به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
پرویز خسروشاهی در خصوص عملکرد صنعت بیمه در 11 ماه گذشته به تسنیم، اعلام کرد: هزینه ناکارآمدی شرکتهای بیمه نباید به دوش بیمهگذاران یا جامعه بیفتد. این مسئولیت بر عهده سهامداران است و مداخله دولت یا بیمه مرکزی در اداره داخلی شرکتها، فضای بازار را پر تنش و غیر قابل پیشبینی میکند. هر اقدام اصلاحی باید با مشارکت مستقیم ذینفعان و بهشکل تدریجی انجام شود.
الزام همه شرکتها به ارائه صورتهای مالی ماهانه از پاییز 1404، تدوین شاخصهای آزمون سلامت مالی و فنی، بررسی عملکرد 21 شرکت بیمه و تعلیق فعالیت سه شرکت متخلف که دو شرکت پس از رفع مشکل بازگشتند از جمله این اقدامات بود. لغو یا عدم تأیید صلاحیت 6 مدیر کلیدی به دلیل تخلفات گسترده، ایجاد اداره کل ویژه نظارت بر پرداخت خسارت، انتشار ماهانه آمار شکایات، طراحی ساز و کار شناسایی تقلب در خسارت و انجام بازدیدهای سرزده از شعب و نمایندگیها نیز در همین دوره انجام شد.
اصلاح مقررات و بازنگری قوانین
کمیته بازنگری قانون بیمه مرکزی در سه سناریو تشکیل و پیشنویس شفافسازی فرآیندهای انتقال پرتفو، ادغام، انحلال و ورشکستگی تهیه شد. آییننامه جدید توانگری مالی تصویب شده و دستورالعمل پرداخت خسارت افت قیمت خودرو پس از 56 سال انتظار از دی 1403 اجرا شد.
حذف عوارض غیراثرگذار به نیروی انتظامی پس از 18 سال و حضور تاریخی نمایندگان صنفی بیمهگران، کارگزاران و ارزیابان خسارت در کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه از دیگر دستاوردهای این حوزه بود.
توسعه، نوآوری و افزایش ضریب نفوذ
سامانه ارزیابی ریسک رانندگان با پیشرفت 60 درصدی در دست اجرا است. سقف سنی عضویت در هیأتمدیره حذف شده و مصاحبههای تخصصی مدیران کلیدی تا 80 درصد کاهش یافته است. میز نوآوری و اتاق فکر صنعت بیمه تشکیل و پروژههای فناورانه همچون هاب درمان (70 درصد) و کوراینشورنس اتکایی (90 درصد) به مراحل پایانی رسیدند.
مجوز فعالیت برای 6 شرکت فناور بیمه صادر و ضریب نفوذ بیمه در سال 1403 از 1.9 به 2.3 درصد در بُعد اسمی و از 1.8 به 2 درصد در بُعد حقیقی افزایش یافت. هدف همه این برنامهها بازگرداندن اعتماد عمومی به صنعت بیمه، ایجاد شفافیت و تضمین پایداری بازار برای سرمایه گذاران و بیمهگذاران است.
انتهای پیام
source