به گزارش شهر بورس، در تحلیل‌های استاندارد جهانی، سهم بازار بر اساس درآمد (Revenue) محاسبه می‌شود، نه صرفاً بر مبنای تعداد سفر. این روش، تصویر دقیق‌تری از حضور اقتصادی یک شرکت در بازار ارائه می‌دهد.

تپسی از اردیبهشت ۱۴۰۳ وارد دوره‌ی رشد سریع شد و طی یک سال، با رشد بیش از سه برابری، در اردیبهشت ۱۴۰۴ به سهم درآمدی بیش از ۲۲٪ در بازار تاکسی اینترنتی کشور رسیده است. بنابراین، اعدادی که بر مبنای میانگین کل سال محاسبه می‌شوند، الزاماً تصویر روشنی از وضعیت فعلی بازار ارائه نمی‌کنند و ممکن است تأثیر این رشد را پنهان کنند.

تپسی در حال حاضر در ۸ شهر اصلی کشور فعالیت جدی دارد که این شهرها بیش از ۵۸٪ از سفرهای بازار تاکسی اینترنتی را شامل می‌شوند. سهم تپسی در این شهرها، طبق گزارش رسمی سالانه ۱۴۰۳ شرکت رقیب، به‌صورت دقیق قابل اندازه‌گیری است.

تبلیغ درون‌خطی

در شهرهایی مانند تهران، کرج و مشهد، سهم تپسی از تعداد سفرها به ترتیب ۳۱٪ و ۳۲٪ است. با این حال، سهم درآمدی تپسی در کل بازار به بیش از ۲۲٪ رسیده که نشان‌دهنده جایگاه واقعی برند در بازار است.

در یک مقایسه تعدادی متجانس در اردیبهشت ۱۴۰۴، تپسی در تهران ۱۲،۰۳۱،۳۷۵ سفر موفق (بدون احتساب موتور) ثبت کرده است. بر اساس گزارش سالانه اسنپ، این شرکت در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۳۰ میلیون سفر در تهران داشته است. با توجه به رشد ۱۰ درصدی تعداد سفرهای اسنپ در تهران در سال ۱۴۰۳ و اینکه اردیبهشت ۱۴۰۴ اولین ماه کامل پس از آن است، برآورد می‌شود که در این ماه حدود ۲۷.۵ میلیون سفر در تهران انجام داده باشد. بنابراین، سهم بازار تعدادی تپسی در تهران نزدیک به ۳۱٪ تخمین زده می‌شود.

نکته کلیدی اینجاست که مقایسه صرفاً بر مبنای تعداد سفرها تصویر نادقیقی از واقعیت بازار ارائه می‌دهد؛ چرا که میانگین مبلغ هر سفر در شهرهای مختلف تفاوت چشمگیر دارد. برای مثال، میانگین کرایه در تهران ممکن است تا ۱۰ برابر یک شهر کوچک باشد. بنابراین، جمع زدن تعداد سفر در تمام شهرها بدون در نظر گرفتن وزن ریالی آنها نمی‌تواند معیار دقیقی برای سنجش سهم واقعی بازار باشد.

source

توسط blogcheck.ir