به گزارش بنکر (Banker)، هیئت وزیران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴، دستورالعمل اجرایی خرید و فروش طلا و نقره به صورت برخط را تصویب و در تاریخ ۱۴ آبان ماه به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.

براساس این مصوبه، وزارتخانه‌های صمت، اطلاعات، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، سازمان تعزیرات، فرماندهی انتظامی و بانک مرکزی مسئول فراهم کردن بستر اجرای این قانون شدند.

محمد کشتی‌آرای، عضو هیأت رئیسه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران، در گفتگو با ایسنا گفت:
«با توجه به زیان‌هایی که سرمایه‌گذاران طی سال‌های گذشته متحمل شدند، نهادهای نظارتی تصمیم گرفتند معاملات آنلاین طلا را ساماندهی کنند و با همکاری بانک مرکزی و دستگاه‌های ذی‌ربط، آیین‌نامه‌ای تدوین شد.»

مجوزها و پایش موجودی لحظه‌ای

نقطه قوت این دستورالعمل، لزوم صدور مجوز توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و الزام پلتفرم‌ها به اعلام و تطبیق موجودی طلای قابل فروش در لحظه است.

به عبارت دیگر، هر میزان طلایی که به فروش می‌رسد، باید معادل فیزیکی آن در سپرده بانک مرکزی یا بانک کارگشایی موجود باشد و در صورت فروش بیش از حد موجودی، پلتفرم باید فوراً نسبت به شارژ آن اقدام کند.

کشتی‌آرای افزود:
«حدود دو تا سه ماه است که امکان دریافت مجوزها فراهم شده و فروش آنلاین فقط با عیار ۱۸ تا ۲۴ طلا و نقره ۹۹۵ مجاز است.»

 استانداردسازی معاملات

این محدودیت‌ها فقط شامل پلتفرم‌های آنلاین است و بازار فیزیکی را در بر نمی‌گیرد. هدف اصلی استانداردسازی معاملات و جلوگیری از عرضه طلای با عیار غیرمتعارف است که پیش‌تر در طلای آب‌شده مشاهده می‌شد.

همچنین ساعت فعالیت پلتفرم‌ها و دامنه زمانی معاملات برخط در حال بررسی کارشناسی توسط بانک مرکزی است تا اختلاف زمانی با مشتریان خارجی به مشکلی برای معاملات تبدیل نشود.

جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی

کشتی‌آرای توضیح داد:
«طبق قانون، خرید و فروش طلا باید تنها از طریق حساب شخصی کاربران انجام شود و انتقال دارایی بین حساب‌ها ممنوع است. این اقدام برای جلوگیری از پولشویی و شفافیت مالی، به ویژه در اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، ضروری است.»

تاثیر بر بازار فیزیکی طلا

وی در پایان گفت:
«اجرای کامل این دستورالعمل احتمالا تا دی‌ماه زمان می‌برد اما با نظارت دقیق، کنترل‌پذیری بازار افزایش می‌یابد. تجربه معاملات بورس طلا نشان داده است که مشتریان پلتفرم‌های آنلاین و بازار فیزیکی متفاوت هستند و فعالیت یکی، جایگزین یا مزاحم دیگری نمی‌شود.»

به کانال تلگرام بنکر بپیوندید

source

توسط blogcheck.ir