خودروی هیبریدی؛ نوشداروی حاکمیت پس از ۵۹ هزار تلفات جانی

در حالی که آلودگی هوا، بنزین بیکیفیت و خودروهای فرسوده سالیان سال است که بلای جان مردم شده، معاون رییسجمهور از آغاز هیبریدی کردن موتور خودروهای داخلی خبر داده است. در واقع این خبر، «خودروی هیبریدی؛ نوشداروی حاکمیت پس از هزاران تلفات جانی» است. پرسش این است که چرا سیاستگذاران خیلی دیر به فکر میافتند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با افزایش برودت دما و بروز پدیده وارونگی هوا، طبق سنوات گذشته متولیان چاره کار را در تعطیلی و دورکاری دیدهاند.
چشم امید مسئولان به باد و باران
به نظر میرسد که آنها بیش از آنکه خودشان کارایی و تفکر لازم برای ریشهکنکردن این بحران را داشته باشند، بیشتر به طبیعت، وزش باد و نزولات آسمانی چشم امید دارند.
مسئولان در این سالها برای مهار آلودگی هوا درست مثل کنترل بازار خودرو، قیمتها، مصرف بنزین و… عمل کردهاند؛ هیچ و حتا کمتر از آن.
به بیان سادهتر، چشم امید مسئولان به باد و باران نشانهای از ناتوانی آنان است. در این شرایط آیا اصلاً به وجود آنها نیازی است؟ آیا بود و نبود آنها برای شهروندان تفاوتی دارد؟
تلفات جانی آلودگی؛ هر ساعت ۷ نفر
این در حالی است که براساس آخرین گزارش ملی آلودگی هوا که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، در سال ۱۴۰۳ حدود ۵۸ هزار و ۹۷۵ نفر در کشور به دلیل مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون جان خود را از دست دادهاند؛ رقمی که معادل ۱۶۱ مرگ در روز و حدود ۷ مرگ در هر ساعت است. این آمار نشان میدهد آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدیدکننده سلامت عمومی، همچنان یک بحران جدی و رو به گسترش در کشور است.
البته برای بررسی میزان تلفات جانی ناشی از آلودگی هوا در سال جاری باید منتظر اتمام سال ماند، اما باید در نظر داشت که در سال ۱۴۰۳ روز «خیلی ناسالم» یا «خطرناک» ثبت نشده، اما در سال جاری شهری مثل تهران هم روز «خیلی ناسالم» و هم روز «خطرناک» داشته است. بنابراین به نظر میرسد میزان تلفات جانی بیشتر از سال گذشته باشد.
این در حالی است که بسیاری از کشورها از سالها پیش برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و کاهش خطرات و آسیبها، اقدامات زیادی را در دستور کار قرار دادهاند.
با این حال، مانند همیشه در ایران متولیان بسیار دیر به فکر میافتند. در همین رابطه، روز گذشته محمدجعفر قائمپناه، معاون اجرایی رییسجمهوری، در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به برنامهریزی توزیع ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی در تهران برای بهبود کیفیت هوا، گفت: «هیبریدی کردن موتور خودروهای داخلی نیز آغاز شده است.»
وی در جمع خبرنگاران درباره کیفیت موتور خودروهای ساخت داخل تأکید کرد: «کیفیت خوب نیست اما رییسجمهوری هم در این زمینه به خودروسازان اخطار داده و یکی از کارخانهها هم هیبریدیکردن موتورها را آغاز کرده است.»
معاون اجرایی رییسجمهوری همچنین با تأکید بر اینکه آلودگی هوای شهرهای کشور بهویژه تهران ناشی از خودرو و موتورسیکلت است، تصریح کرد: «در تهران تاکنون خودروها و موتورسیکلتهای اسقاطی از دور خارج نشدهاند. از سوی دیگر، شهرداری بهعنوان نهاد مسئول، منابع کافی در اختیار حملونقل عمومی قرار نداده است.»
تکذیب مازوتسوزی
معاون اجرایی رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه مازوتسوزی و سوزاندن گازوییل با سولفور بالا واقعیت ندارد، ادامه داد: «وارونگی هوا سالهای سال بوده است. ما باید این وضعیت را بهبود دهیم و این امر را وظیفه خود میدانیم.»
آلودگی هوا خودروی هیبریدی صنعت خودرو
source
