باج گیری وارداتی و حبس گزارش کیفی خودروهای داخلی

هر چند دولت چهاردهم برای اداره امور کشور با چالش های خاص خود از جمله تشدید تحریم ها، ابهام در مذاکرات و انواع ناترازی دست و پنجه نرم می کند، اما به نظر می رسد در اداره بازار خودرو همان روشی را در پیش گرفته است که از دولت سیزدهم آغاز شد؛ باج گیری وارداتی و حبس گزارهاش کیفی خودورهای داخلی.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، واردات خودرو به رغم اینکه از سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی کلید خورده، هنوز روی ریل اصلی خود نیافتاده است. بعد از گذشت بیش از ۳ سال هنوز دستگاه ها و نهادهای مرتبط با هم به هماهنگی نرسیده اند. هنوز ترخیص خودرو با کندی صورت می گیرد، به نحوی که به اعتراف رییس کل گمرک بین ۱۰ تا ۱۳ هزار در بنادر و گمرکات شهید رجایی و شهید باهنر رسوب کرده اند. هنوز سازوکار مشخصی واقعاً وجود ندارد و هر شرکت ولو بدون سابقه خودرویی می تواند با ارائه مدارک مجوز واردات و تخصیص ارز دریافت کند. هنوز بسیاری از شرکت ها برنامه مشخصی برای خدمات پس از فروش و تأمین قطعات ندارند. همچنان مشکل شدید تخصیص ارز وجود دارد. با این حال ورود خودروهای وارداتی توانسته است برای بخش زیادی از خریداران جذابیت ایجاد کند.
در این شرایط اما برخلاف آنچه در آغاز دور جدید اعلام شد، واردات خودرو نتوانسته است تأثیری بر قیمت ها، رقابت و کیفیت خودروها داشته باشد. اولین وزیر صمت دولت سیزدهم اعتقاد داشت واردات خودرو منجر به کاهش قیمت ها، افزایش رقابت در بازار و همچنین افزایش کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.
اما اولین گام واردات خودرو با افزایش تعرفه ها کج برداشته شد. با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان که از کیفیت خودروهای داخلی به شدت ناراضی بودند، بدون توجه به اتفاقات پیش رو، از این نوع خودروها استقبال کردند. به نحوی که در اولین عرضه، که ۲ سال پیش صورت گرفت، بدون اینکه بدانند چه محصولی و با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت، ثبت نام کردند.
در این مدت هم گزارش های کیفی که پیشتر به صورت عمومی منتشر می شد، در وزارت صمت حبس می شدند. دیگر کسی از وضعیت کیفیت محصولات داخلی خبردار نمی شد. شرایط بازار خودرو به به دلیل سرمایه ای شدن، برای هر محصول مشتری داشت و کمتر کسی به کیفت توجه می کرد.
این موضوع در دوران مناظرات انتخاباتی با انتقاد پزشکیان مواجه شده بود. او هم از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد داشت و هم نسبت به تعرفه واردات موضع گیری کرده و آن را باجگیری خوانده بود.
این دیدگاه نسبت به آینده بازار خودرو امیدواری ایجاد کرده بود. مردم توقع داشتند که شاهد بهبود وضعیت باشند، اما ادامه کار نشان داد که توقع آنها بیهوده بوده است و دولت چهاردهم در همان مسیر حرکت می کند که دولت سیزدهم قرار داشت؛ نه تنها گزارش های کیفی منتشر نمی شود، بلکه باجگیری خودروهای وارداتی هم به قوت خود باقی است.
گزارش کیفی خودروهای داخلی واردات خودرو
source