به گزارش بنکر (Banker)، در اصلاحیه جدید سهمیهبندی سوخت اعلام شده است که خودروهای نوشماره داخلی با قیمت کارخانهای کمتر از یک میلیارد تومان همچنان مشمول سهمیه اول و دوم بنزین بوده و از فهرست حذف سهمیه خارج میشوند.
بررسی قیمت خودروهای موجود در این بازه نشان میدهد در گروههایی مانند پژو ۲۰۷ و تارا، تنها برخی مدلها همچنان زیر سقف یک میلیارد باقی ماندهاند و سایر نمونهها از این مرز عبور کردهاند. همچنین محصولات گروه X200 شامل تیبا، کوئیک و ساینا نیز فعلاً در محدوده قیمتی مجاز قرار دارند.
تغییرات قیمتی و نگرانی خریداران
عبور تدریجی خودروها از مرز یک میلیارد تومان
در شرایطی که بسیاری از خودروهای تولید داخل به مرز یک میلیارد نزدیک شدهاند، نگرانی درباره حذف سهمیه سوخت نوشمارهها افزایش یافته است. تعداد خودروهایی که همچنان زیر سقف تعیینشده قیمت دارند محدود است و هر افزایش قیمت کارخانه میتواند مالکان این خودروها را از دریافت سهمیه بنزین خارج کند. این موضوع احتمال ایجاد دوره جدیدی از تنش در بازار خودرو را افزایش میدهد.
هدف اصلی: افزایش استفاده از کارت سوخت شخصی
هیئت وزیران اخیراً مصوبه تازهای را برای اصلاح سهمیهبندی سوخت با هدف کاهش واردات بنزین و استفاده بیشتر از کارت سوخت شخصی ابلاغ کرد. قرار بود طرح از ۱۵ آذر اجرا شود اما برای اعمال اصلاحات به ۲۲ آذر موکول شد.
ساختار سهسطحی قیمت بنزین
طبق مصوبه اولیه:
-
مصرف ۶۰ لیتر ماهانه با نرخ ۱۵۰۰ تومان
-
مصرف ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان
-
مصرف مازاد با نرخ سوم یعنی ۵۰۰۰ تومان
بنزین ۵۰۰۰ تومانی برای خودروهای نوشماره، خودروهای دوم خانوار، خودروهای خارجی و خودروهای مناطق آزاد محاسبه میشود. همچنین تنها یک خودرو برای هر مالک مشمول سهمیه اول و دوم خواهد بود.
اصلاحیه جدید برای خودروهای داخلی
با افزایش انتقادها نسبت به حذف سهمیه بنزین خودروهای نو و داخلی، دولت اصلاحیهای صادر کرد که طبق آن:
خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل با قیمت کارخانهای کمتر از یک میلیارد تومان، از ۲۲ آذر سهمیه اول و دوم را دریافت میکنند.
این تصمیم در واکنش به اعتراضاتی بود که مطرح میکرد حذف سهمیه برای افرادی که تازه توان خرید یک خودرو داخلی پیدا کردهاند، منطقی نیست. بر همین اساس، خودروهای نوشماره زیر سقف یک میلیارد دوباره در فهرست دریافتکنندگان سهمیه قرار گرفتند.
منظور از خودرو نوشماره چیست؟
به خودروهای سواری داخلی گفته میشود که سند آن برای اولینبار صادر شده و در سند، کشور سازنده «ایران» ثبت شده باشد.
نقش آپشنها و گیربکس در عبور از سقف قیمت
طبق دادههای منتشرشده در سامانه کدال، بسیاری از خودروهای داخلی با توجه به آپشنها، گیربکس و نسخههای مختلف، دقیقاً در مرز یک میلیارد تومان قرار دارند. بنابراین یک افزایش قیمت کوچک میتواند آنها را از دریافت سهمیه خارج کند.
مقایسه قیمتی مدلهای مختلف
-
در پژو ۲۰۷ برخی مدلها زیر یک میلیارد و برخی دیگر بالاتر هستند.
-
تارا نیز وضعیتی مشابه دارد؛ نسخههای دندهای معمولاً زیر یک میلیارد و نسخههای اتومات اغلب بالاتر هستند.
-
محصولات X200 همچنان جزو گزینههای ارزانتر بازار محسوب میشوند.
آمار تولید خودروهای داخلی در سال جاری
گروه سایپا
-
بیش از ۸۹ هزار دستگاه از خانواده X200 (تیبا، کوئیک، ساینا)
-
بیش از ۲۱ هزار دستگاه شاهین
-
بیش از ۹ هزار دستگاه سهند (کاهش ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته)
گروه ایرانخودرو
-
بیش از ۱۱۳ هزار دستگاه از گروه پژو
-
بیش از ۹۹ هزار دستگاه از گروه سورن
-
بیش از ۶۱ هزار دستگاه از گروه دنا
-
بیش از ۱۱ هزار دستگاه از گروه رانا
-
بیش از ۵۸ هزار دستگاه از گروه تارا
این آمار نشان میدهد بسیاری از خودروهای تولیدشده در سال جاری در محدوده قیمتی نزدیک به مرز یک میلیارد تومان هستند.
به کانال تلگرام بنکر بپیوندید
منبع: ایسنا
source