به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
رضا سپهوند به ایسنا، اعلام کرد: مدیریت مصرف بنزین در ایران نباید از سیاست های قیمتی آغاز شود بلکه ابتدا باید سیاستهای غیر قیمتی اجرا شوند و سپس در صورت ضرورت به سمت اصلاح قیمت حرکت کرد. واقعی شدن قیمت ها باید متناسب با واقعی شدن درآمد مردم باشد. زیرا افزایش ناگهانی قیمت در شرایط درآمد پایین می تواند تبعات اجتماعی مشابه سال ۹۸ ایجاد کند. به همین دلیل مجلس مخالف چنین اقدامی است.
بخش قابل توجهی از مصرف زیاد بنزین ناشی از موتورهای قدیمی خودروهای داخلی است. موتورهایی که مربوط به 3 دهه قبل هستند و تنها بدنه خودرو تغییر کرده است. خودروهایی مانند دنا حدود ۱۱ لیتر مصرف دارند و در حالی که سالانه یک میلیون خودرو جدید وارد چرخه حملونقل میشود و مصرف روزانه بنزین به ۱۲۶ میلیون لیتر رسیده است.
ایران هنوز نتوانسته خودروی ایمن و کم مصرف تولید کند و اگر مصرف خودروها از ۱۱ لیتر به ۸ لیتر کاهش یابد، منابع حاصل از صرفه جویی می تواند صرف تولید خودروهای ایمن شود و تلفات جادهای نیز کاهش یابد. قیمت هر لیتر بنزین در خلیج فارس حدود ۳۵ هزار تومان و بنزینی که از ایران قاچاق می شود در افغانستان و پاکستان لیتری 80 هزار تومان به فروش می رود.
اجرای کدینگ کارت سوخت در استانهای شرقی نمونه موفقی است که مصرف را ۲۰ برابر کاهش داده و نشان دهنده گستردگی قاچاق است. افزایش قیمت بنزین به ۵ هزار تومان تنها موجب افزایش کرایه حمل و نقل و سایر قیمت ها خواهد شد و دارندگان سهمیه ارزانتر نیز بنزین را به نرخ بالاتر خواهند فروخت. بنابراین مصرف کاهش نمی یابد و این سیاست تنها بخشی از هزینه پالایش را برای دولت جبران می کند. بی آنکه تغییر جدی در الگوی مصرف ایجاد شود.
انتهای پیام
source