
روز گذشته، سهشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴، اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران با نام AQS در با حضور معاون اول رئیسجمهور، وزرای صمت و راه، رئیس پلیس راهور و مدیران صنعت خودرو افتتاح شد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ایران پس از بیش از ۶۰ سال از آغاز صنعت خودروسازی، سرانجام به جمع ۱۲ کشوری پیوست که مرکز مستقل تست تصادف دارند. مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو (AQS) با مساحت ۲۶ هزار مترمربع و ۱۳ هزار مترمربع سالنهای تست، با سرمایهگذاری حدود ۳ هزار میلیارد تومان و ۱۱ میلیون یورو ارز خارجی احداث شده است.
تجهیزات این مرکز از کشورهایی مانند آلمان و ژاپن تأمین شده و شامل پیشرفتهترین سیستمهای فیلمبرداری با قابلیت ۱۰۰ هزار فریم در ثانیه، آدمکهای تست تصادف (دامی) با جنسیت و وزن متفاوت (زن ۴۹ کیلوگرم و مرد ۷۵ کیلوگرم) و سنسورهای متعدد است. هر آدمک بیش از ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

این مرکز مجوزهای استانداردهای جهانی مانند UNECE ،FMVSS و قابلیت اجرای تستهای Euro NCAP ،C-NCAP ،Latin NCAP و J-NCAP را دارد.
سعید تاجیک، رئیس هیئت مدیره شرکت آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو، در مراسم افتتاح این مرکز گفت: «این مرکز سالانه امکان ۳۰۰ تا ۴۰۰ تست را دارد و از خروج ۱۰ تا ۱۲ میلیون یورو ارز جلوگیری میکند.»
وی ایده این مرکز را به حادثه زنجیرهای بهبهان-اهواز در سال ۱۴۰۰ نسبت داد که بحث باز نشدن ایربگها را مطرح کرد و گفت: «نبود مرکز تست، امکان ارزیابی دقیق ایمنی خودروها را سلب کرده بود.»
نخستین تست رسمی با فونیکس F7 پرومکس

افتتاحیه این مرکز با برگزاری نخستین تست رسمی همراه بود. کراساوور فونیکس F7 پرومکس در تست برخورد ۴۰ درصدی از روبهرو (با سرعت ۵۶ یا ۶۴ کیلومتر بر ساعت بسته به استاندارد) قرار گرفت. نتایج اعلامشده توسط مرکز AQS و مدیران خودرو نشان میدهد این خودرو امتیاز بالایی کسب کرده است. عملکرد صحیح کیسههای هوا، باز شدن درها پس از تصادف، حفظ ساختار باکس سرنشین و نتایج مطلوب سنسورهای آدمکها از نقاط قوت اعلامشده بودند. ویدیو این تست بهصورت عمومی منتشر شده است و نشان میدهد خودرو در این آزمون سخت، ایمنی مناسبی ارائه کرده است. این تست نه تنها افتتاحیه را جذاب کرد، بلکه نشان داد خودروهای مونتاژی جدید میتوانند استانداردهای جهانی را پاس کنند. با این وجود پرسشی که مطرح میشود این است که چرا افتتاحیه این مرکز با تست یکی از خودروهای داخلی انجام نشده است؟
عارف: عرضه خودرو بدون تأیید این مرکز نباید انجام شود

محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور نیز در این مراسم تأکید کرد: «عرضه هیچ خودرویی بدون تأیید این مرکز نباید انجام شود و دولت آماده ایجاد چارچوب قانونی برای الزامی کردن تستهای ایمنی است.»
وی با اشاره به آمار ۲۰ هزار کشته سالانه در تصادفها، این مرکز را گامی اساسی در صیانت از سرمایه انسانی دانست.
عارف با یادآوری سانحه اتوبوس دانشجویان خوزستان گفت: «هر فردی که در تصادف جان میبازد، سرمایهای از کشور از دست میرود، به همین دلیل مسئولیت خودروسازان در ایمنی بسیار سنگین است.»
عارف همچنین از دستگاهها خواست با همکاری همهجانبه، تستهای ایمنی را الزامی کنند.
.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}
نوشته اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران با تست فونیکس F7 افتتاح شد + ویدیو اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source