چرا گزارش کیفی خودروهای داخلی منتشر نمی‌شود؟

گزارش کیفی خودروهای داخلی
گزارش کیفی خودروهای داخلی

از حبس گزارش کیفی خودروهای داخلی در وزارت صمت بیش از سه سال می‌گذرد. به نظر می‌رسد این دولت نیز علاقه‌ای به شفاف‌سازی و افزایش آگاهی مردم ندارد. اما سؤال این است که چرا گزارش کیفی خودروهای داخلی منتشر نمی‌شود و از دسترس عموم خارج شده است؟ وزارت صمت چه هدفی را از این پنهان‌کاری دنبال می‌کند؟






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به‌رغم تلاش‌ها و تبلیغاتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است، همچنان کیفیت خودروهای داخلی آن‌چنان‌که باید رضایت‌بخش نیست و افزایش آن به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

در این شرایط، انتشار گزارش‌های کیفی علاوه بر ایجاد انگیزه میان تولیدکنندگان، می‌تواند به شناخت مصرف‌کنندگان از محصول مورد نظر کمک شایانی کند. پیش‌تر انجمن واردکنندگان خودرو گزارش‌های کمی و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش‌های کیفی را تهیه و به‌صورت ماهانه منتشر می‌کردند.

این گزارش‌ها نه‌تنها برای فعالان این صنعت، بلکه برای خریداران نیز فرصت بررسی، مطالعه و مقایسه سطح کیفی خودروها را فراهم می‌کرد. ضمن این‌که در گزارش‌های کیفی، خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان نیز بررسی و گزارش می‌شد.

اما بعد از تحریم‌های سال ۹۷، انتشار این گزارش‌ها متوقف شد. البته همچنان گزارش‌های کمی و کیفی تهیه می‌شود، اما وزارت صمت ابتدا مسئولیت انتشار را بر عهده گرفت. به این معنا که انجمن تولیدکنندگان و سازمان بازرسی دیگر اجازه انتشار عمومی نداشتند و نتایج بررسی‌ها را به وزارت صمت ارسال می‌کردند. آن‌ها نیز گزارش‌ها را در سایت خود بارگذاری و در دسترس عموم قرار می‌دادند، اما پس از افت تولید و کیفیت، انتشار گزارش‌ها متوقف شد. البته در برهه‌ای از دولت سیزدهم، گزارش‌های کمی به‌صورت ماهانه منتشر می‌شد.

دی‌ماه ۱۴۰۰؛ آخرین انتشار عمومی کیفیت خودروهای داخلی

اما از دی‌ماه ۱۴۰۰ تا به امروز، انتشار عمومی کیفیت خودروهای داخلی متوقف شده و در وزارت صمت محبوس مانده است.
این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، «اساساً مهم‌ترین عامل در تصمیم‌سازی صحیح، تولید اطلاعات است. در هر ساختاری، برای آن‌که بتوان نسبت به عملکرد درست آن سیستم و تحقق خروجی‌های مورد انتظار اطمینان لازم را کسب کرد، باید داده‌های مرتبط مورد پایش مستمر قرار گیرد. این داده‌ها تنها مورد استفاده سیاست‌گذاران قرار نمی‌گیرد، بلکه کلیه ذی‌نفعان و بخش‌های مرتبط با بازار و صنعت خودرو مانند شرکت‌های تولیدکننده نیازمند این آمار هستند.»

با این حال، به نظر می‌رسد افت سطح کیفی خودروها دولت‌ها را وادار به پنهان‌کاری و جلوگیری از جریان آزاد اطلاع‌رسانی کرده است. معلوم نیست نگرانی آن‌ها چه دلیلی دارد؟ آیا با حبس آمار می‌خواهند ناتوانی‌ها در عملکرد را پنهان کنند؟ آیا شفافیت آماری برای عده‌ای مشکل‌ساز خواهد شد؟

source

توسط blogcheck.ir