مردم خودشان به فکر شارژ خودروهای برقی باشند / دولت کاری نمی‌کند

شارژ خودروهای برقی در ایران
شارژ خودروهای برقی در ایران

دارندگان خودروهای برقی در ایران با مشکلات جدی در شارژ خودروهای خود مواجه هستند؛ جایگاه‌های شارژ یا با قطعی برق روبه‌رو هستند یا فاقد سیستم فست شارژ و استفاده از شارژرهای خانگی هزینه‌های برق را به شدت افزایش می‌دهد. برخی معتقدند دولت نه‌تنها برنامه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های شارژ ندارد، بلکه با انتقال بار مسئولیت به شهروندان، از افزایش مصرف برق خانگی به‌عنوان منبعی برای درآمدزایی بهره می‌برد.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با افزایش اقبال به خودروهای برقی در ایران به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای بنزینی در راستای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت فسیلی، دارندگان این خودروها با چالشی جدی مواجه شده‌اند؛ کمبود جایگاه‌های شارژ کارآمد و زیرساخت‌های ناکافی. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و مشهد یا با قطعی مکرر برق مواجه هستند یا فاقد فناوری فست شارژ (شارژ سریع) هستند. این وضعیت باعث شده است رانندگان برای شارژ کامل خودروهای خود گاهی ساعت‌ها در انتظار بمانند، که این امر نه‌تنها وقت‌گیر است، بلکه استرس «تمام شدن شارژ» و «در راه ماندن» را به‌ویژه در سفرهای بین‌شهری افزایش داده است.

مشکلات جایگاه‌های شارژ

جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران عمدتاً توسط شرکت‌های خصوصی و با حمایت محدود دولت ایجاد شده‌اند. با این حال، این جایگاه‌ها با مشکلات متعددی مواجه هستند. بسیاری از آن‌ها به دلیل اتصال به شبکه برق شهری، در ساعات اوج مصرف با قطعی برق مواجه می‌شوند. همچنین، تعداد جایگاه‌های مجهز به شارژرهای سریع (DC Fast Charger) که می‌توانند باتری خودرو را در کم‌تر از یک ساعت شارژ کنند، بسیار محدود است.

شارژ خانگی و افزایش هزینه‌ها

در نبود زیرساخت‌های کافی، بسیاری از مالکان خودروهای برقی به استفاده از شارژرهای خانگی روی آورده‌اند، اما این راه‌حل نیز مشکلات خاص خود را دارد. شارژ یک خودروی برقی با ظرفیت باتری متوسط می‌تواند مصرف برق خانگی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. با توجه به ساختار تصاعدی تعرفه‌های برق خانگی در ایران، که در آن مصرف بالاتر از ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه با نرخ‌های گران‌تر محاسبه می‌شود، شارژ خودروهای برقی در خانه می‌تواند قبض برق را به چند میلیون تومان در ماه برساند.

این وضعیت باعث شده است برخی کارشناسان و شهروندان معتقد باشند دولت عمداً از توسعه زیرساخت‌های شارژ عمومی شانه خالی می‌کند تا با افزایش مصرف برق خانگی، درآمد جدیدی از محل قبوض برق به دست آورد.

انتقادها به سیاست‌های دولت

برخی تحلیلگران بر این باورند که عدم سرمایه‌گذاری دولت در توسعه جایگاه‌های شارژ بخشی از یک استراتژی عمدی است. به گفته یکی از کارشناسان انرژی، دولت با واگذاری مسئولیت شارژ به مالکان خودروهای برقی، نه‌تنها از هزینه‌های توسعه زیرساخت‌ها خلاص می‌شود، بلکه از طریق افزایش مصرف برق خانگی و تعرفه‌های تصاعدی، منبعی جدید برای درآمدزایی ایجاد کرده است. این رویکرد در حالی است که هزینه پیمایش (هزینه به ازای هر کیلومتر) خودروهای برقی در ایران، به دلیل هزینه‌های بالای برق خانگی، در برخی موارد از خودروهای بنزینی گران‌تر شده است.

نیاز به زیرساخت‌های بهتر

کارشناسان تأکید دارند که بدون توسعه جایگاه‌های شارژ سریع و پایدار، بازار خودروهای برقی در ایران نمی‌تواند رشد پایداری داشته باشد. در حال حاضر، بیش‌تر جایگاه‌های شارژ در کلان‌شهرها متمرکز هستند و در شهرهای کوچک‌تر یا مسیرهای بین‌شهری تقریباً هیچ زیرساختی وجود ندارد. این موضوع باعث شده است مالکان خودروهای برقی در سفرهای طولانی با مشکل «اضطراب برد» (Range Anxiety) مواجه شوند و از ترس تمام شدن شارژ، از سفرهای بین‌شهری اجتناب کنند.

وزارت نیرو و شرکت توانیر تاکنون برنامه مشخصی برای توسعه جایگاه‌های شارژ ارائه نداده‌اند. در حالی که برخی کشورها مانند چین و نروژ با سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌های شارژ، استفاده از خودروهای برقی را ترویج کرده‌اند، ایران هنوز در مراحل ابتدایی این مسیر قرار دارد.

اکنون حال باید دید که آیا همچنان دولت از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کند و شارژ خودروهای برقی را مشکل دارندگان خودروهای برقی می‌داند؟ یا این که راهکاری عملی و معقول برای این مسئله در نظر گرفته خواهد شد؟

source

توسط blogcheck.ir