وهب متقی نیا سرپرست و رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی اقدامات و دستاوردهای سال 1402 بانک کشاورزی را تشریح کرد.
به گزارش بنکر (Banker)، متقی نیا با اشاره به رشد 25 درصدی سپرده ها و نسبت 60 درصدی سپرده های ارزان قیمت بانک کشاورزی، تسهیلات پرداختی این بانک به بخش کشاورزی را 190 هزار میلیارد تومان معادل 62 درصد پرداخت های شبکه بانکی به این بخش اعلام و خاطرنشان کرد: این ارقام نقش مهم بانک کشاورزی در حوزه معیشت روستا، حمایت از اقشار آسیب پذیر روستاییان و کشاورزان و تامین امنیت غذایی کشور را نشان می دهد.
پیشی گرفتن از برنامه پرداخت تسهیلات
وی در ادامه اظهار داشت: میزان تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سال 1402 معادل 209 هزار میلیارد تومان بوده که 9 هزار میلیارد تومان بیشتر از برنامه پرداخت تسهیلات بوده است؛ همچنین بالغ بر40 درصد پرداخت ها به صورت تکلیفی صورت گرفته است.
میزان مطالبات امهال و تمدید شده
متقی نیا در بخش دیگری از سخنان خود میزان مطالبات امهال و تمدید شده در حمایت از فعالان بخش کشاورزی و مساعدت به مشتریان دارای بدهی تسهیلاتی طی سال 1402 را 724 هزار میلیارد ریال و میزان بخشودگی جرائم دیرکرد را 22 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
تحقق 99 درصدی برنامه بانکداری بین الملل
سرپرست بانک کشاورزی با اشاره به تحقق 99 درصدی برنامه بانکداری بین الملل این بانک، عملکرد حوزه ارزی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: حجم اعتبارات اسنادی گشایش شده در بانک کشاورزی طی سال 1402 درمقایسه با سال پیش از آن 234 درصد رشد داشته و حجم ضمانت نامه های ارزی صادر شده 163 درصد افزایش داشته است.
همچنین همزمان با ارتقای سهم از بازار، رتبه عملیات ارزی بانک در کل شبکه بانکی از جایگاه دهم به جایگاه ششم جدول صعود کرده و در اعتبارات اسنادی (LC) به جایگاه دوم در شبکه بانکی رسیده است که گام مهمی در بهبود بهره وری بخش ارزی بانک تلقی می شود.
رتبه برتر در شاخص تراکنشهای موفق
متقی نیا تصریح کرد: در حوزه فناوری، بانک کشاورزی رتبه برتر را در شاخص تراکنشهای موفق کسب کرده و با امتیاز 99.7 درصد در صدر جدول شبکه بانکی قرار دارد.
توسعه بانکداری دیجیتال
وی افزود: همچنین بانک کشاورزی در زمینه توسعه سرویس های نوین بانکی و توسعه بانکداری دیجیتال با راه اندازی اپلیکیشن های کاربردی نوینکست(کیف الکترونیکی پول)، پالیز(پلتفرم تجارت الکترونیک محصولات کشاورزی)، بازارگاه نهاده های کشاورزی، سامانه همراه بانک شرکتی، گسترش خدمات API در سامانه بانکداری باز (اسنپ، تپسی، فیلیمو، نماوا و..)، پالیز مارکت، کالای ایرانی و نیز ایجاد امکان احراز هویت دیجیتال (غیرحضوری)، راه اندازی سوپر اپلیکیشن باران (پلتفرم خدمات بانکداری غیرحضوری)، ایجاد سامانه آسان (پلتفرم پرداخت تسهیلات غیرحضوری ) و توسعه سامانه هایی نظیر سفته الکترونیکی، برات الکترونیکی، چابک (چک الکترونیک بانک کشاورزی)، زیست بوم ریال دیجیتال،کیمیا، کهربا و … گام مهمی در راستای تسریع و تسهیل دسترسی مشتریان به خدمات بانکی و تحقق سند تحول دیجیتال برداشته است.
source