کارنامه مردود وزارت صمت در واردات خودرو

کارنامه واردات خودرو
کارنامه واردات خودرو

براساس جدیدترین گزارش گمرک، طی چهار ماه ابتدای سال ۹ هزار و ۵۹۲ دستگاه خودرو سواری نو وارد کشور شده است. با توجه به آمار سال گذشته هنوز تیراژ واردات به ۲۲ هزار دستگاه نرسیده است. به بیان دیگر، این آمار نشان دهنده کارنامه مردود وزارت صمت در واردات خودروست.


تیگو 7 پلاگین هیبرید


تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزارت صمت دولت سیزدهم به اندازه ای که از نظر روانی از واردات خودرو استفاده ابزاری کرد به همان اندازه نتوانست وعده هایش را محقق کند. این موضوع شامل هر دو زیر صمت می شود. هر دو وزیری که سنگ بزرگ واردات را بلند کردند، اما هیچ کدام نتوانستند به هدف بزنند. آمار واردات این را می گوید، وارداتی که هیچ گاه به اعداد مدنظر و اعلامی از سوی سکان‌داران صمت کشور نزدیک نشد، اما با تکیه بر این حربه و همچنین کنترل عرضه از طریق قیمت گذاری و سامانه یکپارچه فروش، بازار را در رکود نگه داشتند.

در این شرایط با گذشت بیش از یک سال و نیم از ثبت نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی و پس از ریزش و انصراف بسیاری از خریداران، هنوز تیراژ کل واردات به ۲۲ هزار دستگاه هم نرسیده است. در همین رابطه، رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «واردات خودروی سواری نو ترخیص قطعی شده از گمرکات کشور در چهار ماهه سال جاری به مرز ۱۰ هزار دستگاه رسید.»

محمد رضوانی‌فر افزود: «در مدت یادشده تعداد ۹ هزار و ۵۹۲ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۱۹۲ میلیون و ۲۸ هزار دلار وارد و از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.»

وی درباره واردات خودرو سواری نو در چهار ماهه سال گذشته، گفت: «در مدت یادشده تعداد ۴۳۹ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۱۲ میلیون دلار وارد کشور شده بود.»

به گفته رئیس‌کل گمرک ایران، در این مدت شرکت‌های معین خودرو ایرانیان، کرمان موتور و سایپا عمده‌ترین واردکنندگان خودرو سواری نو به کشور بودند که نزدیک به ۶۵ درصد از واردات خودرو را از نظر تعداد به خود اختصاص دادند. سال گذشته نیز در مجموع ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار وارد کشور شد. البته این آمار تجمیعی کل خودروهای واردشده است و اگر محصولات غیر سواری از آن کسر شوند، آمار نزدیک به ۲۲ هزار دستگاه نیز کم‌تر خواهد شد.

به نظر می رسد بررسی این آمار و چرایی عدم تحقق وعده های وارداتی می تواند به دولت برای خروج از صنعت خودروسازی دلیل و انگیزه کافی را بدهد. طی سال های اخیر هر چند دولت سیزدهم موفق به شکستن قفل ۵ ساله ممنوعیت واردات خودرو شد، اما مسیر و راهی که انتخاب کرد مانع از تحقق وعده های خودرویی شد. در این مدت، واردات خودرو نه منجر به افزایش کیفیت شده و نه رقابت را بیش تر کرده است، فقط در آخرین روزهای حیات دولت سیزدهم، اثر روانی آیین نامه واردات خودروهای دست دوم باعث کاهش قیمت خودروها در بازار شده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که بازار تا چه زمانی در این فضا قرار خواهد داشت.

۵ امتیاز از ۴ رای

source

توسط blogcheck.ir