بنزین ۷۵ هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۵

با توجه به درآمدی که دولت از منابع حاصل از فروش بنزین وارداتی برای خود در نظر گرفته است، به نظر میرسد که باید منتظر بنزین ۷۵ هزار تومانی در بودجه سال ۱۴۰۵ بود؛ سازوکاری که از یکسو در حال بازطراحی نظام توزیع رانت سوخت است و از سوی دیگر نشان میدهد قیمت بنزین ممکن است بار دیگر بهصورت پلکانی افزایش یابد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ که دولت به مجلس ارائه کرده، بخش قابلتوجهی به موضوع بنزین و سیاستهای مرتبط با سهمیهبندی و درآمدزایی از آن اختصاص دارد. یکی از مهمترین نکات این لایحه آن است که دولت برای نخستینبار فروش بنزین وارداتی با قیمت آزاد را بهعنوان یک منبع درآمدی در بودجه لحاظ کرده است.
درآمدزایی از بنزین با قیمت آزاد در بودجه
مبلغ درآمد پیشبینیشده از این محل حدود ۵۴۸ هزار میلیارد تومان است که اگر واردات روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر بنزین در سال آینده را مبنا قرار دهیم، به معنای فروش هر لیتر بنزین وارداتی با قیمتی در حدود ۶۰ تا ۷۵ هزار تومان در بازار آزاد خواهد بود.
دولت در جدول مصارف هدفمندی یارانهها اعلام کرده است که درآمد حاصل از فروش بنزین وارداتی با قیمت آزاد به ذینفعان نهایی (مردم) پرداخت خواهد شد؛ موضوعی که احتمالاً در قالب یارانه نقدی، کالابرگ یا اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی اجرایی میشود.
با توجه به جمعیت حدوداً ۸۶ میلیونی کشور، مبلغ فوق معادل حدود ۵۰۰ هزار تومان برای هر نفر در هر ماه خواهد بود.
زمینه برای تغییر قیمت واقعی بنزین
اگرچه در لایحه بودجه قیمت رسمی بنزین بهطور مستقیم تعیین نشده است، اما برخی گزارشها و تحلیلها نشان میدهد با توجه به روند افزایش هزینهها و کسری بودجه، قیمت واقعی بنزین (بدون یارانه) میتواند در محدودهای بالاتر از نرخهای فعلی قرار گیرد.
البته تأکید میشود که این بخش فعلاً در لایحه رسمی تعیین نشده و بیشتر یک تحلیل کارشناسی درباره فشارهای بودجهای است، نه تصمیم قطعی سیاستگذار.
تغییر در نحوه توزیع سهمیه بنزین
در بودجه سال آینده، تغییراتی در نحوه توزیع سهمیه بنزین نیز دیده میشود. بر اساس این تغییرات، مالکان خودرو میتوانند کل سهمیه ماهانه بنزین خود را بدون محدودیت از کارت سوخت به کارت بانکی منتقل کرده و سپس نحوه استفاده یا واگذاری آن را مدیریت کنند. این تغییر مهم برای نخستینبار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ پیشبینی شده و بخشی از سیاست دولت برای اصلاح نظام توزیع سهمیه سوخت به شمار میرود. این اقدام میتواند بهتدریج جایگزینی کارت سوخت سنتی با سازوکارهای الکترونیکی بانکی را تقویت کند.
زمینه تغییرات ساختاری در نظام سوخت
مجموع این تغییرات در لایحه بودجه نشان میدهد دولت ایران بهتدریج در حال اصلاح نظام توزیع و یارانه بنزین است و تلاش دارد با استفاده از ابزارهای جدید، از جمله انتقال سهمیه به حساب بانکی و فروش بنزین با قیمت آزاد، هم منابع درآمدی خود را افزایش دهد و هم شیوه تخصیص یارانهها را مدرنتر کند.
نگرانی مجلس از واردات ۵.۳ میلیارد یورویی بنزین
در همین رابطه، مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ گفت: پیشبینی واردات ۵.۳ میلیارد یورویی بنزین در بودجه سال آینده موضوعی نگرانکننده است. این در حالی است که انتظار میرفت دولت بهجای اتکا به واردات، راهکارهای مؤثرتری برای مدیریت مصرف، کاهش قاچاق و جبران کسری بنزین در نظر بگیرد. به گفته وی، درج رقم واردات بنزین در بودجه اگرچه از منظر شفافیت اقدامی مثبت محسوب میشود، اما این نگرانی را ایجاد میکند که دولت برنامهای جدی برای کاهش مصرف و مقابله با قاچاق سوخت ندارد و مجلس شورای اسلامی باید در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۵، اصلاحات لازم را در این بخش و سایر حوزههای معیشتی و اقتصادی اعمال کند.
بنزین قیمت بنزین
source
