به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام موافقت بورس کالا با عرضه رسمی پنج مدل خودروی وارداتی از سوی چهار شرکت عرضه‌ کننده در باره مزایا و معایب آن توضیحاتی به ایران ارائه کردند.


محمد باقری: عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اقدامی درآمدزا برای دولت محسوب می‌شود که به‌هرحال در قالب سیاست‌های کنترل نقدینگی صورت‌ گرفته است. این اتفاق اگرچه می‌تواند اقدام مؤثری باشد اما به نظر می‌رسد بیشتر کسانی از آن استقبال کنند که سرمایه‌دار و ثروتمند باشند. خرید این خودرو‌ها اغلب برای قشر متوسط کار سختی است.


بخش زیادی از مردم بویژه قشر متوسط، تمایل دارند سوار خودروهایی با کیفیت بهتر و ایمنی بالاتر شوند اما قیمت بالای خودروهای وارداتی مانع اصلی در مسیر این خواسته است. شاید به همین دلیل دولت در بحبوحه شرایط دشوار اقتصادی و جنگ، تصمیم به کاهش تعرفه واردات خودرو گرفت و آن را به‌صورت پلکانی اجرا کرد تا مسیر دسترسی به خودروهای با کیفیت، اندکی هموارتر شود.


اگرچه ورود این خودروها به بورس موضوع رقابتی به نظر می‌رسد اما به علت قیمت آنها، اغلب قشر متوسط نمی‌تواند در این فرآیند شرکت کند و از این فرآیند جا می‌ماند. به همین دلیل ورود این خودروها به بورس کالا نمی‌تواند اقدام مفیدی محسوب شود.


در حالی که کاهش تعرفه واردات خودرو به‌عنوان یکی از اقدامات حمایتی دولت برای تسهیل دسترسی مصرف‌کنندگان به خودروهای باکیفیت‌ تر مطرح شده این سیاست فعلاً در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. علت ماجرا شکایت فردی حقیقی به دیوان عدالت اداری است که مدعی شده کاهش تعرفه واردات برخلاف ردیف بودجه‌ای مصوب دولت مبنی بر تعیین تعرفه 100 درصدی واردات خودرو است.


به نظر می‌رسد کاهش تعرفه‌ واردات و در کنار آن حمایت از تولیدکنندگان راهکار بهتری برای کنترل بازار خودرو باشد تا قشر متوسط هم بتواند خودروی مورد نظر را خریداری کند. اکنون بورس وضعیت مناسبی ندارد و روند منفی آن هر روز بدتر می‌شود. برای همین ورود این خودروها به بورس عملاً کار بی‌فایده‌ای است.


جعفر قادری: ورود خودروهای وارداتی به بورس کالا تصمیم بسیار درستی است. چرا خودروهایی که وارد می‌شوند، مستقیماً وارد بورس نشوند و از طریق بورس به فروش نرسند؟ مابه‌تفاوت هزینه واردات و قیمت فروش را دولت دریافت می‌کند که اقدام ارزشمندی است.


هیچ مشکلی هم برای بورس پیش نمی‌آورد و کمک می‌کند نقدینگی‌ها از سمت ثبت‌نام‌های رانتی خودرو منحرف شود.یکی از مزایای این اتفاق، شفافیت قیمت‌ها است و مشخصاً معلوم است به چه کسانی فروخته شده است.


معاملات کاملاً قابل‌ رصد خواهد بود و این دقیقاً همان چیزی است که بازار خودرو به آن نیاز دارد. بهتر بود تولیدات داخلی هم در بورس عرضه می‌شدند. این اتفاق هم به نفع مصرف‌کننده و دولت است.


یکی از اقداماتی که می‌تواند بازار خودرو را از رکود خارج کند، حمایت از شرکت‌های داخلی است و در کنار آن کاهش تعرفه واردات. پلکانی شدن تعرفه‌ها یکی از تصمیمات درستی بود که در همین دولت و حتی در زمان جنگ تصویب شد. بنابراین این دو موضوع باید در کنار یکدیگر دنبال شوند.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir