مصرف چند برابری سوخت خودروهای ایران به نسبت استاندارد جهانی

خودروهای موجود در کشور با وجود چالشهایی که در حوزه سوخت وجود دارد، تقریباً چند برابر استانداردهای جهانی مصرف میکنند و این میتواند زنگ خطری باشد برای تشدید کمبود سوخت در ایران.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با حضور در یک برنامه تلویزیونی میگوید که مصرف بنزین استاندارد در کشورهای دیگر اکنون به ۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش رسیده و این در حالی است که مصرف در کشور ما چیزی حدود ۱۲ تا ۱۵ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود میگوید که ورود سالانه بیش از یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل کشور و عدم اسقاط خودروهای فرسوده موجب شده است که هر ساله بیش از ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین افزوده شود و این افزایش اگر قرار باشد تولید شود، به سرمایه چند میلیارد دلاری نیاز دارد.
این موضوع حکایت از آن دارد که خودروهایی که در کشور استفاده میشوند که عمده آنها را تولیدات داخلی تشکیل دادهاند، چندبرابر استانداردهای جهانی سوخت مصرف میکنند و در نهایت نیز چنین موضوعی، پیامدی جز کمبود سوخت برای کشور به همراه نخواهد داشت.
ناگفته نماند که عدم نوسازی ناوگان یکی از مهمترین عوامل مصرف سوخت در کشور است و تا زمانی که خودروهای فرسوده از چرخه خارج نشوند و جای خود را به خودروهای جدید کممصرف و هیبریدی ندهند، شرایط تغییر نخواهد کرد. این در شرایطی است که وضعیت کنونی اقتصادی کشور به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را به مردم نخواهد داد.
برای مثال شخصی که یک خودروی فرسوده که از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و با متوسط درآمد مردم ایران که چیزی کمتر از ماهیانه ۲۰ میلیون تومان است به گذران زندگی میپردازد، چگونه توانایی آن را خواهد داشت که خودروی خود را با یک خودروی هیبریدی ۲ میلیارد تومانی جایگزین کند؟
همان طور که معادله مورد اشاره حل نشدنی است، وضعیت مصرف سوخت نیز در کشور حل نشدنی باقی خواهد ماند؛ مگر این که نظام اقتصادی کشور با تحولات گسترده روبهرو شود و در پی آن واردات آزادانه صورت گیرد و خودروسازان داخلی نیز روی توسعه تکنولوژیک و قیمتهای رقابتی تمرکز کنند و در کنار آن نیز رفع تحریمها ارزش پول ملی را بهبود بخشد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند.
تنها در این صورت است که میتوان امیدوار بود که مدیریت سخت محقق شود و در غیر این صورت همین خودروهایی که امروز در شهرها تردد میکنند، در آینده نزدیک به خودروهای فرسوده و با مصرف بالا تبدیل خواهند شد و در کنارشان نیز خودروهای جدید داخلی با همان تکنولوژیهای از مُد افتاده و پرمصرف روانه بازار میشوند و این به معنای رشد روزافزون و غیر قابل مهار مصرف سوخت خواهد بود. رشدی که دیگر نمیتوان با احداث پالایشگاه و موارد این چنینی مقابلش ایستاد و ایران را به یک واردکننده بزرگ سوخت تبدیل خواهد کرد.
آلایندگی خودرو مصرف سوخت
source