ابهام در آینده همکاری خودروسازان چینی با ایران

با گذشت یک ماه از فعال شدن مکانیزم ماشه و تشدید تحریمها و محدودیتها، ابهام در آینده همکاری خودروسازان چینی با ایران همچنان برطرف نشده است. این در حالی است که بازار خودروی کشور در تمام حوزهها وابستگی شدیدی به این کشور پیدا کرده و در عمل، سرنوشت آن در دستان چینیها قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بهرغم حمایتها و تلاشهای چین و روسیه برای به تعویق انداختن مکانیزم ماشه، اقتصاد ایران با بازگشت تحریمهای سازمان ملل مواجه شد. این تحریمها محدودیتهای بیشتری را اعمال میکنند.
در این شرایط، با توجه به افزایش وابستگی خودروسازی ایران به چین و محدودیتهای جدید، این پرسش پیش میآید که آیا خودروسازان چینی به همکاری خود ادامه خواهند داد یا مسیر دیگری را در پیش خواهند گرفت؟
این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که در دور قبلی تحریمها، شرکای مطرح چینی زودتر از اروپاییها ایران را ترک کردند. البته بعد از عبور از تلاطم اولیه، خودروسازان داخلی رفتهرفته مسیرهای دور زدن تحریمها را – هرچند با تحمل هزینههای گزاف – پیدا کردند. ریبرند کردن خودروهای چینی یکی از این راهها بود.
با این حال، پس از فعال شدن مکانیزم ماشه و انتشار گزارشهای متعدد در رسانههای غربی مبنی بر تشریح چگونگی دور زدن تحریمها توسط چین و ایران، طرفهای غربی حساستر و هوشیارتر شدهاند و امکان ادامه فعالیت از این روش با شبهه همراه شده است.
در عین حال باید در نظر داشت که نسبت به زمان تحریمهای سال ۹۷، برخی از شرکتهای چینی با سرعت زیادی رشد کرده و توانستهاند بازارهای جدیدی در اروپا به دست آورند. بنابراین ترس از تحریم و از دست دادن بازارهای تازه نیز میتواند در ادامه همکاری آنها با خودروسازان ایرانی تردید ایجاد کند.
این تردید شاید برای شرکتهای چینی به معنای قطع همکاری با طرفهای ایرانی و از دست دادن یکی از مشتریانشان باشد، اما برای بازار خودروی کشور، مسئله به این سادگی قابل حل نیست.
این موضوعی نیست که بتوان بهراحتی از کنار آن گذشت، چراکه طی سالهای اخیر، چینیها نشان دادهاند که منافع ملی، کسب سود و نفوذ در بازارهای جدید برای آنها در اولویت قرار دارد.
به بیان سادهتر، هنوز نمیتوان به طور قطعی درباره آینده همکاری آنها با خودروسازان ایرانی اظهار نظر کرد؛ ممکن است مانند سال ۹۷ بهسرعت ایران را ترک کنند، یا با تأسیس شرکتهای جدید بهعنوان حلقه واسط، همانند سالهای اخیر به همکاری خود ادامه دهند.
هرچند این همکاری میتواند مانع از سقوط خودروسازی ایران شود، اما در عین حال سایه یک ترس بر سر این صنعت سنگینی خواهد کرد. آیا دستگاه دیپلماسی کشور راهی برای عبور از این وضعیت پیدا خواهد کرد؟
بازار خودرو تحریم صنعت خودرو خودروسازان چینی صنعت خودرو مکانیزم ماشه همکاری ایران و چین
source
