فریب قیمت گذاری در بازار خودرو

براساس آخرین مصوبه شورای رقابت، خودروسازان از این پس می توانند محصولاتشان را خودشان قیمت گذاری کنند. اما آیا این اقدام امکان پذیر است و منجر به رقابت در بازار خودرو می شود؟ آیا این اختیار فریب قیمت گذاری در بازار خودرو نیست؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سرانجام شورای رقابت با بیش از یک دهه قیمت گذاری، پای خود را از بساط خودروسازان جمع کرد. براساس آخرین مصوبه که به تازگی ابلاغ شده است، از این به بعد خودروسازان می توانند قیمت محصولات را براساس هزینه تولید قیمت گذاری و به فروش برسانند.
این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که قیمت گذاری دستوری به روایت قطعه سازان و خودروسازان در این سال ها بیش از هزار میلیارد تومان زیان انباشته، ضرر تولید و شکاف بازار یا رانت سیاه ایجاد کرده است. سرمایه ای که به دلیل اصرار بر قیمت گذاری، منجر به تحلیل بدنه تولید و فربه شدن بخش رانتی بازار شده است.
طی این سال ها همیشه این نهاد به عنوان مخل تولید معرفی و شناخته می شد، اما از یک سو باید دانست که شورای رقابت و نهادهای مانند آن تنها یک نهاد نیستند، یک نفرند، از سوی دیگر باید دید که آیا واقعاً امکان قیمت گذاری براساس قیمت تمام شده تولید وجود دارد؟
خودروسازان در شرایطی قرار دارند که تمام هزینه های تولید از جمله ارز، مواد اولیه و دستمزد به شدت افزایش یافته است. به بیان دیگر از یک سو، شرایط اقتصادی اجازه ادامه با وضع موجود را نمی دهد و از سوی دیگر، شرایط سیاسی مانع از واقعی شدن قیمت ها می شود.
در این شرایط، شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو خارج شده و کار نظارت را به سازمان حمایت سپرده است. این نظارت نیز با اما و اگرهای زیادی همراه است، چراکه سازمان حمایت زیر نظر وزارت صمت قرار دارد و موضع این وزارت در خصوص قیمت گذاری نیز مشخص است. به نظر می رسد با توجه به تفاوت دیدگاه خودرو سازان و وزارت صمت، بازار خودرو شاهد چالش جدیدی خواهد شد.
بازار خودرو قیمت خودرو قیمت گذاری خودرو
source