بررسی قیمت اعلامی ری را نسبت به رقبا
صبح امروز مورخ سوم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ در شرایطی قیمت ری را اعلام شد که بسیاری بر این باورند قیمت این خودرو نسبت به رقبای چینیاش، بالا است و نیاز به کاهش دارد.
اگر بگوییم حاشیه های ری را تمامی ندارد اصلا بیراه نگفته ایم. از رونمایی این خودرو بدون داشبورد برای حفظ وزیر صمت وقت گرفته تا خاموش کردن چراغ ها حین رونمایی و بالاخره قیمت گذاری این خودرو با عددی میلیاردی. حال در این محتوا قصد داریم قیمت ری را را نسبت به رقبایش یک به یک مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت نتیجه گیری نماییم که قیمت ری را تا چه حد منصفانه است.
قیمت ری را چند اعلام شد؟
قیمت ری را بر اساس شنیده ها با احتساب هزینه های جانبی نزدیک به یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان اعلام شده است. عددی که ری را به نخستین خودروی ملی با قیمت کارخانه میلیاردی مبدل می سازد.
ری را پول چه چیز را از مشتری می گیرد؟
ری را نخستین کراس اوور وطنی با تعاریف بین المللی به لحاظ شکل ظاهری و طول، عرض و ارتفاع بدنه به حساب می آید و همین مورد یعنی کراس اوور بودن خود بر افزایش قیمت این خودرو تاثیر دارد.
اما موردی که ایران خودرویی ها در خصوص ری را تاکید بسیار زیادی بر آن دارند، سبد آپشن این محصول است. آپشن هایی که برای نخستین بار در بین خودرو های داخلی روی ری را نصب شده اند و از جمله آن ها می توان به دوربین ۳۶۰ درجه، کلاستر دیجیتال پیوسته به مانیتور، گرمکن صندلی های جلو، شارژر وایرلس، در صندوق برقی با حسگر حرکتی پا، رادار نقطه کور، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور پارک جلو و… اشاره کرد.
به این ترتیب ایران خودرویی ها مدعی هستند که محصولشان نسبت به چینی های بازار چیزی کم ندارد و قیمتش باید همتراز آن ها باشد. اما قیمت محصول تولید داخل مگر نباید با مونتاژی های CKD متفاوت باشد؟
رقیب اصلی؛ ام وی ام X55 پرو
ام وی ام X55 پرو را به لحاظ ابعاد، پیشرانه و آپشن می توان اصلی ترین رقیب ری را قلمداد کرد. خودرویی که در کارخانه قیمتی برابر با ۱ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان دارد. این قیمت برای خود X55 نیز بالا به نظر می رسد و باید گفت بر همین اساس و بالا بودن قیمت X55، قیمت ری را نیز برایش بالاست.
رقیب بعدی؛ هایما S5
رقیب دیگر ری را، هایما S5 است که از گیربکسی مشابه با ری را یعنی ۶ سرعته AT بهره می گیرد. این خودرو در کارخانه قیمتی معادل با ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان دارد! اگرچه ری را آپشن های بیشتری نسبت به هایما S5 دارد و طراحی کابینش هم مدرن تر است اما به هیچ عنوان اختلاف ۱۰۰ میلیون تومانی ری را با S5 مورد قبول نیست و نمی توان بخاطر چند قلم آپشن، برای این خودرو اضافه بهای ۱۰۰ میلیونی دریافت کرد. پس قیمت اعلامی ری را نسبت به هایما S5 بالا است.
ام وی ام X33 کراس؛ رقیب دیگری از چین
ام وی ام X33 کراس دیگر خودروی چینی است که نسبت به ری را کمی ابعاد کوچک تر و موتور ضعیف تری دارد اما سطح آپشنی اش انصافا خوب است و شش ایربگ به همراه گرمکن جلو، اتوهلد و ترمز پارک برقی و… را به مشتریان ارائه می دهد. قیمت این خودرو در کارخانه ۱ میلیارد و ۵۶ میلیون تومان تست که باید گفت از آنجاییکه X33 چینی و مونتاژ داخل و ری را تولید داخل است، می تواند این دو خودرو هم قیمت در نظر گرفته شوند و بنا بر این ری را می بایست در محدوده X33 کراس قیمت گذاری می شد. چیزی در حدود ۱ الی ۱.۱ میلیارد تومان.
چانگان CS35 پلاس؛ چینی وارداتی
چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ به واقع به لحاظ طراحی و هماهنگی موتور و گیربکس و همچنین کیفیت متریال و ارزش برند، نسبت به ری را جایگاه بالاتری دارد. این خودرو در سامانه قیمتی معادل با ۱ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان دارد که با احتستب قیمت ۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیونی ری را و اختلاف ۹۲ میلیونی این دو خودرو، بازهم باید گفت قیمت ری را کمی بالا محاسبه شده است.
ری را و یک کلاس بالاتر
جالب تر آنکه هنگامی که ری را را با خودروهای یک کلاس بالاتر همچون کی ام سی X5، فیدلیتی ۵ نفره، دیگنیتی پرایم، لاماری ایما، فردا T5 و… قیاس می کنیم، می بینیم که ری را نسبت به این خودرو ها که همگی بزرگ تر، قوی تر و بعضا با آپشن های بیشتر هستند، اختلاف قیمت حدودا ۲۰۰ میلیونی دارد که بازهم معوق نیست. بویژه اینکه مثلا شرکتی همچون کرمان موتور در بازه های زمانی کوتاه برای محصولی همچون KMC X5، شرایط اقساط نیز می گذارد. یا مثلا مدیران خودرو نیز دائم شرایط اقشاط دارد و همین امر می تواند برگ برنده این محصولات نسبت به ری را باشد.
در پایان، نظر شما در خصوص قیمت ری را چیست؟
ایران خودرو ری را قیمت ری را
source