۵ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو؛ واردات خودروی کامل در صفر مطلق

براساس آمار مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی، در هفتماهه ابتدایی سال، صنایع حملونقل نزدیک به ۵ میلیارد دلار ارز دریافت کرده است. این در حالی است که در این مدت، سهم واردات خودرو صفر بوده و از سوی دیگر، آمار تولید داخلی با افت همراه بوده است. این مسأله آینده بازار خودرو را با ابهام مواجه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در هفتماهه ابتدایی سال، تخصیص ارز برای تولید و واردات خودرو در دو مسیر متفاوت حرکت کرده است. در حالی که هنوز ارزی به واردکنندگان داده نشده است، آمار بانک مرکزی از تخصیص ۴ میلیارد و ۹۳۹ میلیون دلار ارز به صنایع حملونقل و خودروسازی خبر میدهد.
براساس اعلام مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی:
«از ابتدای سال جاری تا پنجم آبانماه، مجموعاً ۳۳ میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاها و خدمات در کشور تخصیص یافته است.
از این میزان تخصیص، ۲۳ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار از این منابع به حوزه تجارت و بازرگانی تخصیص یافته که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
همچنین برای واردات کالاهای اساسی و دارو نیز ۸ میلیارد و ۳۸۴ میلیون دلار ارز تأمین شده است تا تأمین نیازهای حیاتی کشور باثبات ادامه یابد.
در بخش دیگر، برای پوشش نیازهای خدماتی، حدود ۹۱۷ میلیون دلار در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
بخش صنایع حملونقل و خودروسازی نیز با دریافت ۴ میلیارد و ۹۳۹ میلیون دلار، یکی از بزرگترین دریافتکنندگان ارز بوده است.»
افت تولید؛ نوسان نرخ ارز
این میزان ارز در حالی به خودروسازان بزرگ و کوچک برای واردات قطعات تخصیص یافته است که مشکلات و چالشهای تولید در نیمه نخست سال جاری منجر به افت تولید شده است. البته ایران خودرو بهعنوان یکی از دو قطب اصلی تولید، رشد را تجربه کرده است، اما در مقابل، سایپا کاهش تولید را به ثبت رسانده است. در میان خودروسازان بخش خصوصی، مدیران خودرو نیز با افت بسیار زیادی همراه شده است. به نظر میرسد بخشی از این افت به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش حجم سفارشگذاری قطعه، در کنار برخی اختلافات با شریک چینی و مکانیزم ماشه رخ داده باشد.
در همین حال، برخلاف آنچه در قانون بودجه در نظر گرفته شده، تاکنون ارزی به واردکنندگان خودرو داده نشده است. این در حالی است که براساس بودجه ۱۴۰۴، دولت باید ۲ میلیارد یورو به این بخش اختصاص بدهد.
در این وضعیت البته شرط جدید نیز برای واردکنندگان در نظر گرفته شده است. آنان برای دریافت ارز باید به نسبت از تمامی حجم موتورها واردات داشته باشند، در غیر این صورت ارزی به آنها تعلق نمیگیرد.
بررسی این موارد، بهخصوص با دامنهدار بودن چالشهای تولید و کندی عرضه و تزریق خودرو به بازار، نشان میدهد هیچیک از برنامههای در نظر گرفتهشده محقق نخواهد شد. به بیان دیگر، با فرمان فعلی، تولید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه محقق نخواهد شد. همچنین با روندی که واردات خودرو طی میکند، بعید است که طی ماههای باقیمانده از سال، آنها موفق به واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو شوند.
بازار خودرو واردات خودرو واردات قطعات خودرو
source
