مأموریت غیرممکن خودروسازان در سایه تحریم؟

خودروسازان در تحریم
خودروسازان در تحریم

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، در حالی با زبان تهدید خودروسازان را مخاطب قرار داده است که به نظر می‌رسد اطلاع دقیقی از وضعیت فعلی این صنعت ندارد. در چنین شرایطی، آیا مأموریت غیرممکن خودروسازان در سایه تحریم به سرانجام خواهد رسید؟ یا بار دیگر خودروسازان چینی برنده نهایی خواهند شد؟


اکستریم QX


اکستریم QX

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دولت در حالی خودروسازان را به دلیل افزایش مصرف سوخت، آلودگی و تحمیل هزینه‌های سنگین مالی تهدید کرده که هنوز نتوانسته است چالش‌ها و مشکلات تولید را به‌درستی برطرف و زمینه‌های تسریع فرآیند تولید را فراهم کند.

پزشکیان عصر یکشنبه (۲۵ آبان ۱۴۰۴) در جلسه هیئت دولت با تأکید بر ضرورت کم‌مصرف بودن خودروهای جایگزین، خطاب به وزیر صمت دستور داد: «در جلسه‌ای با خودروسازان، صریحاً اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودروها اصلاح و مصرف آن‌ها بهینه نشود، هیچ‌گونه ارزی دریافت نخواهند کرد و اجازه تولید نیز نخواهند داشت. این شرکت‌ها در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنند و دولت نیز در این مسیر از آن‌ها حمایت خواهد کرد. اولویت ما تولید خودروهای ایمن و برقی است.»

این در حالی است که حدود دو هفته پیش نیز فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت، با اشاره به مصوبه هیئت وزیران گفته بود: «براساس مصوبه هیئت وزیران، از سال ۱۴۰۶ تولید خودرو باید براساس استاندارد یورو ۶ انجام شود. برخی از پیشرانه‌های فعلی قابلیت انطباق با استاندارد یورو ۶ را ندارند و در نتیجه، برخی از محصولات خودروسازان تغییر خواهند کرد. خودروسازان باید از هم‌اکنون برنامه جایگزینی محصولات و توسعه پیشرانه‌های جدید را آغاز کنند. بخشی از این پیشرانه‌ها با تغییرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و بخشی دیگر با سرمایه‌گذاری جدید در حوزه مهندسی و زنجیره تأمین قابل تطبیق هستند.»

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاری

به گفته رئیس هیئت عامل ایدرو، زمان اجرای برخی از این پروژه‌ها تا ۱۸ ماه برآورد شده است و اگر صنعت خودرو بخواهد تا سال ۱۴۰۶ به اهداف تعیین‌شده برسد، باید از همین امروز سرمایه‌گذاری‌ها را آغاز کند. برآورد کارشناسان نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو لازم است تا امکان انطباق کامل با استاندارد یورو ۶ فراهم شود. تحقق این هدف منوط به فراهم شدن شرایط اقتصادی و جلوگیری از زیان‌دهی خودروسازان است.

خروجی تهدید خودروسازان؛ توسعه یا بن‌بست؟

در این میان، با توجه به وضعیت نامساعد مالی خودروسازان، شرایط تحریمی و محدودیت‌های دست‌یابی به تکنولوژی‌های جدید، این پرسش مطرح می‌شود که در نهایت خروجی تهدید خودروسازان توسعه خواهد بود یا بن‌بست؟

به بیان ساده‌تر، در شرایطی که به تازگی تزریق مُسکن ۴۰ همتی به خودروسازان مصوب شده است، آیا آنان توان تولید خودروهای کم‌مصرف را دارند؟ آیا با «بایدها و نبایدها» می‌توان تغییرات لازم را ایجاد کرد؟ نهایت این تهدیدها به کجا خواهد رسید؟ سقوط بیش‌تر در چین؟ آیا پیش از صدور چنین تهدیدهایی بهتر نبود برای دستیابی به اهداف مدنظر، عادی‌سازی روابط با کشورهای صاحب این صنعت در دستور کار قرار گیرد؟

source

توسط blogcheck.ir