به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا تقی‌پور با اشاره به دلایل ورود مجلس به موضوع قیمت‌گذاری خودرو در برنامه تلویزیونی، گفت: یکی از اهداف اصلی ورود این بود که مصرف‌کننده نباید خودرو را گران‌تر از کشورهای منطقه خریداری کند. هر سال بسته‌ای ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار برای صنعت خودرو تخصیص داده می‌شود اما مردم همچنان خودرو را ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر از بازار منطقه تهیه می‌کنند که باید بررسی شود.

وی افزود: حدود ۳.۵ میلیارد دلار از این بسته به خودروهای مونتاژی اختصاص دارد و با توجه به مزیت‌هایی مثل نیروی کار ارزان‌تر، انرژی ارزان و تعرفه کمتر، انتظار می‌رود قیمت این خودروها پایین‌تر از مدل‌های وارداتی کامل باشد. قیمت خودروهای مونتاژی در برخی موارد حتی از خودروی وارداتی نیز بالاتر است و این نشان‌دهنده نبود شفافیت و وجود اشکال در محاسبات است.

تقی‌پور ادامه داد: با توجه به محدودیت تعداد شرکت‌های مونتاژ کار به چهار تا پنج مجموعه، رقابت واقعی در این بخش شکل نگرفته و در چنین شرایطی شورای رقابت باید ورود کند که عملاً از چرخه اثرگذاری خارج شده است.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir