچه آنها می گویند اعمال شود. البته بنا به دلایل اقتصادی و تفکری حاکم بر رسانه نحوه مواجه با این خواسته و نگاه متفاوت است.
با این حال، هر چه قدر هم که رابطه حسنه باشد، منابع خبری رسانه های خودرویی با انتشار یک خبر و یک انتقاد به شدت برآشفته می شوند، چراکه از آنها انتقاد شده است. در اولین قدم خواسته می شود که خبر را برداشته و یا حذف کند، اگر رسانه ای مقاومت کند و اصرارها بی فایده باشد، اهرم مالی و قطع همکاری به مثابه پتکی بر سر آن رسانه فرود خواهد آمد.
نحوه مواجهه رسانه ها نیز با این روش بنا به جایگاه، ضریب نفوذ و بنیه ای که دارند متفاوت است. این درحالی است که در بسیاری از مواقع، خبرنگاران به دلیل انتشار خبر، تحلیل یا گزارشی با واکنش های منفی مخاطبان روبهرو می شوند. در بسیاری از موارد خبرنگاران را دلال، سرباز خودروسازان و جیره بگیران خطاب می کنند. در همین شرایط برخی از شرکت ها نیز معتقدند که آنها باعث ادامه حیات رسانه های خودرویی هستند.
البته برای برخی رسانه متأسفانه این ادعاها مصداق دارد، اما برای برخی دیگر خیر، چراکه این نوع رسانه ها به دلیل سال ها تلاش توانسته اند جایگاه قابل توجهی به دست بیاورند. به نحوی که، نه تنها دلشان از تهدیدهای مختلف خالی نمی شود، بلکه توان ادامه راه را داشته و می توانند ابعاد جدیدی از ماجرا را باز کنند. به بیان دیگر با توجه به نوع ارتباطی که وجود دارد، بخشی از فعالان حوزه صنعت خودروسازی، خبرنگاران را با نیروهای خود اشتباه می گیرند. البته باز هم باید یادآور شد که رفتار و نوع برخورد بعضی از خبرنگاران در شکل گیری این تفکر بی تأثیر نیست، اما در عین حال، همچنان بسیاری از شرکت ها به درک درستی از رسانه و کارکرد آن نرسیده اند و هنوز هم از بیان حقیقت و آشکار شدن نقطه ضعف ها به شدت وحشت دارند.
با این حال، بسیاری از شرکت ها در روزهای منتهی به ۱۷ مرداد از خبرنگاران تقدیرمی کنند. بعضی ها نیز با ارسال پیام در پلتفرم های مختلف این روز را گرامی داشته و برخی دیگر نیز نیازی به تبریک نمی بینند و در کل اعتقادی به رسانه و کارکرد آن ندارند، اما با این حال توقع دارند رسانه ها همیشه از آنان حمایت کنند. در این شرایط، بسیاری از خبرنگاران این حوزه با درک شرایط مردم و جامعه تلاش می کنند در حد بضاعت و توان، وظیفه و رسالت خود را به درستی انجام بدهند. در این مسیر گاهی از سوی مخاطبان و گاهی از سوی شرکت ها با اتهام ها و سختی های دیگر همراه می شوند، اما خبرنگاری تنها یک حرفه نیست، انتخابی برپایه عقل و عشق است و در این راه باید خبرنگار بود تا فهمید سختی ها و مرارت ها به چه دلیل تحمل می شوند.
اتو ژورنالیست خبرنگاران حوزه خودرو رسانه های خودرویی روز خبرنگار
source