
تأیید نظر دولت درباره تعرفه پلکانی واردات خودرو از سوی مجلس را باید یک گام رو به جلو دانست، اما در عین حال، واردات خودرو را نشانهای از بحران سیاستگذاری در بازار خودرو نیز باید به شمار آورد. این بحران هم مردم را در انتخاب محصول دلخواه و هم دولت را در تحقق اهداف درآمدی با مشکلات زیادی روبهرو کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سرانجام با امضای محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، عدم مغایرت تعرفه پلکانی واردات خودرو با قانون بودجه اعلام شد. حکمی که به غائله هفتماهه میان دولت و مجلس پایان داد و تکلیف واردکنندگان خودرو بالاخره با تعرفهها مشخص شد.
البته اجرایی شدن این تعرفهها هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد. باید دید که این بار هم شکایت شخصی باعث توقف آن میشود یا خیر؟ با این حال، به نظر میرسد حتا اگر شکایتی در کار نباشد، اهداف مدنظر محقق نخواهد شد.
دولت از یک سو در بودجه ۱۴۰۴، درآمد ناشی از حقوق ورودی واردات خودرو را ۱۱۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان پیشبینی کرده است، اما بر اساس آمار، با گذشت نزدیک به هشت ماه، حدود پنج هزار میلیارد تومان از این درآمد محقق شده است. از سوی دیگر، واردات ۹۰ هزار دستگاه برای سال جاری پیشبینی شده بود که تحقق این تیراژ نیز با توجه به مدتزمان باقیمانده از سال، تقریباً غیرممکن است.
به بیان دیگر، لجاجت و بیتدبیری نهادهای سیاستگذار نهتنها مانع از تحقق اهداف واردات خودرو شده، بلکه مانند همیشه، مصرفکنندگان را به بازنده اصلی این نبرد بدل کرده است.
واردات خودرو؛ سیاستی در حد حرف
این در حالی است که قرار بود با واردات خودرو، انحصار خودروسازان داخلی شکسته شود، رقابت شکل بگیرد، قیمتها کاهش یابد و مصرفکنندگان بتوانند پس از پنج سال ممنوعیت، دوباره طعم واقعی انتخاب را بچشند. اما آنچه در عمل رخ داد، برخلاف تمام وعدهها بود؛ بهنحوی که میتوان واردات خودرو را به سیاستی تشبیه کرد که فقط در حد حرف باقی مانده است.
با گذشت بیش از سه سال، هنوز واردات خودرو در تأمین و تخصیص ارز و ثبت سفارش با چالش مواجه است. این در حالی است که تعدد شرکتهای واردکننده، که با هدف شکستن انحصار وارد میدان شدند، حالا خود به معضلی تبدیل شدهاند، چراکه سقف ارزی محدود است و تقاضای آنها نامحدود.
در این شرایط، فرصتسوزی و از بین بردن زمان چه توجیهی میتواند داشته باشد؟ آیا واقعاً مجلس و دولت مردم را اسیر ناتوانی، لجاجت و بیتدبیری خود کردهاند؟ یا اینکه مشکلات و موانع ارزی، آنها را وارد یک جنگ ساختگی کرده بود؟ آیا در این مدت، جنگی پنهان میان برندگان و بازندگان آشکار و پنهان کاهش تعرفه واردات وجود داشته است؟ آیا با تأیید نظر دولت، روند واردات خودرو سرعت میگیرد؟ یا اینکه دستاندازی دیگری در مسیر ایجاد میشود؟
نوشته واردات خودرو؛ نشانهای از بحران سیاستگذاری در بازار خودرو اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source