رییس انجمن واردکنندگان: تعرفه سی کی دی را کاهش دهید

تعرفه واردات CKD
تعرفه واردات CKD

آیین‌نامه اصلاح‌شده واردات خودرو در حالی ابلاغ شده است که از یک سو، همچنان بخشی از بدنه بازار و صنعت خودروسازی به شدت با آن مخالف هستند و از سوی دیگر، تعرفه ۱۰۰ درصدی مورد اصرار مجلس با توجه به تغییر مرجع تأمین ارز، به شدت منجر به افزایش قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی خواهد شد.






این موضوع را با هادی سلیمانی ملکان، رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان، در میان گذاشتیم. به گفته وی، دولت به‌درستی تعرفه پلکانی را تعریف کرده است و همچنین در خصوص نامه اخیر انجمن قطعه‌سازان مبنی بر تعریف تعرفه ۵۵ درصدی برای واردات خودرو، برای حفظ رقابت تأکید می‌کند که به بهانه رقابت نباید کمر مصرف‌کننده را شکست. تعرفه را می‌توان در حد ۱۶ درصد هم تعریف کرد.

آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو به کجا رسیده؛ صد درصد است یا این تعرفه‌هایی که اخیراً دولت ابلاغ کرده اعمال می‌شود؟

تعرفه‌ها براساس مصوبه‌ای که مجلس برای خودروهایی که از طریق بند «ر» تبصره ماده واحد بودجه قرار است وارد شوند، عدد صد درصد پیش‌بینی کرده بود. با توجه به تأثیر بر قیمت تمام‌شده، دولت یک نظام پلکانی را به‌درستی و با در نظر گرفتن منافع و طبقه‌بندی‌های با اولویت‌های قانون هوای پاک و کمک به طبقه و بخش‌های کم‌برخوردارتر بازار پیش‌بینی کرد. در این نظام پلکانی، هم خودروهای با حجم موتور بالاتر با تعرفه بالاتر و هم خودروهایی که ظرفیت بنزین و مصرف سوخت پایین‌تر و موتور کوچک‌تری داشتند، با تعرفه پایین‌تر مجاز دانسته شده بود.

بنابراین تعرفه پلکانی را یک قدم اصولی می‌دانید؟

به نظر می‌آید همان‌طور که سال‌ها عرف بوده و کتاب آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات در آن تعرفه‌ها را تعریف می‌کرد، این نظام پلکانی، نظام هوشمندانه‌تری بود که جلوی آن اشتباه واژه‌گزینی که در قانون بودجه اتفاق افتاده بود را گرفت. متأسفانه برخی از عزیزانی که منافع و مصالح‌شان به مخاطره می‌افتاد، از طریق دیوان اقدام کردند و دیوان بر اساس شکل قانون به‌درستی رأی داد که باید آن شکل اصلاح شود. دولت هم گویا با توافقاتی که انجام داده، هم شکل قانون را اصلاح می‌کند و هم به روح قانون توجه کرده است. آن روح قانون، اولویت به خودروهای کم‌مصرف‌تر، حمایت از مصرف‌کننده و ایجاد فضای رقابتی است. به نظر من، دستورالعمل جدید هیأت دولت با توافقی که میان سران سه قوه یا در جایگاه قوه قضائیه، مقننه و مجریه در قالب «شعام» هم می‌تواند اتفاق بیافتد، به‌راحتی قابل پیاده‌سازی خواهد بود و منافع مصرف‌کنندگان را نیز به‌خوبی در نظر گرفته است.

بعد از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو که ۲۵ خردادماه معاون اول رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرد، قطعه‌سازان به‌شدت با آن مخالفت کردند. به‌تازگی هم انجمن قطعه‌سازان نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور نوشته و پیشنهاد جدیدی را در خصوص تعریف تعرفه‌های واردات مطرح کرده است. واکنش و پاسخ شما به این نامه انجمن به آقای انصاری چیست؟
من قبل از هر چیز خوشحالم از این‌که بعد از سال‌ها که واردات به‌عنوان یک جرم نانوشته تلقی می‌شد و نظام حکمرانی کشور و سایر فعالان کسب‌وکار، واردکنندگان را به‌عنوان مجرمان بالفعل و بالقوه می‌دانستند، امروز به جایی رسیدیم که هم مجلس، هم دولت و هم فعالان کسب‌وکار حوزه خودرو شفاف و صریح اعتراف می‌کنند که برای ایجاد فضای رقابتی در بازار خودروی کشور و شکستن انحصار باید واردات در کنار تولید حضور داشته باشد. اتفاقی که شاید در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیان آن حتی بعضی‌ها را به‌عنوان دشمن مطرح می‌کرد. امروز خوشحالیم که همه به این اعتراف رسیده‌اند. اما بعضی‌ها در واژه به‌راحتی این را می‌پذیرند، در حالی‌که روح واژگانشان آن‌طور که باید و شاید این فضای رقابتی را برنمی‌تابد.

به چه علت این مسئله مطرح است؟

معتقدم حمایت از تولید رکن اساسی‌ای است که نظام حکمرانی باید به آن توجه کند، اما حمایت از تولید به معنای ایجاد فشار بر مصرف‌کننده نهایی نیست. یعنی به‌جای این‌که برای حمایت از تولید، تعرفه واردات را از پایه بالاتری، مثلاً به‌جای ۲۰ درصد، ۵۵ درصد شروع کنیم، پیشنهاد مستقیم من این است که تعرفه CKD را پایین‌تر بیاوریم؛ حتا از ۲۰ درصد هم پایین‌تر و در حد ۱۶ درصد تعریف کنیم تا مصرف‌کننده نهایی از خودروهای متوسط برخوردار شود.

غیر از تعرفه‌ها هزینه دیگری هم بر خودروهای وارداتی افزوده می‌شود؟

عدد تعرفه‌ها فقط بخشی از هزینه‌ای است که پرداخت می‌شود. عوارض، مالیات‌ها و پرداختی‌های دیگری نیز بر قیمت نهایی افزوده می‌شود. علاوه بر این ۲۰ یا ۵۰ درصد، ۱۰ درصد برای مصرف سوخت در گمرک پرداخت می‌کنیم، ۱۰ درصد در پلیس شماره‌گذاری مجدداً همان ردیف تعرفه را از ما می‌گیرند، یک درصد برای آمبولانس و یک درصد برای هلال‌احمر پرداخت می‌شود. برای انواع و اقسام سرفصل‌های شماره‌گذاری، ترخیص و آیتم‌های مختلف نیز پرداختی‌هایی داریم که این‌ها اصلاً نوشته نشده‌اند. این‌ها غیر از مالیات بر ارزش افزوده و موارد مشابه است.

برای دستیابی بهتر مصرف‌کنندگان و ایجاد فضای رقابتی، انجمن واردکنندگان چه نظری دارد؟

باید یادمان باشد خودروسازان ارزی که دریافت می‌کنند، ارز تالار است که نرخ آن حدود هفتاد و چند هزار تومان است، در حالی‌که واردکنندگان عمدتاً از ارز آزاد استفاده می‌کنند. یعنی همین حالا ۲۰ تا ۳۰ درصد اختلاف قیمت ارزی میان واردکننده و خودروساز وجود دارد. بنابراین حتی در شرایط تعرفه برابر هم ۲۰ تا ۳۰ درصد مزیت به نفع تولیدکننده است. با این حال می‌گویم امروز اگر به این واقعیت اساسی رسیده‌ایم که فضای رقابت، حضور توأمان واردکننده و تولیدکننده را در حوزه خودرو می‌طلبد، باید به این واقعیت دوم هم برسیم که برای حفظ فضای رقابتی نباید کمر مصرف‌کننده را شکست. ما به‌جای بالا بردن تعرفه‌های واردات خودروهای CBU، بیاییم و کمک کنیم واردات CKD و قطعات منفصله با تعرفه پایین‌تر انجام شود. به این ترتیب هم مزیت برای خودروساز و قطعه‌ساز فراهم می‌آید و هم فضای رقابتی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌شود. به نظرم با این اقدام دیگر محلی از اعراب برای بحث باقی نخواهد ماند.

source

توسط blogcheck.ir