به گزارش شهر بورس، مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی نسبت به موج تبلیغاتی اخیر که مردم را به جای بیمهپردازی، به خرید طلا تشویق میکند، هشدار داد و آن را «خزان پنهان امنیت اجتماعی» خواند. ابراهیم کشاورز با اشاره به خروج حدود یک میلیون نفر از پوشش بیمه اجباری طی یک سال اخیر، نسبت به بیپشتوانه شدن میلیونها ایرانی در زمینه بیمه، درمان، بازنشستگی و ازکارافتادگی در آینده ابراز نگرانی کرد.
او این جریان تبلیغاتی را «خیانت به کشور» دانست و تأکید کرد که پیامدهای آن در سالهای آینده اثرات گستردهای بر امنیت اقتصادی و اجتماعی خانوادهها خواهد داشت. کشاورز با اشاره به اجارههای میلیاردی فضاهای شهری برای ترویج شعار «به جای بیمه، طلا بخرید» گفت: این تبلیغ ساده به ظاهر جذاب، صندوقهای بازنشستگی را با ناترازی بیشتر مواجه میکند و اعتماد مردم به آینده اقتصادی خود و خانوادهها را تضعیف میکند.
اعتماد به طلا جایگزین حمایتهای مادامالعمر نمیشود
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر ماهیت «آمره» قوانین بیمهای، توضیح داد که هدف از این قوانین، صیانت از نظم اجتماعی و مصلحت عمومی است و مخاطرات انسانی و اجتماعی ناشی از بیتوجهی به بیمه بسیار فراتر از خسارت مالی است. او به نمونههایی اشاره کرد که کارگران تنها با چند روز سابقه بیمه در اثر حوادث یا شرایطی مانند کرونا، توانستند مستمری مادامالعمر برای خود و خانوادهشان دریافت کنند. کشاورز پرسید: «آیا طلا میتواند همین سطح از حمایت مادامالعمر را جایگزین کند؟»

وی همچنین درباره پیامدهای حقوقی ناشی از این روند توضیح داد که حتی اگر کارگر رضایت دهد یا حق بیمه را نقداً دریافت کند، کارفرما موظف است بیمه را رد کند و در صورت تخلف، با جریمههای سنگین مالی روبهرو خواهد شد.
کشاورز با اشاره به کاهش بیسابقه بیمهشدگان اجباری گفت: در هفت ماه نخست امسال بیش از ۶۰۰ هزار نفر با وجود اشتغال روشن، از بیمه اجباری ماده ۲۸ سرباز زدهاند که بخش عمده آن تحت تأثیر تبلیغات گمراهکننده و توافقهای نادرست کارگر و کارفرما بوده است.
وی هشدار داد اگر این روند ادامه یابد، میلیونها نفر از مردم ایران در آینده بدون هیچ پوشش بیمهای، درمانی و حمایتی رها خواهند شد و از مسئولان خواست این جریان سازمانیافته را جدی بگیرند تا امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه تهدید نشود.
source