آیا خودروسازان واقعاً به پول نیاز دارند؟

قرار است ۴۰ همت به منظور پرداخت بدهی قطعهسازان به خودروسازان بزرگ پرداخت شود. این هم بخش دیگری از ادامه روشهای غلطی است که به نظر میرسد با فرمان فعلی تمامی نخواهد داشت، اما آیا خودروسازان واقعاً به پول نیاز دارند؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بالاخره بعد از ماهها مقرر شده است که ۴۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بخشی از بدهی به قطعهسازان پرداخت شود؛ پولی که میتواند برای مدتی منجر به احیای زنجیره تأمین شود.
این در حالی است که میزان بدهی خودروسازان به قطعهسازان از مرز ۱۶۰ همت عبور کرده و ۴۰ همت هم بدهی تعیینتکلیفنشده وجود دارد. در این شرایط، حکمرانی اقتصادی به جای تغییر دیدگاه و تجدیدنظر در سیاستگذاری، باز هم در مسیری قرار گرفته است که خروجی آن چیزی جز وضعیت امروز صنعت خودروسازی نخواهد بود.
وضعیتی که از سیاستهای اشتباه و تکرار آنها به وجود آمده است. در این سالها هرگاه خودروسازان در تنگنای مالی قرار گرفتهاند، یا از طریق تسهیلات بانکی و یا با دریافت مجوز تجدید ارزیابی داراییها از شمول ماده ۱۴۱ خارج شدهاند. اما درِ بر همان پاشنه قدیمی چرخیده است و دوباره روز از نو، روزی از نو.
در همین زمینه، کارشناسان اعتقاد دارند که دلایل عدم موفقیت این خودروسازان را نباید در کمبود نقدینگی و مواردی مانند آن جستوجو کرد، چراکه این وضعیت معلول سیاستگذاریهای اشتباه است. برخی از آنها معتقدند که علت را باید در نوع مدیریت و ناتوانی سیستم دولتی جست، زیرا در هر صورت، با وجود این نوع سیاستها هر چهقدر هم که نقدینگی به این صنعت تزریق شود، باز در آخر به نقطه اول بازمیگردند.
پولپاشی و تزریق نقدینگی برای ادامه توزیع رانتهای پنهان و آشکار، روندی است که بیش از یک دهه اخیر در این صنعت جریان داشته و به نظر میرسد به این زودیها نیز تمامی نخواهد داشت. در واقع، سیستم حکمرانی کشور خود با سیاستگذاریهای نادرست در حوزه خودرو، منجر به زیان این صنعت میشود و باز هم از منابع عمومی تزریق میکند تا ویترین صنعت پابرجا بماند.
بنابراین، ادامه این سیاستها و پولپاشیها بهتنهایی نمیتواند این صنعت را به مسیر درستی هدایت کند؛ بهخصوص اینکه این ۴۰ همت را هم باید به جمع بدهیهای خودروسازان اضافه کرد. آنچه به طور قطع میتواند نیاز خودروسازان به منابع مالی حکومتی را متوقف کند، خروج دولت از این صنعت است. دستان آلوده نمیتوانند شفابخش باشند.
بدهی خودروسازان خودروسازان قطعه سازان
source
