چرا مردم هنگام گرانی ها به سمت بازار هجوم می برند؟ + توضیح دلایل واکنش مشتری ها

طبق رسم همیشگی بازار خودرو ایران، هر وقت گرانی رخ میدهد و قیمتها سر به فلک میکشد مردم نسبت به خرید خودرو اقدام میکنند و میزان تقاضا بالا میرود. حال سؤال این است که چرا چنین اتفاقی رخ میدهد و علت اصلی افزایش تقاضا در بازار خودرو چیست؟
طی ۳ هفته گذشته افزایش قیمتهای بینظیری در بازار خودرو رخ داد و به دنبال این قضیه، مردم در اولین روزها کمی شوکه شده بودند؛ اما پس از جدی شدن اوضاع و برنگشتن قیمتهای اعلامی به گذشته، مشتریان به سمت خرید از بازار آزاد رفتند و میزان تقاضا برای خودرو بالا رفت.
در نگاه اول هجوم مردم به بازار آزاد اقدامی نامناسب به نظر میرسد و موجب هرجومرج و تورم بیشتر در بازار میشود؛ زیرا همانطور که میدانید هر گاه میزان تقاضا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند، گرانی در یک بازار و صنعت به وجود میآید و قیمتها رشد میکند.
با کمی تأمل بیشتر اما میشود کاملاً کسانی که به سمت بازار آزاد خودرو و خرید از آن جا میروند را درک کرد؛ زیرا طی سالهای اخیر تورم همیشه گریبانگیر جامعه ایران بود و هر فردی ترس از این موضوع دارد که اگر امروز کالای موردنظرش را خریداری نکند، فردا قدرت خریدش کاهش مییابد و دیگر هیچوقت نمیتواند به هدفش برسد.
ازاینرو میتوانیم این حق را به مردم عادی جامعه بدهیم که ترس از آینده و عقب ماندن از تورم باعث هجوم آنها به بازار و خرید خودرو با قیمتهای گزاف میشود چرا که مطمئن هستند بعداً همان خودرو گرانتر هم خواهد شد و دیگر نمیتوانند خریداریاش کنند.
در این میان عدهای از روی شکمسیری و بدون این که وضعیت واقعی جامعه را درک کنند سریعاً موضع میگیرند و نطق میکنند که دوای درد تورم بازار خودرو، نخریدن است. اما آیا چنین حرفهایی منطقی و کارساز است؟
در پاسخ به سؤال بالا باید گفت وحشت از گرانی که طی سالیان گذشته رفتهرفته بین مردم قشرهای مختلف اعم از ثروتمند، متوسط و ضعیف ایجاد شده، هم اکنون به ترسی همهجانبه تبدیل گشته و دیگر هیچ یک از مردم، امید به متعادل شدن قیمتها ندارند و این که منتظر کاهش قیمت باشیم، آرزوی محالی است که مطمئناً با ادامهدار بودن سیاستهای اقتصادی حال حاضر کشور، محقق نمیشود.
بنابراین، مقصر و مقصران اصلی تورم بازار خودرو و افزایش میزان تقاضا مردم نیستند؛ بلکه ترس و وحشتی است که به زندگی آنها وارد شده و آنها را نسبت به هر اتفاقی بدبین کرده. لازم به ذکر است فقط یکی از مثالهای نتایج وضع موجود، بحث خریدوفروش خودرو است و جو حاکم در کل کشور، متأسفانه همه اقلام را تحتالشعاع قرار داده است.
از دیگر مثالهایی که میتوانیم برای هجوم مردم جهت خرید یک کالا بزنیم بحث بنزین است که دقیقاً یک شب پس از شروع اجراییشدن نرخ جدید، صفهای طویلی مقابل پمپبنزینها تشکیل شد؛ زیرا افراد اقدامکننده برای انجام این کار، حتا به اختلاف قیمت یک باک بنزین آزاد که در بدترین حالت حدود ۱۰۰ هزار تومان میشود هم فکر کردند و خواستند تا این حاشیه را یک روز بعد پرداخت نکنند.
در پایان باید نتیجه گرفت که متهمکردن مردم برای گرانیهای رخداده در بازار خودرو کاری احمقانه است؛ زیرا رشد قیمت ارز، تورم و دیگر پارامترها که هیچکدامشان به مردم مربوط نیست عوامل اصلی گرانی هستند و موجب بروز چنین اتفاقهایی میشوند.
پس بهتر است بهجای خطاب قراردادن یکدیگر، کمی اندیشه کنیم و متوجه شویم که مشکل اصلی گرانیهای رخداده در جامعه و بازارهای مختلف، میزان تقاضای مردم نیست؛ بلکه سیاستهای اشتباه اقتصادی اعمالی در کشور است. به بیانی دیگر زمانی میتوانیم افزایش میزان تقاضا و هجوم مردم را مقصر رشد قیمتها بدانیم که تورم کم باشد، نه وقتی که تورم همواره زیاد بوده و خریدن و نخریدن مردم، تأثیرگذاری آن چنان محسوسی در نوسان قیمتها نداشته باشد.
بازار خودرو گزارش بازار خودرو
source
