جایی را که راننده نبیند، آکتروس جدید حتما میبیند!

آکتروس جدید مرسدس بنز چند ماهی است که روانه بازار شده و در آن آپشنهای ایمنی بهبودهای مهمی پیدا کردهاند.
مرسدس بنز با کمک حسگرها، هوش مصنوعی و سامانههای جدید، تلاش میکند جادههای شهری را برای عابرها و دوچرخه سوارها امنتر کند.
در روز ملی ایمنی کشور آلمان، برند ستارهدار دنیای کامیون تصمیم گرفت به گوش همه برساند که امنیت فقط به معنای ترمز قوی یا شاسی محکم نیست. گاهی جان یک انسان، به ثانیهای هشدار، یا چند سانتیمتر فاصله وابسته است. اما مشکل اصلی کجاست؟ لحظاتی که دید راننده کامل نیست، مثل پیچیدن در چهارراهی شلوغ، یا شروع حرکت بعد از توقف پشت چراغ قرمز، خصوصا وقتی یک دوچرخه سوار یا کودک درست در نقطه کور کامیون قرار دارد.
وقتی ماشین پیش از راننده میبیند

مهندسی ایمنی مرسدس بنز این بار روی یک ایده متمرکز شده: اطلاع زودتر، واکنش سریعتر و پیشگیری موثرتر. رئیس مهندسی محصول دایملر دربارهٔ فلسفه این رویکرد میگوید:
«راننده بهترین تصمیم گیرنده است، اما گاهی محدودیتهای انسانی اجازه نمیدهد خطر بهموقع دیده شود. فناوری باید این فاصله را پر کند.»
نتیجه، سه سامانه هوشمند است که مثل نگهبانان نامرئی، اطراف کامیون را ۳۶۰ درجه پایش میکنند: Frontguard Assist، Active Sideguard Assist 2 و Active Brake Assist 6. هر کدام مأموریتی ویژه دارد، اما همه با یک هدف مشترک: کم کردن صفر تا صد احتمال برخورد.
۱. Frontguard Assist – چشم سوم که به جلو مینگرد
درست جلوی کامیون، جایی نزدیک به سپر که حتی با آینه یا دوربین هم به سختی دیده میشود، منطقهای وجود دارد که راننده کوچکترین شانس دیدنش را ندارد. این نقطه، با اتوبوس یا کامیونهای بلند، به یک محدوده کور خطرناک تبدیل میشود. Frontguard Assist با ترکیب رادار دقیق و دوربینهای دید جلو، این قسمت را مرتب اسکن میکند.
اگر عابر پیاده، کودکی با اسکیت، یا دوچرخه سوار بیخبر از جهت حرکت کامیون آنجا باشد، سیستم نه تنها هشدار بصری روی نمایشگر میدهد، بلکه با آلارم صوتی توجه راننده را فوراً جلب میکند.
۲. Active Sideguard Assist 2 – نجات بخش لحظه پیچیدن
پیچیدن کامیون در خیابانهای باریک شهری، مخصوصاً به سمت راست یکی از پرخطرترین مانورهای رانندگی است. دوچرخه سوارانی که از مسیر کناری حرکت میکنند یا عابری که در پیادهرو منتظر عبور است، ممکن است در ثانیهای وارد نقطه کور شوند. سامانه Active Sideguard Assist 2 این موقعیتها را شناسایی کرده و ابتدا با هشدار راننده را آگاه میکند. اما تفاوت اصلی نسل دوم با نسخه قبل این است که این سیستم، در شرایط بحرانی خودش ترمزگیری میکند حتی اگر راننده هنوز واکنشی نشان نداده باشد. این یعنی یک لایه امنیتی مستقل که اختیار عمل را برای نجات جان افراد دارد.
۳. Active Brake Assist 6 – توقفی که زندگی نجات میدهد
عبور ناگهانی یک کودک از بین خودروهای پارک شده، دوچرخه سواری که ناگهان از مسیر فرعی وارد خیابان میشود، یا خودرویی که جلوی کامیون ترمز میزند، همه اینها میتوانند به فاجعه ختم شوند. نسل ششم Active Brake Assist حالا قادر است در سرعتهای تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت، بدون تأخیر راننده ترمز کامل و اضطراری بگیرد. این یعنی حتی در ترافیک شهری یا هنگام حرکت در محدودههای پرتردد، کامیون میتواند چندین متر زودتر از آنچه تنها با واکنش راننده ممکن است، توقف کند.

خبر خوب این است که تمام این فناوریها همین حالا روی کامیونهای سری Actros، برقی eActros 600 و مدل عمرانی Arocs عرضه میشوند. به رغم همه این پیشرفتها، خود مرسدس بنز هم بر این باور است که هیچ سیستم و آپشنی هنوز نتوانسته جایگزین صد در صد راننده شود. این سیستمها برای کمک هستند، نه جایگزینی کامل.
اکتروس L بنز اکتروس
source