
لبوبو، عروسکهای کوچک و جذاب با ظاهری شیطنتآمیز، ساختهی کاسینگ لانگ، هنرمند هنگکنگی-بلژیکی، از سال ۲۰۱۵ با همکاری شرکت پاپ مارت در سال ۲۰۱۹ به پدیدهای جهانی تبدیل شدند. این عروسکهای غیربلاکچینی با استفاده از مدل فروش جعبههای کور (Blind Box)، که در آن ظاهر عروسک تا لحظه باز کردن مشخص نیست، شور و اشتیاقی مشابه مجموعههای NFT ایجاد کردهاند.
به نقل از blockworks، محبوبیت لبوبو با حمایت سلبریتیهایی مانند لیسا از بلکپینک، ریحانا، کیم کارداشیان و دوآ لیپا به اوج رسید. برخلاف NFTها که با وجود وعدههای کمیابی، انحصار و جامعهسازی اغلب شکست خوردهاند، لابوبو با ویژگیهای مشابه اما در قالب فیزیکی، به موفقیت چشمگیری دست یافته و به نمادی از جذابیت پایدار در دنیای کلکسیون تبدیل شده است. این در حالی است که مجموعههایی مانند پاجی پنگوئنها نتوانستهاند به چنین جایگاهی برسند.
source