مکانیسم ماشه علیه خودروهای وارداتی
مکانیسم ماشه علیه خودروهای وارداتی

سرانجام پس از ۴ ماه بلاتکلیفی قفل عرضه خودروهای وارداتی شکست و از امروز امکان ثبت نام فراهم می شود، اما این پرسش وجود دارد که با توجه به شرایط پیش رو آیا مکانیسم ماشه علیه خودروهای وارداتی عمل می کند یا با استقبال گرم همراه می شوند؟

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اولین عرضه خودروهای وارداتی در حالی از امروز آغاز می شود که سال ۱۴۰۴ در پنجمین ماه خود به سر می برد.

براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، کلیه افراد واجد شرایط در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت از امروز، شنبه ۱۴۰۴/۰۵/۱۱ تا روز چهارشنبه ۱۴۰۴/۰۵/۱۵، می توانند در سایت Salecars.ir ثبت نام انجام داده و سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند.

این عرضه در شرایطی انجام می شود که تعرفه خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار سی سی کاهش یافته است. همچنین بخشی از تعهدات واردکنندگان ایفا نشده و با تأخیر همراه شده است. ضمن این‌که قیمت گذاری این خودروها نیز با انتقاد واردکنندگان مواجه است. به نحوی که اخیراً آن ها با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت به تشخیص غیرانحصاری بودن این خودروها از سوی شورای رقابت اشاره کرده و خواهان صدور مجوز قیمت گذاری به شرکت ها شده اند. در هر صورت، اولین عرضه سال جاری با ارائه ۳۵ خودروی تکراری و غیرتکراری آغاز شده است.

در این میان با توجه به شرایط موجود این پرسش مطرح است که آیا مکانیسم ماشه علیه خودروهای وارداتی عمل کرده و مانع از استقبال خریداران می شود یا این‌که فریب کاهش تعرفه ها و عدم رضایت از کیفیت و قیمت محصولات داخلی برای این خودروها فرش قرمز پهن می کند؟

دو دیدگاه درباره خودروهای وارداتی

در پاسخ به این پرسش دو دیدگاه وجود دارد؛ از یک منظر برخی کارشناسان اعتقاد دارند در بازار خودروهای وارداتی به دلیل شرایط عرضه چندان امکان واسطه‌گری وجود ندارد و مصرف کنندگان واقعی سراغ خرید می روند؛ از منظر دیگر بخش دیگری از کارشناسان بر این باورند که این عرضه بنا به دلایلی مانند فعال شدن مکانیسم ماشه، کاهش قدرت خرید مردم، تأخیر در تحویل و خروج خودرو از اولویت بخشی از مردم، مانع از استقبال می شود.

استقبال جدی نمی شود

در همین زمینه، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص استقبال از اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ با اشاره به رکوردی که در بازار وجود دارد معتقد است استقبال جدی صورت نمی گیرد، چون در حال حاضر خودرو اولویت مردم نیست. بنابراین سیاست‌گذاران باید اولویت های زمانه را در نظر گرفته و در تدوین دستورالعمل ها منعطف عمل کنند.

هادی ملکان همچنین با تأکید بر این‌که ورود دولت در حوزه ثبت سفارش، تخصیص ارز، قیمت گذاری و روش عرضه محلی از اعراب ندارد می گوید: «باید اجازه بدهند که شرکت ها به صورت حرفه ای با هم رقابت کنند تا بتوانند خودشان را از وضعیت فعلی نجات دهند.»

نوشته مکانیسم ماشه علیه خودروهای وارداتی یا استقبال گرم؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.

source

توسط blogcheck.ir