توگ ترکیه در اروپا؛ خودروساز ایرانی چشمانتظار تسهیلات

فروش توگ ترکیه در اروپا آغاز شده، و این در حالی است که خودروساز ایرانی چشمانتظار تسهیلات دولتی مانده است تا بتواند بخشی از نیاز به نقدینگی خود را تأمین کند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزیر صمت روز پنجشنبه (۸ آبان ۱۴۰۴) از موافقت بانک مرکزی با تخصیص تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای هر یک از خودروسازان کشور خبر داد و گفت: «این تسهیلات بهصورت مستقیم به زنجیره تأمین صنعت خودرو پرداخت میشود تا منابع مالی در مسیر پشتیبانی از قطعهسازان و حفظ پایداری تولید هزینه شود.»
نفس مصنوعی به خودروسازان
این نفس مصنوعی در شرایطی قرار است به کالبد خودروسازی کشور دمیده شود که به گفته بسیاری از کارشناسان، نمیتوان بهصورت قطعی مشکلات ساختاری و زیرساختی این صنعت را برطرف کرد. در واقع، این تسهیلات حکم یک مسکن مقطعی را داشته و با ادامهی وضع موجود، باز هم صنعت خودروسازی نیازمند منابع مالی جدید خواهد شد.
البته برخی اعتقاد دارند که با آغاز روند تعدیل قیمتها، مشکل تأمین نقدینگی خودروسازان تا اندازهای برطرف خواهد شد. اما در عین حال، هنوز بار سنگین تعهدات معوق و کمبود ارز بر شانههای آنان سنگینی میکند.
به عبارت بهتر، خودروسازی ایران بهرغم تمام پتانسیلها و ظرفیتهایی که دارد، به جایی رسیده است که برای ادامه حیات، همچنان نیازمند کمکهای دولتی مانده است.
ورود توگ به اروپا بعد از ۳ سال
این در حالی است که به گزارش رسانههای ترکیهای، فروش خودروهای الکتریکی شرکت توگ (Togg) ترکیه همزمان با سومین سال افتتاح خط تولید انبوه این شرکت، در بازار اتحادیه اروپا آغاز شد.
تولید انبوه اتومبیلهای الکتریکی گروه ابتکار خودروسازی ترکیه توگ در حالی از ۲۹ اکتبر سال ۲۰۲۲ شروع شده بود که این شرکت در سومین سال آغاز تولید انبوه خود وارد بازار اتحادیه اروپا شده است.
اتحادیه اتاقهای بازرگانی و بورس ترکیه با همکاری شرکتهای آنادولو، بیامسی، زورلو هلدینگ و تُرکسل در سال ۲۰۱۷ پروژه خودروی ملی ترکیه را آغاز کردند. هدف اصلی این پروژه، تقویت تواناییهای کشور در حوزهی طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، فناوری خودران و رقابت در سطح جهانی بود. پس از شکلگیری پروژه، متخصصان تُرک شاغل در شرکتهای بینالمللی دعوت به همکاری شدند و محمد گورجان کاراکاش بهعنوان مدیرعامل شرکت توگ منصوب شد.
نخستین خودروی برقی ساخت ترکیه، ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ با حضور رئیسجمهور رجب طیب اردوغان در کارخانهی شرکت در شهر گبزه رونمایی شد. سپس عملیات احداث کارخانه در استان بورسا آغاز و در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲، همزمان با روز جمهوری، مجتمع فناوری توگ افتتاح و نخستین خودروی مدل C SUV از خط تولید خارج شد.
توگ در نمایشگاه بینالمللی فناوری CES در لاسوگاس آمریکا به جهان معرفی شد و از سال ۲۰۲۳ تولید انبوه را آغاز کرد. طی بازهی مارس ۲۰۲۳ تا سپتامبر ۲۰۲۵، بیش از ۷۳ هزار دستگاه از انواع مختلف این محصول تحویل مشتریان داده شده است. مدلهای توگ در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۰ درصد و در ۹ ماههی نخست ۲۰۲۵ حدود ۱۷.۴ درصد از کل خودروهای برقی فروختهشده در ترکیه را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین فروش مدل جدید T10F از سپتامبر ۲۰۲۵ در ترکیه و آلمان آغاز شد و با فروش بیش از هزار دستگاه در ماه سپتامبر، دومین خودروی برقی پرفروش کشور شد. بر اساس گزارش سایت Brand Finance، توگ در فهرست «ارزشمندترین برندهای ترکیه» در جایگاه بیستم قرار گرفته است. از سوی دیگر، تروگو، یکی از شرکتهای تابعه توگ طی این مدت شبکه شارژ سریع را در تمام ۸۱ استان کشور با بیش از ۲۲۰۰ ایستگاه و ۴۵۰۰ خروجی راهاندازی کرده است.
دو مدل T10X و T10F توگ موفق به دریافت بالاترین امتیاز ایمنی ۵ ستاره از مؤسسه Euro NCAP شدهاند و نسخههای جدید 4More این خودروها با دو موتور، توان ۴۳۵ اسب بخار، گشتاور ۷۰۰ نیوتنمتر و برد ۵۲۳ کیلومتر به بازار عرضه شدهاند.
در این شرایط، به نظر میرسد سیاستگذاران صنعتی در کنار تعریف مدلهای جدید فروش، دستورالعملهای تنظیم بازار و حمایتهای مشروط به تمکین، بد نیست نیمنگاهی نیز به چگونگی پیشرفت و توسعه توگ ترکیه داشته باشند. شاید در آبوهوای این همسایه ایران چیزیست که در کشور ما یافت نمیشود یا خورشید طور دیگری در آنجا طلوع میکند. شاید هم تفاوت در سیاستگذاری، نگاه به اقتصاد جهان و تعامل با سایر کشورها باشد.
ارز خودروسازان توگ صنعت خودرو
source
