انتقاد از افزایش قیمت خودروهای تولید داخل

انتقاد از افزایش قیمت خودرو
انتقاد از افزایش قیمت خودرو

طی روزهای اخیر، انتقاد از افزایش قیمت خودروهای تولید داخل بالا گرفته است. آیا واقعاً این انتقاد به‌جاست؟ و آیا چاره‌ای جز افزایش قیمت وجود ندارد؟ در این میان، دولت مقصر است یا باید خودروسازان را مسئول دانست؟


اکستریم QX


اکستریم QX

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، روند افزایش و اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان همچنان ادامه دارد. در هفته‌های اخیر، ایران‌خودرو و سایپا به همراه خودروسازان بخش خصوصی، بخشنامه‌های فروش را با قیمت‌های جدید ابلاغ کرده‌اند.
این موضوع مصرف‌کنندگان واقعی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و منجر به افزایش شدت انتقاد آنان شده است.

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، روند زیان‌دهی صنعت خودرو ادامه داشته است. این مسئله در کاهش تولید نیز نقش مخربی ایفا کرده است. در همین شرایط، نه‌تنها بدهی خودروسازان بزرگ به زنجیره تأمین افزایش یافته، بلکه برخی خودروسازان بخش خصوصی نیز به لیست بدهکاران آنان اضافه شده‌اند. این مسائل، همگی ناشی از کمبود و فقدان نقدینگی ایجاد شده است.

تولیدکنندگان از یک سو با فشارهای ناشی از افزایش هزینه‌های تولید اعم از تعرفه، مالیات، انرژی، دستمزد، مواد اولیه، تورم و نرخ ارز دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر، به‌واسطه وجود دیدگاه سرکوبگرانه، باید با تبعات قیمت‌گذاری دستوری مواجه شوند.

این در حالی است که کارشناسان اعتقاد دارند: «مسیر فعلی صنعت خودرو در سایه سیاست‌های مبهم ارزی و قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند تداوم یابد. در صورت ادامه این روند، کشور نه‌تنها با افت تولید خودرو، بلکه با بحران گسترده‌تری در صنایع وابسته، اشتغال و درآمد خانوارها مواجه خواهد شد.»

به باور این بخش از منتقدان، حل این بحران مستلزم بازنگری جدی در سیاست‌های ارزی و اقتصادی دولت است. تولید زمانی رونق می‌گیرد که قیمت‌گذاری بر اساس واقعیت‌های اقتصادی باشد و دولت به‌جای دخالت مستقیم، نقش تسهیل‌گر را ایفا کند. همچنین باید در نظر داشت که صنعت خودروسازی شاخصی از وضعیت کلی اقتصاد ایران به شمار می‌آید. وضعیت حال حاضر این صنعت باید به‌منزله زنگ خطری جدی برای متولیان باشد، اما به دلیل فقدان دیدگاه اقتصادی، نشانه‌ها و پیام‌ها از سوی سیاست‌گذار دیر درک و دریافت می‌شود.

به بیان ساده‌تر، وضعیت امروز بازار خودرو، نتیجه تصمیم‌های اشتباه گذشته است. اما از آن بدتر، طولانی، پیچیده و فرسایشی بودن روند اصلاح مسیر است؛ به‌گونه‌ای که از یک سو خریدار به قیمت‌های غیرواقعی عادت می‌کند و از سوی دیگر، خودروساز به سراشیبی می‌افتد.

البته در شرایط فعلی، با توجه به تورم و کوچک‌تر شدن سفره مردم، افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش بیشتر قدرت خرید آنان می‌شود، اما واقعیت این است که در صورت ادامه سیاست‌های فعلی و کاهش مداوم تولید، نه‌تنها بازار با کمبود عرضه و ناترازی بیشتر مواجه خواهد شد، بلکه موج تعدیل نیرو و افزایش بیکاری شدت پیدا می‌کند.

در این میان، با وجود نامساعد بودن شرایط، برای جلوگیری از توقف تولید، راهی جز افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. اما در عین حال، ابتدا حکمرانی اقتصادی باید نقش و تقصیر خود را پذیرفته و در وهله دوم، پای خود را از این صنعت بیرون بکشد. بازار خودرو می‌تواند مسیر درست را بدون دخالت پیدا کند.

source

توسط blogcheck.ir