به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
در تحلیل‌های استاندارد جهانی، سهم بازار بر اساس درآمد (Revenue) محاسبه می‌شود، نه صرفاً بر مبنای تعداد سفر. این روش، تصویر دقیق‌ تری از حضور اقتصادی یک شرکت در بازار ارائه می‌دهد.


بر اساس این گزارش، تپسی از اردیبهشت ۱۴۰۳ وارد دوره‌ رشد سریع شد و طی یک سال با رشد بیش از سه برابری در اردیبهشت ۱۴۰۴ به سهم درآمدی بیش از ۲۲ درصدی در بازار تاکسی اینترنتی رسیده است. بنابراین اعدادی که بر مبنای میانگین کل سال محاسبه می‌شوند، الزاماً تصویر روشنی از وضعیت فعلی بازار ارائه نمی‌کنند و ممکن است اثر این رشد را پنهان کنند.


تپسی اکنون در ۸ شهر اصلی فعالیت جدی دارد که این شهرها بیش از ۵۸ درصد از سفرهای بازار تاکسی اینترنتی را شامل می‌شوند. سهم تپسی در این شهرها، طبق گزارش رسمی سالانه ۱۴۰۳ شرکت رقیب، به‌صورت دقیق قابل اندازه‌گیری است.


در شهرهایی مانند تهران، کرج و مشهد، سهم تپسی از تعداد سفرها ۳۱ و ۳۲ درصد است. با این حال، سهم درآمدی تپسی در کل بازار به بیش از 22 درصد رسیده که نشان‌دهنده جایگاه واقعی برند در بازار است.


در مقایسه تعدادی متجانس در اردیبهشت ۱۴۰۴، تپسی در تهران بیش از ۱۲ میلیون سفر موفق (بدون احتساب موتور) ثبت کرده است. اسنپ طبق گزارش سالانه سال ۱۴۰۳ حدود ۳۳۰ میلیون سفر در تهران داشت.


با توجه به رشد ۱۰ درصدی تعداد سفرهای اسنپ در تهران در سال ۱۴۰۳ و اینکه اردیبهشت ۱۴۰۴ اولین ماه کامل پس از آن است، برآورد می‌شود در این ماه حدود ۲۷.۵ میلیون سفر در تهران انجام داده باشد. بنابراین سهم بازار تعدادی تپسی در تهران حدود ۳۱ درصد تخمین زده می‌شود.


نکته کلیدی اینجا است مقایسه صرفاً بر مبنای تعداد سفرها تصویر نادقیقی از واقعیت بازار ارائه می‌دهد. چرا که میانگین مبلغ هر سفر در شهرهای مختلف تفاوت چشمگیر دارد. برای مثال، میانگین کرایه در تهران ممکن است تا ۱۰ برابر یک شهر کوچک باشد. بنابراین جمع زدن تعداد سفر در تمام شهرها بدون در نظر گرفتن وزن ریالی آنها نمی‌تواند معیار دقیقی برای سنجش سهم واقعی بازار باشد.


لینک گفتگوی معاون رشد تپسی با دیجیاتو

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir