به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها در مراسم واگذاری ۱۰۰۰ دستگاه کامیونت کمپرسی زامیاد به سازمان شهرداریها و دهیاریها و آغاز بکار خط تولید اتوبوس درون شهری جدید زامیاد (اروند)، گفت: همکاری مشترک سازمان شهرداریها با شرکت زامیاد در حوزه تأمین کامیونتهای کمپرسی و ارتقای محصول، اقدامی ارزشمند است که میتواند در کوچکترین مقیاسهای شهری و روستایی اثرگذار باشد.
بهبودهایی که در خودروی کمپرسی و استانداردهای جدید آن صورت گرفته، مستقیماً در کیفیت خدماترسانی در شهرها و روستاها دیده خواهد شد. طبق افق طرح سال ۱۴۰۰ باید ۳۰ هزار اتوبوس فعال میبود اما آن زمان تنها 23.7 هزار دستگاه وجود داشت و امروز این عدد به 12.8 هزار دستگاه رسیده است. فرسودگی و خروج ناوگان باعث شده فاصله با اهداف طرح بسیار زیاد شود.
روزانه در تهران حدود ۹۲ هزار خودرو از سه دروازه اصلی وارد شهر میشود. از 3.5 میلیون سفر روزانه، ۷۴ درصد با خودروی شخصی انجام میشود و تنها ۱۳ درصد اتوبوس، ۷ درصد تاکسی و ۶ درصد مترو است. این اعداد با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد. کشور هزینه زیادی برای سوخت خودروهای شخصی میپردازد در حالی که همین منابع میتواند صرف توسعه اتوبوس و مترو شود و مشکل آلودگی هوا نیز کاهش پیدا کند. واردات اتوبوس و تاکسی در کوتاهمدت از روی ناچاری است اما در میانمدت باید تولید داخل رونق بگیرد.
توسعه ناوگان عمومی نیازمند همراهی دولت، حمایتهای مجلس و مشارکت بخش خصوصی است. بخش خصوصی باید با ارائه تضامین و تسهیلات مناسب تقویت تا خرید و واردات تسهیل شود.
ضرورت حمایت از تولید ملی در حوزه خودروهای تجاری
محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با تأکید بر لزوم حمایت از تولید ملی در حوزه خودروهای تجاری، اعلام کرد: واردات اتوبوس میتواند راهکاری موقتی باشد اما توسعه شرکتهایی مانند زامیاد و تجهیز آنها به خطوط تولید جدید، اثرگذاری واقعی در روستاها و شهرهای کوچک دارد.
خودروی نیسان سالها نقش مهمی در حمل و نقل شهری و روستایی دارد و خوشبختانه امروز با ارتقاهای جدید بخش عمدهای از مشکلات گذشته حذف شده است. اضافه شدن فناوریهای ایمنی و استانداردهای جدید، گامی مؤثر در بهبود کیفیت خدمات در شهرها و روستاها است. هرچند واردات اتوبوس اقدام موقتی و قابل قبول بود اما تقویت شرکتهای داخلی و تولیدکنندگان بدون شک به نفع است و حمایت از تولید ملی محسوب میشود.
امیدواری به انعقاد قراردادهای بیشتر با زامیاد
امروز هزار دستگاه کامیونت شاید برای یک شرکت بزرگ عدد بالایی نباشد اما وقتی همین خودرو در یک روستا یا شهر کوچک مورد استفاده قرار میگیرد، اثرگذاری واقعی آن مشخص میشود. در روستاهایی با سه تا ده هزار نفر جمعیت، ارزش خدمات چنین خودروهایی کاملاً دیده میشود. امید می رود این مسیر همچنان ادامه داشته باشد و شهرداریها بتوانند قراردادهای بیشتری با زامیاد منعقد کنند. این اقدامات گامهای بزرگی است که باید تداوم یابد.
دولت باید بار نوسازی ناوگان حمل و نقل را برعهده بگیرد
مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تأکید بر نقش حیاتی شهرداریها و دهیاریها در ارائه خدمات عمرانی و حمل و نقل عمومی، اعلام کرد: مدیریت شهری روزانه اقداماتی انجام میدهد که ارزش آن معادل صدها پروژه ملی است.
در گذشته اتوبوس شهری ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشت اما امروز این عدد به بیش از ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. شهرداریها منابع درآمدی محدودی دارند و نمیتوانند به تنهایی بار نوسازی ناوگان را بر دوش بکشند. در دنیا نقش دولت در توسعه حملونقل عمومی پر رنگ است و ایران نیز باید از این الگو پیروی کند تا مشکلات آلودگی، تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات در شهرهای مختلف کاهش یابد.
طی سه سال گذشته ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰۰ دستگاه کامیونت قرارداد بسته شده است. هزار دستگاه کامیونت سال گذشته تحویل شده و مجموعاً قرار است ۳۰۰۰ دستگاه برای خدمترسانی در شهرها و روستاها تأمین شود. این خودروها مخصوصاً در روستاهای دور افتاده و شهرهای کوچک نقش حیاتی دارند و نماد عدالت در توسعه هستند.
برای نوسازی ناوگان برونشهری منابع لازم پیشبینی شده و هدف این است که ۱۰۰۰ دستگاه از ظرفیت داخلی و ۱۰۰۰ دستگاه از طریق واردات تأمین شود تا هم صنعت داخلی تقویت و هم نیاز فوری ناوگان پاسخ داده شود.
دستور کار سایپا حفظ پلتفرمهای اقتصادی و توسعه نسل جدید محصولات
مهدی رادمنش قائم مقام مدیرعامل گروه سایپا در توسعه محصول در این مراسم با اشاره به بروز رسانی کامیونت اکستند و پاسشدن کامل استانداردهای ۸۵گانه، اعلام کرد: سایپا حفظ پلتفرمهای اقتصادی و توسعه نسل جدید محصولات را در دستور کار دارد و سال آینده محصول جایگزین این خانواده معرفی میشود.
اقدامات زامیاد در توسعه محصول بویژه در پروژه اکستند، اقدامی ارزشمند است. این محصول متناسب با اقلیم ایران و نیازهای کاربری مشتریان طراحی شده و موفق شده استانداردهای ۸۵گانه را بطور کامل پاس کند. یکی از استراتژیهای مهم گروه سایپا، حفظ پلتفرمهای ارزشمند و ادامه توسعه آنها است. این پلتفرم سطح داخلیسازی بالایی دارد و با هزینه ارزی بسیار کم قابل تولید است. سال آینده محصول جایگزین جدید این خانواده معرفی می شود.
بخش قابلتوجهی از مشتریان این گروه، اقشار زحمتکش و کمبرخوردار هستند که با این محصولات کسب درآمد میکنند. بنابراین استمرار عرضه محصول اقتصادی و قابل اتکا اهمیت ویژه دارد. پس از سالها، سایپا مجدداً وارد عرصه تولید اتوبوس شده است. محصول جدید با همکاری یکی از برندهای معتبر جهانی تولید میشود و برنامهریزی شده تا سال ۱۴۰۷ سطح داخلیسازی آن به بیش از ۵۰ درصد برسد. هدف مونتاژکاری نیست.
افتخار سایپا تولید محصولاتی با عمق ساخت داخل بالا و اتکاء به توان داخل است. در ماههای آینده محصول سواری جدید سایپا با نام آریا (بنزینی) وارد بازار میشود. نسخه اول با موتور بنزینی عرضه خواهد شد.
نسخه پلاگین هیبرید آریا نیز رونمایی و توسعه آن بطور کامل انجام شده است. این خودرو میتواند بهعنوان تاکسی ملی مورد استفاده قرار گیرد. از سیاستگذاران در مجلس، وزارت کشور و وزارت نفت انتظار می رود از این طرح حمایت کنند. این خودرو نیاز به زیرساخت گسترده شارژ ندارد و مشکل رایج ناوگان برقی را برطرف میکند. استانداردهای فعلی و آتی را پوشش میدهد. هزینه نگهداری پایین و داخلیسازی بالایی دارد که برای رانندگان تاکسی بسیار مهم است.
اکستند استانداردهای ۸۵ گانه را دارد
داریوش گلمحمدی مدیرعامل شرکت زامیاد در مراسم واگذاری وانت کمپرسی به شهرداریها و دهیاریها از ویژگیها و محصول جدید این شرکت، اعلام کرد: طی دو سال گذشته سازمان شهرداریها بهعنوان شریک تجاری این سازمان انتخاب شده و بزرگترین خریدار سازمانی محصولات زامیاد بشمار میرود. این سازمان سال گذشته ۲ هزار دستگاه و سال جاری 1000 دستگاه کامیونت نیسان خریداری کرده که البته در قرارداد سال جاری، ۷۰ درصد خودروها از نوع اکستند است.
اکستند محصولی که برای کاهش مشکلات استانداردی نیسان آبی طراحی شده و اکنون تمام استانداردهای ۸۵گانه، تأییدیه سازمان ملی استاندارد، محیطزیست و پلیس راهور را دارا است. سیستم پایداری الکترونیکی، ترمز اضطراری پیشرفته، هشدار خروج از خط و سامانههای کنترل هدایت از جمله قابلیتهای جدید این خودرو است.
با افزایش ۱۶ سانتیمتری طول خودرو و افزایش ۲۱ درصدی فضای کابین، صندلیهای نیمکتی حذف و صندلیهای جدید با قابلیت تنظیم پشتی و کفی نصب شده است. همچنین فرمان بطور کامل هیدرولیک شده و عایقبندی صوتی و حرارتی داخل کابین بطور کامل انجام شده است. طراحی جدید آمپر و بهرهگیری از شبکه BCM قابلیت مدیریت بهتر سامانههای الکترونیکی و افزودن امکانات بیشتر را فراهم کرده است.
خط تولید اتوبوس زامیاد که حدود ۱۲ سال متوقف بود با قرارداد جدید دوباره فعال شده است. اتوبوس جدید اروند با طول ۱۲ متر، موتور ۹.۵ لیتری کامینز، ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور به تولید میرسد. این محصول از نظر مشخصات فنی در رده اتوبوسهای مناسب قرار دارد و شریک تجاری آن شرکت فوتون، دومین اتوبوسساز بزرگ چین با تولید بیش از ۴۵ هزار دستگاه در سال گذشته است.
سال جاری تولید اتوبوس با یک دستگاه در روز آغاز میشود و تا پایان سال ۷۲ دستگاه تولید خواهد شد و این فعالیت برای ۱۲۸ نفر اشتغال ایجاد میکند. با حمایت گروه سایپا، سال آینده حداقل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس شهری تولید خواهد شد.
عرضه پادرا پلاس و توسعه سبد محصولات تجاری
یکی از مشکلات زامیاد تکمحصولی بودن بود اما پادرا پلاس با استانداردهای ۸۵گانه بهزودی مجوز شمارهگذاری دریافت میکند و وارد بازار میشود. پادرا پلاس میتواند بخشی از نیاز بازار جایگزین نیسان را تأمین کند. کامیونتهای ۶، ۶.۵ و ۹ تنی در مدلهای خوابدار و بیخواب نیز در برنامه تولید هستند و زامیاد قرارداد بلندمدت برای تأمین و تولید این محصولات دارد.
در قالب قرارداد گروه سایپا با چانگان، پیکاپ لوکس هانتر نیز به سبد محصولات زامیاد افزوده خواهد شد. قرارداد اتوبوس این امکان را میدهد که بهزودی اتوبوس برقی، اتوبوس ۱۸ متری و میدیباس نیز تولید و به بازار عرضه تا سبد محصولات تجاری زامیاد کاملتر شود.
انتهای پیام
source