دولت در تدارک بنزین ۷۵۰۰ تومانی

بنزین ۷۵۰۰ تومانی
بنزین ۷۵۰۰ تومانی

آن گونه که رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس، می‌گوید افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه ۱۴۰۴ دیده نشده، اما در کنار حفظ سهیمه‌های ۱۵۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی، دولت در تدارک بنزین ۷۵۰۰ تومانی است.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، افزایش بیش از استاندارد مصرف بنزین و ناترازی و عدم کفاف تولید داخل و نیاز به واردات سوخت، افزایش قاچاق، تحمیل هزینه‌های گزاف و تخریب محیط زیست و آلودگی هوا دولت را بر آن داشته است که برای کنترل و مدیریت این وضعیت دست به اقداماتی بزند.

در همین زمینه دبیر کمیسیون انرژی مجلس به همشهری می‌گوید: «طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران ۱۶۳ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد که ۱۰۰ میلیارد دلار آن یارانه پنهان است که شامل آلودگی محیط‌زیستی و درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود. در حال حاضر ۵۲ میلیارد دلار در فرآورده‌های نفتی، یارانه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند. دولت ۷۰ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی و ۸۰ هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌ها و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پالایشگاه‌ها و اوره‌سازان بدهکار است.»

به گفته رضا سپهوند، در لایحه بودجه ۱۴۰۴ چیزی برای افزایش قیمت نداریم، اما در دولت برای سال آینده برنامه‌هایی مطرح شده و قرار است برای سال ۱۴۰۵ اقداماتی انجام شود که یا باید در قالب لایحه به مجلس ارائه یا در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شود.

طبق برنامه‌ای که در دولت مطرح است، ضمن حفظ سهمیه‌های ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی، نرخ سومی برای بنزین ایجاد می‌شود که رقم آن ۷۵۰۰ تومان بحث شده و البته قطعی نیست.

طرح سه‌مرحله‌ای دولت برای حامل‌های انرژی

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «دولت یک طرح سه‌مرحله‌ای هم دارد که برای همه حامل‌های انرژی است. طبق این طرح، یک بازه مصرف برای برق، گاز، بنزین و… در نظر گرفته می‌شود و اگر کسی بیش از آن بازه مصرف کند، باید آن مقدار را به قیمت بازار خریداری کند.»

تولید و واردات خودروهای کم‌مصرف

دبیر کمیسیون انرژی مجلس اضافه می‌کند: «از راهکارهای غیرقیمتی هم که مطرح شده، تولید و واردات خودروهای کم‌مصرف است. میانگین مصرف خودروهای ایران ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ در حالی‌که در ترکیه ۸ لیتر است. موتورهای خودروهای ایران ۲، ۳ دهه است که در ایران تولید می‌شوند و بسیار پرمصرف هستند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها فایده ندارد و باید موتورهای به‌روز طراحی و تولید شوند. از سوی دیگر هم باید خودروهای کم‌مصرف خارجی با نرخ پایین وارد شود، اما متأسفانه در مجلس در لایحه بودجه امسال، تعرفه خودرو را کم کردیم، ولی مجمع تشخیص مصلحت، تعرفه را به ۱۰۰ درصد افزایش داد.»

واردات و قاچاق بنزین!

سپهوند در ادامه با تأکید بر این که باید جلوی قاچاق سوخت را گرفت، اظهار می‌کند: «طرح‌هایی مثل رزاق که به مرزنشینان اجازه فروش بنزین و گازوییل در آن سوی مرزها داده شده، اشتباه بوده است. از این سمت چند میلیارد دلار بنزین وارد می‌کنیم و از سوی دیگر از مرزها قاچاق می‌شود. باید امکان استفاده از ال‌پی‌جی در خودروها را ایجاد کنیم. هم‌اکنون ال‌پی‌جی که سوختی بسیار پاک است، به قیمت هر لیتر ۲۷ سنت صادر می‌کنیم و هر لیتر بنزین را ۶۷ سنت وارد می‌کنیم.»

source

توسط blogcheck.ir