صفرها، ارزان تر از کارکرده ها خواهند شد؛ پس لرزه های تصمیم جدید دولت در راه است

به تازگی در یکی از بندهای تصویب نامه جدید هیئت وزیران، به مسئله ای اشاره شد که موجب می شود خودروهای صفر در بازار، ارزان تر از کارکرده ها شوند.
قانون جدید دولت و هیئت وزیران دررابطهبا بنزین و مسائل مربوط به سهمیههای ارائه شده به مالکان خودروهای مختلف، نکات زیادی در دل خود داشت. یکی از مهمترین سؤالاتی که به دنبال انتشار تصویبنامه مذکور برای مردم به وجود آمد این بود که چرا سهمیه بنزین دولتی خودروهای صفر کیلومتر داخلی قرار است حذف شود؟ مگر قیمت نسخه صفر تولیدات داخل در چه حد است که خریدارش قرار است جزو ثروتمندان محسوب شود؟ چرا باید مشتری کوییک صفر کیلومتر ۷۰۰ میلیونی با خریدار تیگو ۸ پرو مکس ۴ میلیاردی در یک گروه قرار گیرند و جفتشان سهمیه بنزین نداشته باشند؟
همه سؤالات مطرح شده به کنار اما نکته جالب بند ۳ تصویبنامه این است که خودروهای صفر کیلومتر داخلی، چه تولیدی و چه مونتاژی، کاملاً با وارداتیها یکی خواهند شد و از روز اول، سهمیهای از بنزین به آنها تعلق نخواهد گرفت.
این قضیه شاید در نگاه اول کمی عادی به نظر برسد؛ اما با دقتکردن مشخص میشود که اتفاقات عجیبی قرار است برای بازار خودرو رخ دهد و آن هم گرانتر شدن خودروهای کارکرده نسبت به صفر کیلومترهاست.
بیشتر بخوانید : بنزین گران شد؛ دولت رسماً از ۱۵ آذر نرخ ۵ هزار تومانی را اعمال می کند
چرا خودروهای صفر از کارکرده ها ارزان تر می شوند؟


طبق بند ۳ تصویبنامه جدید هیئت وزیران که در مورد قیمت بنزین و سهمیههای ارائه شده به خودروها است، خودروهای صفر کیلومتر، چه داخلی، چه مونتاژی و چه وارداتی، هیچ بنزین دولتی ای دریافت نخواهند کرد و فقط امکان خرید بنزین ۵ هزار تومانی برای آنها فراهم است.
حال این که چرا چنین قانونی شامل خودروهای صفر داخلی مانند کوییک و ساینا شد هم اکنون محور بحث نیست، بلکه بحث اصلی این است که قانونگذاری جدید موجب میشود تا خودروهای کارکرده، گرانتر از صفرها در بازار شوند و اتفاقی عجیب در ایران رخ دهد.
بهاینترتیب بهزودی شاهد خواهیم بود که در بازار ایران، مردم به دلیل سهمیه بنزین داشتن خودروهای کارکرده، برای خرید آنها تمایلی زیادی از خود نشان میدهند و به سراغ صفر کیلومترهای بدون سهمیه نمیروند. همین موضوع افت قیمت خودروهای صفر را به همراه خواهد داشت و از طرفی دیگر موجب گرانتر شدن کارکردهها خواهد شد؛ زیرا امکان خرید بنزین دولتی برای مصرفکنندهاش وجود دارد.
بهعنوانمثال در روزهای آینده احتمالاً کوییکها، ۲۰۷ ها و تاراهای کارکرده، در بازار رشد قیمتی عجیبی تجربه کنند و از طرفی دیگر نسخه صفر همین خودروها را کسی نخرد و به همین دلیل افت قیمت قابلتوجهی نصیب آنها شود.
بنابراین، باید دید که دقیقاً سازوکار دولت برای عدم ارائه سهمیه بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی به خودروهای صفر کیلومتر چیست و دقیقاً چه مدلهایی با چه ویژگیهایی امکان خرید بنزین دولتی را نخواهند داشت.


خودروهای صفر کیلومتر خودروهای کارکرده دولت قیمت بنزین
source
