طبق گزارشهای جدید، نیروی فضایی آمریکا قصد دارد در مأموریت جدید خود، فناوری ناوبری کوانتومی را در فضا آزمایش کند.

به گزارش تکراتو و به نقل از arstechnica، هواپیمای فضایی محرمانه ایکس-۳۷بی متعلق به نیروی فضایی ایالات متحده بهزودی بار دیگر به فضا پرتاب خواهد شد.
این فضاپیما که ظاهری شبیه به شاتل فضایی دارد، در هشتمین مأموریت خود در ماه آینده، سوار بر موشک فالکون ۹ شرکت اسپیسایکس به فضا میرود. این پرتاب قرار است زودتر از ۲۱ اوت از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا انجام نشود.
در حال حاضر دو فروند از هواپیماهای فضایی ایکس-۳۷بی در ناوگان نیروی فضایی آمریکا وجود دارد که هر دو توسط شرکت بوئینگ ساخته شدهاند.
نخستین پرواز آزمایشی این فضاپیما در آوریل ۲۰۱۰ انجام شد و از آن زمان، هر دو فضاپیما مأموریتهایی با مدتهای طولانیتری انجام دادهاند. یکی از آنها بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به مدت ۹۰۸ روز در مدار باقی ماند. دیگری نیز اخیراً پس از ۴۳۴ روز پرواز، در ۷ مارس در پایگاه وندنبورگ فرود آمد.
به احتمال زیاد، همان فضاپیمایی که مدت بیشتری در مدار بوده، در این مأموریت جدید نیز به فضا خواهد رفت. هر دو این فضاپیماها حدود ۹ متر طول دارند و تقریباً یکچهارم طول شاتل فضایی ناسا هستند.
در بیش از یک دهه گذشته، نیروی فضایی آمریکا جزئیات زیادی درباره اهداف این فضاپیما ارائه نکرده و بیشتر مأموریتها محرمانه بودهاند. اما در مورد این مأموریت که OTV-8 نام دارد، اطلاعات بیشتری منتشر شده است.
در این مأموریت، فضاپیما با ماژول خدماتی جدیدی پرتاب خواهد شد که امکان حمل محمولههای آزمایشی بیشتری را فراهم میکند. این محمولهها برای آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی و واحد نوآوری دفاعی در نظر گرفته شدهاند. از جمله اهداف این مأموریت، آزمایش فناوری ارتباطات لیزری بین ماهوارهها با پهنای باند بالا اعلام شده است.
ژنرال چنس سالتزمان، فرمانده عملیات فضایی نیروی فضایی آمریکا گفته است که این آزمایش یک گام مهم در مسیر بهرهگیری از شبکههای فضایی تجاری برای ایجاد معماریهای متنوع، مقاوم و سریع در ارتباطات ماهوارهای خواهد بود.
در کنار ارتباطات، این پرتاب به هدف توسعه فناوری ناوبری جدیدی نیز انجام میشود که بر اساس تداخل امواج الکترومغناطیسی عمل میکند. این فناوری به عنوان پیشرفتهترین حسگر اینرسی کوانتومی معرفی شده که تاکنون در فضا آزمایش شده است.
بوئینگ پیش از این نمونهای از این حسگر را در هواپیماهای معمولی آزمایش کرده بود. اکنون نسخهای پیشرفتهتر از این فناوری به فضا فرستاده میشود تا کارایی آن در محیطهایی که دسترسی به جیپیاس ممکن نیست، بررسی شود. هدف اصلی این آزمایش، تعیین موقعیت دقیق، ناوبری و زمانبندی در شرایط بدون جیپیاس است.
ژنرال سالتزمان در شبکههای اجتماعی اعلام کرده که آزمایش این فناوری برای ناوبری در محیطهایی که جیپیاس از کار افتاده یا مختل شده بسیار سودمند خواهد بود.
این حسگرها میتوانند در نزدیکی ماه یا حتی در مأموریتهای اعماق منظومه شمسی نیز کاربرد داشته باشند، جایی که جیپیاس وجود ندارد.
نکته جالب دیگر این مأموریت، بازگشت ایکس-۳۷بی به موشکهای متوسط مانند فالکون ۹ است. در پرواز قبلی که در مارس پایان یافت، این فضاپیما برای نخستینبار با موشک سنگین فالکون هوی به مدار بیضوی و دورتر از مدار زمین پایین فرستاده شده بود. اکنون با بازگشت به فالکون ۹، مأموریتهای آزمایشی با اهداف خاص مانند ناوبری کوانتومی در مدار پایینتر ادامه مییابد.
source