پلتفرم اینفینکس (Infinex) در آستانه یک نقطه عطف مهم، یعنی رویداد تولید توکن قرار دارد. بنیانگذار پروژه، کِین وارویک (Kain Warwick) با اذعان به اینکه توسعه محصول هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است، از دو تصمیم مهم خبر داده است؛ قبل از تولید توکن ابتدا باید دو فاز آماده‌سازی محصول و کمپین تشویقی جذب کاربر برگزار شود تا در نهایت براساس شاخص‌های موفقیت، زمان دقیق TGE مشخص ‌شود. دوم اینکه قرار است توکن‌های متعلق به تیم که معادل ۲۰٪ از کل عرضه می‌شود، ۱۲ ماه بعد از رویداد TGE قفل بماند.

پروژه با این تصمیم عملا از ورود توکن‌ها به چرخه نقدینگی، پیش از تناسب کامل محصول با بازار جلوگیری می‌کند و مانع هیجان سفته‌بازی می‌شود. این اقدامات نه تنها نشانه جدی بودن عرضه توکن اینفینکس است؛ بلکه حکایت از این دارد که پروژه می‌خواهد توکن را در زمان و شرایط مناسب عرضه کند تا حداکثر تأثیر و رشد پایدار را ایجاد کند. در این مطلب قصد داریم تصمیم استراتژیک و مراحل سه‌گانه پیش از رویداد تولید توکن اینفینکس را به‌طور دقیق بررسی کنیم. با ما همراه باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

بررسی مراحل سه‌گانه پیش از تولید توکن اینفینکس

رویداد تولید توکن اینفینکس
منبع: infinex.xyz

اینفینکس (Infinex) یک پلتفرم دیفای چندزنجیره‌ای است که توسط بنیانگذار سینتتیکس (Synthetix) با هدف تسهیل دسترسی کاربران به اکوسیستم آنچین و ابزارهای معاملاتی پیشرفته مانند قراردادهای دائمی (perpetual contracts) راه‌اندازی شده است. این پلتفرم قصد دارد با عرضه توکن خود در رویداد تولید توکن (TGE) نقدینگی و تعامل کاربران را افزایش دهد. تیم اینفینکس برنامه پیش از رویداد TGE را به سه فاز مشخص تقسیم کرده است تا اطمینان حاصل کند محصول و بازار آماده عرضه توکن هستند.

فاز اول؛ تکمیل محصول و آماده‌سازی کمپین تشویقی

در گام نخست، تمرکز تیم بر تکمیل محصول اصلی و طراحی کمپین‌های تشویقی است. به‌زودی همه کاربران می‌توانند به افزونه اینفینکس (Infinex Extension) دسترسی داشته باشند و کیف پول‌های خود را ایمپورت کنند. بخش معاملات پرپچوال اینفنیکس نیز برای همه فعال است. به‌این ترتیب، معامله‌گران پلتفرم‌هایی مانند هایپرلیکویید می‌توانند بدون از دست دادن حجم معاملات یا تخفیف‌های قبلی، از رابط کاربری اینفینکس استفاده کنند و به‌راحتی از طریق افزونه بین دو محیط جابه‌جا شوند.

مجموعه‌ای از قابلیت‌هایی که در زمان راه‌اندازی رسمی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، به شرح زیر است:

  • ارائه کیف پول غیرحضانتی اینفینکس با قابلیت انتزاع زنجیره و گس
  • خزانه با قابلیت بازیابی آنچین
  • پشتیبانی از بیش از ۲۰ شبکه
  • افزونه مرورگر با امکان سواپ درون‌افزونه‌ای
  • ایمپورت کردن کیف پول و عبارت بازیابی
  • پشتیبانی از معاملات پرپچوال در صرافی غیرمتمرکز هایپرلکیوئید و به‌زودی سایر دکس‌ها
  • پشتیبانی از قابلیت “Swidge” برای سواپ و پل زدن بین زنجیره‌ها
  • ارائه قابلیت “Earn” به‌عنوان تجمیع‌‌کننده سود

تیم اینفینکس بر این باور است که می‌تواند بهترین درگاه برای ورود به اکوسیستم آنچین باشد؛ اما این را هم خوب می‌داند که صرفا ساخت یک محصول عالی کافی نیست؛ باید انگیزه و مشوق‌های قدرتمندی را برای جذب کاربران ایجاد کند.

به‌همین منظور، تیم اینفینکس قصد دارد کمپین متفاوتی را برای جذب کاربران اجرا کند؛ کمپینی که به جای تکرار روش‌های قدیمی، با ایده‌ جدیدی طراحی شده است. اگرچه جزئیات این کمپین هنوز فاش نشده، اما نقشه کلی آن مشخص است. کاربران با ایمپورت کردن کیف پول‌های فعلی و اتصال حساب‌های اجتماعی خود می‌توانند وارد سیستم رتبه‌بندی اینفینکس شوند. در این رتبه‌بندی علاوه‌بر فعالیت‌های جدید کاربر، سابقه او در پلتفرم اینفینکس هم محاسبه می‌شود.

برخلاف سایر پروژه‌ها، در این کمپین پاداش‌ها به‌صورت خطی توزیع نمی‌شوند؛ زیرا هدف اصلی افزودن نقدینگی یا استیکینگ نیست، بلکه می‌خواهد کاربران را برای مهاجرت واقعی به اینفینکس آماده کند. بخش هیجان‌انگیز ماجرا بازگشت جعبه‌های پاداشی به‌نام “Crates” است که جوایز به‌صورت تصادفی در آن‌ها توزیع می‌شود. احتمالا جزئیات دقیق‌تر در مورد نحوه عملکرد جعبه جوایز در هفته آینده منتشر می‌شود.

در طول کمپین، همه حساب‌های کاربری اینفینکس رتبه‌بندی می‌شوند و به‌مرور با اضافه‌شدن معیارهای جدید مرتباً به‌روزرسانی می‌شوند. در پایان کمپین نیز از موجودی کاربران اسنپ‌شات گرفته می‌شود تا رتبه‌ها نهایی شوند. هدف این است که شور و هیجان جامعه بالا برود و مانند اتفاقی که برای پروژه موناد (Monad) افتاد بازار حدس و گمان‌ها درباره نحوه امتیازدهی اینفینکس داغ شود.

بعد از پایان کمپین، رتبه‌بندی نهایی اعلام می‌شود و کاربران طی چند هفته جعبه‌های جوایز خود را دریافت می‌کنند. تیم اینفینکس اعلام کرده است که تقسیم کیف پول و ایجاد حساب‌های متعدد برای دریافت پاداش بیشتر فایده‌ای ندارد، زیرا سیستم پاداش‌دهی براساس ضرایب افزایشی طراحی شده است. این یعنی، اگر رتبه کاربری ۵۰۰ باشد، بسیار بهتر از این است که دارایی‌های خود را میان چندحساب با رتبه‌های پایین‌تر تقسیم کند.

تیم اینفینکس با اشاره به انتقادات مطرح در مورد ارزش جعبه‌های جوایز، توضیح داده که این صندوق‌ها ارزشمند و باکیفیت هستند. به‌طور مثال، برخی از آن‌ها شامل بلیط‌های شرکت در قرعه‌کشی یک میلیون دلاری می‌شوند. علاوه‌بر این، ارزش جوایز موجود در صندوق‌ها به‌تدریج در طول کمپین افزایش پیدا می‌کند.

این تیم همچنین درمورد واجدین شرایط ایردراپ اینفینکس گفته است با توجه به اینکه هیچ کمپین یا طرحی به غیر از جعبه جوایز ندارد، هیچ بدهی ایردراپی بر دوش آن‌ها نیست و می‌تواند پاداش‌ها را به‌شکل بهینه بین کاربران واقعی توزیع کنند.

واجدین شرایط کمپین اینفنیکس علاوه‌بر جوایز نقدی از کوپن‌های (Vouchers) تخفیف خرید توکن نیز بهره‌مند می‌شوند. کاربران با استفاده از این کوپن‌های می‌توانند توکن آتی Infinex را با قیمت پایین‌تر خریداری کنند. هر ووچر قیمت ثابتی دارد و تا یک سال معتبر است. بنابراین، فرصت جذاب را برای کاربران اولیه اینفینکس ایجاد می‌کند.

فاز دوم؛ ارزیابی اثربخشی محصول و کمپین

در فاز دوم، تیم اینفینکس می‌خواهد اثربخشی محصول و کمپین را ارزیابی کند تا ببیند آیا برگزاری رویداد تولید توکن منطقی است یا خیر. این مرحله چند هفته طول می‌کشد و احتمالا تصمیم نهایی درباره زمان برگزاری TGE به پایان ماه نوامبر موکول خواهد شد. به محض اینکه تیم از مسیر رشد و جذب کاربران اطمینان پیدا کند، تاریخ دقیق TGE اینفینکس اعلام و فاز نهایی آغاز می‌شود.

فاز سوم؛ پیش‌فروش و توزیع توکن‌ها

در فاز نهایی، تمرکز اصلی تیم روی توزیع گسترده‌ توکن‌ها در میان کاربران واقعی جامعه است و به همین منظور قصد دارد یک بازار پیش از عرضه (Pre-market perp) پرپچوال راه‌اندازی کند. این تصمیم براساس تجربیات گذشته در فروش پیشین مجموعه ان‌اف‌تی‌های پاترونز (Patron) گرفته شد. باوجود موفقیت نسبی، تنها حدود ۲۴۰۰ حساب کاربری در فروش مذکور شرکت کردند که بخش عمده‌ای از آن‌ها نیز متعلق به صندوق‌های مالی و نهنگ‌ها بود. همین موضوع باعث شد توزیع توکن‌ها به شکل عادلانه‌ای بین کاربران توزیع نشود و بخش زیادی از عرضه در دست بازیگران بزرگ باقی بماند.

مسئله دیگر، میزان نقدینگی پایین توکن‌است؛ زیرا طبق برنامه قرار است تا پایان سال جاری کمتر از ۱۰٪ از کل عرضه توکن‌ها در گردش باشند. به همین دلیل، تیم قصد دارد چند هفته پیش از رویداد تولید توکن، پیش‌فروش خود را در لانچ‌پد عمومی سونار (Sonar) متعلق به پلتفرم سرمایه‌گذاری اکو (Echo) انجام دهد. قیمت نهایی توکن اینفینکس هنوز مشخص نیست و ممکن است مانند فروش‌های قبلی، به‌صورت آزاد یا حتی در قالب مزایده تعیین شود. نکته جالب اینکه ممکن است از سونار در آینده به‌عنوان پلتفرم رسمی عرضه توکن‌های اکوسیستم اینفینکس استفاده شود.

معیارهای اصلی رویداد TGE اینفینکس

تولید توکن اینفینکس
منبع: paragraph.com

شرط اصلی برای برگزاری رویداد تولید توکن اینفنیکس همان چیزی است که کِین وارویک در پست اخیر خود روی آن تاکید کرده است؛ تا زمانی که محصول و درآمد پروژه به ثبات نرسد، رویداد TGE انجام نخواهد شد. تیم اینفینکس می‌خواهد پیش از هر تصمیمی، از رشد واقعی دو منبع درآمدی خود یعنی معاملات پرپچوال و سواپ‌های درون‌افزونه‌ای مطمئن شود. تنها در این صورت است که عرضه توکن معنا پیدا می‌کند و می‌تواند آغازگر مرحله‌ پایدار و پربازدهی برای پروژه باشد.

طرح اینفینکس برای توزیع ایردراپ میان دارندگان پاترونز

در چرخه اخیر بازار، شاهد پدیده جالبی بودیم؛ برخی پروژه‌ها با توزیع توکن میان دارندگان توکن‌های بی‌همتا (NFT) خود توانستند توجه گسترده‌ای را جلب کنند. نمونه‌ موفق این رویکرد، ایردراپ توکن “PENGU” میان دارندگان مجموعه پاجی پنگوئنز بود. ارزش بازار توکن PENGU تقریباً پنج برابر خود مجموعه NFT رشد کرد، آن هم در حالی که بازار میم‌کوین‌های سولانا وضعیت چندان خوبی نداشت. تیم اینفینکس حالا قصد دارد یک مدل کارآمدتر و عادلانه‌تر را پیاده‌سازی کند.

بر اساس توضیحات کین وارویک، ۱۰۰٪ از عرضه متعلق به جامعه (که نماد و تاریخ آن هنوز مشخص نشده است) به‌صورت ایردراپ میان دارندگان مجموعه NFT پاترونز توزیع خواهد شد. این تصمیم با هماهنگی کامل جامعه اتخاذ شده است و از دید تیم توسعه‌دهندگان منصفانه‌ترین روش توزیع توکن به‌شمار می‌آید.

مجموعه NFTهای پاترونز اینفینکس
منبع: paragraph.com

اما کاربرد مجموعه ان‌اف‌تی‌های پاترونز صرفا به توزیع توکن محدود نمی‌شود. تیم توسعه در نظر دارد این توکن‌ها را به نوعی NFT سبک در قابل نمایه پروفایل (PFP) تبدیل کند تا کاربران بتوانند از آن به‌عنوان نماد تعلق و حمایت از پروژه استفاده کنند. با توجه به اینکه تعداد این NFTها در حال حاضر ۱۰۰ هزار عدد است، قرار است سازوکاری طراحی شود تا کاربران بتوانند با ادغام چند NFT، نسخه‌های کمیاب‌تر و باارزش‌تری از نمایه‌های اینفینکس ایجاد کنند. این فرآیند علاوه‌بر کاهش عرضه به حدود ۲۵ تا ۵۰ هزار NFT، به تقویت هویت برند اینفینکس کمک می‌کند.

زمان‌بندی پیش‌رو برای TGE اینفنیکس

طبق برنامه قرار است کمپین تشویقی و تمامی قابلیت‌های جدید در اواسط نوامبر منتشر شوند. تیم توسعه قصد دارد به محض آنکه پروژه به اندازه کافی رشد کند، دکمه‌ TGE را بزند. پیش از آن نیز، یک بازار پیش از عرضه پرپچوال راه‌اندازی می‌شود. این بازارها معمولاً چند هفته پیش از انتشار رسمی توکن فعالیت خود را آغاز می‌کنند؛ اما اینفینکس قصد دارد این بازه را به ۴ تا ۶ هفته افزایش دهد تا بازار قیمتی پایدارتری شکل بگیرد و از نوسان بیش‌از حد جلوگیری کند. براساس این برنامه، پیش‌بینی می‌شود رویداد تولید توکن اینفینکس در اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه برگزار شود. با‌این‌حال، هنوز قطعیتی در این خصوص وجود ندارد.

هنوز بخش قابل‌توجهی از آماده‌سازی‌‌ها از راه‌اندازی توکن گرفته تا یکپارچه‌سازی لانچ‌پد سونار و راه‌اندازی ترمینال معاملاتی در دستور کار تیم قرار دارد. این موارد، نقش مهمی در تعیین دقیق زمان TGE دارند و سرعت اجرای آن‌ها زمان فرآیند نهایی را تعیین می‌کنند.

برنامه‌های بعد از رویداد TGE اینفنیکس

پس از رویداد تولید توکن اینفنیکس، درصورتی که کمپین تشویقی طبق برنامه پیش رفته باشد و پلتفرم به رشد خود ادامه دهد، فرآیند بازخرید توکن‌ها طبق چارچوب حاکمیتی جدید آغاز خواهد شد.

برنامه‌های آینده شامل راه‌اندازی یک ترمینال معاملاتی جدید، پشتیبانی از زنجیره‌ها و دارایی‌های بیشتر، ایجاد پلتفرم NFT و چندین بازار معاملاتی پرپچوال است که همه از طریق یک رابط کاربری واحد در دسترس خواهند بود. نکته مهم این است که تیم همچنان تمرکز خود را بر بهبود تجربه کاربری (UX) و ساده‌سازی پلتفرم حفظ می‌کند تا کاربران بتوانند بتواند از دل یک پلتفرم واحد، به دنیای کامل معاملات آنچین دسترسی داشته باشد.

جمع‌بندی

اینفینکس خود را یک سوپراپ جامع در دنیای کریپتو معرفی می‌کند و قصد دارد تجربه یکپارچه‌ای از خدمات مالی غیرمتمرکز را در اختیار کاربران قرار دهد. آن‌ها طی چند سال گذشته پایه‌های یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های آنچین را بنا کرده‌اند و در ماه‌های اخیر سرعت توسعه را به‌طور چشمگیری افزایش داده‌اند.

هدف این تیم رقابت برای جذب هر تراکنشی است که روی زنجیره انجام می‌شود؛ رویای اینفینکس این است که ابتدا کاربران فعلی دنیای غیرمتمرکز، سپس مشتریان صرافی‌های متمرکز و در نهایت تمام کاربران عادی را جذب کند. در حالی‌که بازار کریپتو در آستانه‌ یک تحولی بزرگ قرار دارد، اینفینکس از مدت‌ها پیش این تغییر را پیش‌بینی کرده بود و حالا می‌خواهد آنچه را در سال ۲۰۲۳ وعده داده بود، به‌صورت واقعی و در مقیاس جهانی محقق کند.

source

توسط blogcheck.ir