به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
محمدمسعود سمیعی نژاد در دوازدهمین کنفرانس بینالمللی فولاد، اعلام کرد: تضمین پایدار انرژی از طریق قراردادهای بلندمدت، سرمایه گذاری در نیروگاه های اختصاصی و مدیریت مصرف، سه محور راهبردی برای ارتقای جایگاه در زنجیره ارزش جهانی فولاد است.
نوسازی فناوری و توسعه محصولات پیشرفته با حمایت از دیجیتال سازی خطوط تولید، ارتقای کیفیت و سرمایه گذاری در فولادهای خاص و تنوع بخشی به سبد صادراتی و ورود به بازارها با ارزش افزوده بالا با تسهیل صادرات محصولات ویژه به همراه ایجاد مشوق و هدف گیری بازارهای خودرویی انرژی و صنعتی منطقه از دیگر محورها است.
صنعت فولاد در دنیا با سه تحول راهبردی روبرو است. این تحولات شامل گذر به فولاد کم کربن، جهش تقاضا برای فولاد های پیشرفته و دیجیتال سازی و اتوماسیون است. دستور کار کاهش انتشار کربن، دولت ها و شرکت های بزرگ را به توسعه فناوری های و انرژی های تجدید پذیر واداشته است.
حوزه هایی نظیر خودروهای نسل جدید، صنایع انرژی پتروشیمی، هوا فضا و نظامی نیاز به فولادهای با استحکام بالا در محیط های ایجاد کننده خوردگی، سبک وزن و دیجیتال سازی و اتوماسیون است. دوقلوهای استفاده از دیجیتال و هوش مصنوعی، قابلیت ردیابی لحظه ای و تولید هوشمند و غیره، به روند طبیعی صنعت فولاد تبدیل شده است.
کاربردهای جدید جهانی فولاد
فولاد در دنیا در حوزه ساختمان و زیرساخت ها ۵۲ درصد، تجهیزات و ماشین آلات ۱۵ درصد، خودرو ۱۲ درصد و محصولات فولادی ۱۰ درصد کل مصرف را به خود اختصاص می دهد. همچنین در حمل و نقل ۵ درصد، تجهیزات الکتریکی ۳ درصد و لوازم خانگی ۲ درصد کیفیت است.
دلیل توسعه جهانی بازار فولاد های خاص، بیشتر توسعه طرحهای های زیرساخت شامل خطوط راه آهن قدیمی با خطوط جدید و اجرای شبکه های هوشمند در سراسر جهان است. بیش از ۴۸ درصد طرحهای زیرساختی در سال ۲۰۲۴ برگرفته از فولاد های ویژه با استحکام بالا است. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از شرکت های پیشرو در حال افزایش سرمایه گذاری در توسعه آلیاژها با کارایی بالا و همکاری های استراتژیک در این زمینه هستند.
نوآوری در فناوری های تولید مانند چاپ سه بعدی و توسعه فولاد آلیاژی پیشرفته به تولید قطعات پیچیده پیچیده تر و سفارشی تر از جنس فولاد ضد زنگ با دقت بیشتر و ضایعات کمتر، پیش بینی رشد تقاضای فولاد ضد زنگ نمونه ای از توسعه فولادهای ویژه است.
رشد صنعتی بازارهای نوظهور و لزوم توسعه زیرساخت ها و شهرنشینی بویژه در منطقه آسیا و آفریقا رشد طرحهای انرژی های تجدیدپذیر و توسعه در خودروهای برقی، کاربردهای جدید در بخش هایی همچون هوا فضا و تجهیزات پزشکی نشان دهنده رشد فولادهای آلیاژی در این صنعت است.
صادرات محصولات تخت و طویل ترکیه در سال 2024 حدود ۵.۷۹ و ۷.۲۶ میلیون تن بود اما میزان صادرات محصولات تخت و طویل ایران حدود ۱.۷۳ و ۴.۳۶ میلیون تن بود. این اختلاف عمده به تفاوت ترکیب محصولات صادراتی و بازارهای هدف دو کشور برمیگردد. حرکت ایران به سمت فولاد پیشرفته برای توسعه اشتغال و توسعه این صنعت، ضرورت راهبردی است.
فولادهای پیشرفته در داخل باید به سمت فولادهای آلیاژی ویژه، فولادهای ضد زنگ تخصصی، مقاوم به خوردگی و دما و مخصوص صنایع خودرو، انرژی و دفاع باشد. این محصولات نه تنها درآمد صادراتی بیشتری دارد بلکه جایگاه را در زنجیره ارزش ارتقا می دهد. مسیر آینده را می توان با این محورها جمع بندی کرد.
انتهای پیام
source