تأثیر افزایش قیمت خودرو بر افزایش مصرف بنزین

پس از مدتها مقاومت، با صلح میان نهادهای قیمتگذار و خودروسازان، مجوز بهروزرسانی نرخ محصولات آنها صادر شد. به دلیل بالا رفتن شدید هزینههای تولید و سرکوب قیمتی، این تنها راه چاره بود. در عینحال، از تأثیر افزایش قیمت خودرو بر افزایش مصرف بنزین و کاهش خروج خودروهای فرسوده از چرخه نباید غافل شد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تجربه سالهای اخیر نشان داده است که افزایش و کاهش قیمت خودرو با میزان اسقاط خودروهای فرسوده رابطه مستقیمی دارد. هر وقت قیمت خودرو افزایش یافته، میزان اسقاط خودروهای فرسوده افت کرده است، چراکه دارندگان این خودروها با توجه به نرخ خرید و قیمتهای جدید، توانایی کافی برای تأمین مالی خرید خودروی جدید را ندارند. به همین علت ترجیح میدهند تا حد امکان از همین وسایل نقلیهای که در اختیار دارند، استفاده کنند.
بر اساس آمار، در حال حاضر ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار وسیله نقلیه شامل خودرو، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و ماشینآلات کشاورزی در حال تردد هستند. از این تیراژ، ۲۲ میلیون و ۱۰۲ هزار دستگاه فرسوده محسوب میشود. به عبارت سادهتر، کمی بیش از ۵۰ درصد وسایل نقلیه کشور فرسوده محسوب میشوند.
از این تعداد، ۷.۵ میلیون خودروی سواری، ۱۱.۳ میلیون موتورسیکلت، بیش از ۲ میلیون وانت و ۳۸۵ هزار تاکسی در وضعیت فرسوده قرار دارند. همچنین بیش از ۵۹ هزار اتوبوس، ۹۷ هزار مینیبوس و ۲۱۴ هزار کامیون عملاً دیگر نباید تردد کنند.
این موضوع با توجه به میزان بهمراتب بیشتر مصرف بنزین، باعث تحمیل هزینههای گزاف به کشور شده است. در واقع، علاوه بر زیانهای مادی، آلودگی هوا و تخریب محیطزیست و افزایش میزان تلفات جانی، بخش دیگری از ماجرای تأسفبار خودروهای فرسوده است.
در این رابطه، محمدصادق حاتمی، مدیر ستاد نوسازی ناوگان حملونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع با اشاره به وضعیت اسقاط خودرو در سال جاری میگوید: «با ادامه وضعیت فعلی، تعداد خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۷ به هفتمیلیون دستگاه خواهد رسید که علاوه بر افزایش بار ترافیکی و آلودگی کلانشهرها، مصرف بنزین را هم با رشد قابلتوجهی همراه خواهد کرد. در چنین شرایطی، مازاد مصرف بنزین سه برابر خواهد شد و به رقم سهمیلیارد لیتر افزایش مییابد. ضمن اینکه ناترازی بنزین ممکن است بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد کند.»
در واقع، ادامه وضع موجود با توجه به وضعیت درآمدی کشور و همچنین افزایش شدت مصرف و آلودگی، آینده ناخوشایندی را برای شهروندان رقم خواهد زد.
در این شرایط به نظر میرسد که حکمرانی اقتصادی باید بیش از پیش سرعت حرکت به سمت خودروهای پاک را بیشتر کند. در حال حاضر سنگ تثبیت قیمتها بعد از دو دهه بهشدت ته چاه مانده و دولتها را در موقعیت اره قرار داده است. در واقع، وضعیت امروز نتیجه خندههایی است که فوران دلارهای نفتی بر لب متولیان آورده و منطق اقتصاد را از آنان دور کرده بود.
در این سالها دولتها آمده و رفتهاند و از حل مشکل مصرف بنزین و جلوگیری از توزیع ناعادلانهترین سوبسید عاجز ماندهاند. طبق معمول نیز این مردم هستند که تاوان ندانمکاریها و نادانیهای اقتصادی را با جان و مال خود میدهند.
افزایش قیمت خودرو قیمت خودرو مصرف بنزین
source
