بزرگسالان درباره تاثیر هوش مصنوعی بر کودکان و آموزش نظرهای زیادی دارند، اما دیدگاه خود دانش‌آموزان درباره این فناوری چه چیزی را نشان می‌دهد؟

قیمت روز گوشی های بازار ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از wired، بزرگسالان معمولا دیدگاه‌های محکمی درباره استفاده کودکان از هوش مصنوعی دارند. والدین، سیاستمداران و متخصصان معتقدند باید میزان دسترسی کودکان به این فناوری محدود شود و مراقب تغییراتی که هوش مصنوعی در شیوه فکر کردن و ارتباطات آن‌ها ایجاد می‌کند، بود.

بیشتر این نگرانی‌ها حول محور آموزش است. بسیاری از بزرگسالان نگران هستند که کودکان از ChatGPT به عنوان ربات تحقیقاتی، نویسنده مقاله یا حل‌کننده مسائل ریاضی استفاده کنند. معلمان هم به ویژه با چالش نحوه مدیریت استفاده دانش‌آموزان و چگونگی ادغام این فناوری در روش‌های تدریس خود مواجه هستند.

کودکان و هوش مصنوعی

بر اساس یک نظرسنجی Pew در سال ۲۰۲۴، یک چهارم معلمان مدارس دولتی معتقدند این فناوری بیش از آنکه مفید باشد، آسیب‌زا است و بسیاری دیگر هنوز نظر قطعی ندارند. در یک نظرسنجی دیگر مشخص شد ۲۶ درصد نوجوانان آمریکایی از ChatGPT برای انجام تکالیف مدرسه استفاده کرده‌اند که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ دو برابر شده است.

اما دسترسی کودکان به هوش مصنوعی فراتر از آموزش است. برخی از آن برای همدمی و برخی دیگر برای دریافت مشاوره استفاده می‌کنند. بنابراین دیدگاه واقعی خود دانش‌آموزان چیست؟ مجله WIRED با شش نوجوان از نقاط مختلف آمریکا درباره افکارشان در مورد هوش مصنوعی و تاثیر آن بر زندگی‌شان صحبت کرده است.

هوش مصنوعی می‌تواند به مطالعه کمک کند، اما باید با احتیاط استفاده شود

یکی از دانش‌آموزان ۱۵ ساله از لس‌آنجلس می‌گوید که ترجیح می‌دهد مستقیما سوالی از هوش مصنوعی نپرسد و جواب فوری دریافت نکند، زیرا معلمان آن را تقلب می‌دانند. او اغلب از ChatGPT برای پیدا کردن منابع استفاده می‌کند، مثلا برای پروژه‌های تاریخ درباره انقلاب هائیتی از آن می‌خواست پنج منبع اصلی ارائه دهد.

برای امتحانات هم روشش این بود که جزوه‌ای که معلم داده بود را وارد ChatGPT می‌کرد تا ۱۰۰ سوال تمرینی بسازد. او اشاره می‌کند که استفاده از هوش مصنوعی هنگام مطالعه مفید است، اما هنگام امتحان کردن سوالات، این کار تقلب محسوب می‌شود.

خارج از مدرسه، تنها گاهی از آن برای پیدا کردن دستور پخت استفاده می‌کند. او همچنین نگران واقعی بودن محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی است و می‌گوید هرچه این فناوری بهتر شود، واقع‌گرایانه‌تر و در نتیجه خطرناک‌تر می‌شود.

هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله مناسب نیست

یک دانش‌آموز ۱۷ ساله از کلرادو اشاره می‌کند که هوش مصنوعی زندگی روزمره او به عنوان دانش‌آموز را آسان‌تر کرده است. او می‌تواند با استفاده از Gemini یا ChatGPT مواد درسی خود را به راهنمای مطالعه تبدیل کند و زمان مطالعه را کاهش دهد. اما او اعتقاد دارد برای نوشتن مقاله مناسب نیست، زیرا واضح است که کار توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.

استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی می‌تواند باعث تنبلی دانش‌آموزان شود و مهارت‌های نوشتن و خواندن آن‌ها را کاهش دهد. با این حال، او معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند برای حل مشکلات واقعی مفید باشد، مثل پروژه‌ای که برای تشخیص حیوانات وحشی در جاده ساخته است.

او توضیح می‌دهد که داده‌های حرارتی را به مدل بینایی ماشین وارد کردند تا دستگاه بتواند حیوانات را به صورت زنده تشخیص دهد، بدون اینکه لازم باشد ساعت‌ها ویدیو بررسی کنند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای محیط زیست مضر است و انسان‌ها را شبیه ربات می‌کند

یک نوجوان ۱۵ ساله از برانکس نیویورک بیان می‌کند که وقتی برای اولین بار با هوش مصنوعی آشنا شد، آن را جالب می‌دانست، اما اکنون استفاده از آن در مدرسه ممنوع است و اگر دانش‌آموزی حین امتحان با هوش مصنوعی استفاده کند، ممکن است از مدرسه اخراج شود.

او نگران است که استفاده از هوش مصنوعی در پاسخ به پیام‌ها باعث شود افراد رفتارهای خودکار و تقلیدی پیدا کنند و به تدریج انسان‌ها به ربات‌هایی شبیه شوند که تنها مطابق الگوریتم عمل می‌کنند.

کودکان به هر حال از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد، پس آموزش بدهید

یک دانش‌آموز ۱۶ ساله از جورجیا می‌گوید در مدرسه‌ای با تمرکز بر هوش مصنوعی تحصیل می‌کند و این فناوری در کلاس‌ها، مثل داده‌کاوی و برنامه‌نویسی، ادغام شده است. معلمان ابتدا نحوه استفاده صحیح از هوش مصنوعی را آموزش می‌دهند و سپس اجازه استفاده می‌دهند.

نکته اصلی این است که هدف از استفاده هوش مصنوعی مشخص باشد: آیا برای بهبود کیفیت کار است یا فقط برای تنبلی؟ او تاکید می‌کند که هوش مصنوعی باید برای کاهش کارهای یکنواخت استفاده شود و سپس انسان خلاقیت و نوآوری خود را به آن اضافه کند.

او از ابزارهایی مثل Notion AI و Quizlet برای برنامه‌ریزی و مطالعه شخصی استفاده می‌کند و می‌گوید این فناوری در یادگیری مستقل و حل مسائل پیچیده بسیار مفید است.

لذت خلق هنر از بین می‌رود اگر هوش مصنوعی آن را انجام دهد

یک هنرجوی ۱۴ ساله از منهتن بیان می‌کند که استفاده از هوش مصنوعی برای خلق هنر باعث از بین رفتن لذت یادگیری و تجربه هنری می‌شود.

او مشاهده کرده که برخی از دانش‌آموزان از Grammarly برای نوشتن مقالات و هوش مصنوعی برای حل تکالیف ریاضی استفاده می‌کنند. به گفته او، تجربه شخصی در خلق اثر هنری و طی کردن مراحل طراحی باعث یادگیری و احساس رضایت می‌شود و وقتی هوش مصنوعی این کار را انجام دهد، این فرآیند از بین می‌رود.

هوش مصنوعی می‌توانست جهان را بهشت کند، اما سرمایه‌داری مانع شد

یک نوجوان ۱۲ ساله از آلاباما می‌گوید نخستین بار درباره هوش مصنوعی از طریق ویدیویی با حضور ویل اسمیت آشنا شد و به نظرش فناوری جذابی بود. او معتقد است هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد جهان ایده‌آل را داشت، اما اکنون بیشتر برای منافع مالی و اهداف کوتاه‌مدت استفاده می‌شود.

او نگران است که فناوری‌ای که می‌توانست کارهای مفید و خلاقانه انجام دهد، حالا عمدتا برای تولید محتوا و جعل واقعیت به کار می‌رود و محدودیت‌های اخلاقی و نظارتی باعث شده این ظرفیت بزرگ به درستی استفاده نشود.

این نظرات نشان می‌دهد دیدگاه کودکان و نوجوانان درباره هوش مصنوعی متنوع و گاه مخالف با بزرگسالان است. برخی آن را ابزار مفید آموزشی و خلاقانه می‌دانند، برخی نگران تاثیر آن بر مهارت‌ها، هنر و محیط زیست هستند و برخی از کاربردهای آن برای اهداف نادرست هشدار می‌دهند.

فهم این دیدگاه‌ها می‌تواند به والدین، معلمان و سیاست‌گذاران کمک کند تا استفاده از هوش مصنوعی را به شکلی سالم، ایمن و آموزنده مدیریت کنند.

source

توسط blogcheck.ir