جدی ترین تقابل وزارت صمت و خودروسازان پس از خصوصی سازی

تقابل وزارت صمت و خودروسازان
تقابل وزارت صمت و خودروسازان

هفتمین مرحله پیش فروش ایران خودرو در حالی آغاز شده است که ادامه وضع موجود را می توان جدی ترین تقابل دولت و خودروسازان پس از خصوصی سازی ایران خودرو دانست. جایی که به نظر می رسد دستگاه اجرایی کشور هنوز نتوانسته است کم شدن اختیاراتش را هضم کند. این مسئله در جلسه اخیر وزارت صمت کاملاً خود را نشان داده است.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هفتمین مرحله فروش محصولات ایران خودرو از چهار ماه ابتدای سال آغاز شده است و تا ۹ مرداد ادامه دارد. در این مرحله محصولاتی مانند سورن پلاس، سورن گازسوز، دنا اتوماتیک، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی، تارا دستی و اتوماتیک، رانا پلاس،‌ هایما ایکس ۷،‌ هایما اس ۵ پرو و‌ هایما اس ۷ پرو فوری با موعد تحویل ۳۰ روز در فروش فوق‌العاده، تحویل ۹۰ روز و پیش‌فروش چهار ماهه در سبد فروش قرار گرفته اند.

در این مرحله علاوه بر این‌که هایما نیز به محصولات دور قبل اضافه شده است، میزان مبلغی که باید بلوکه شود نیز از ۳۶۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است. این نشان می دهد که ایران خودرو قصد دارد شرایط را برای خریداران واقعی جذاب تر کند. در واقع آمار مرحله قبلی که در تیر ماه انجام شد از نظر آنان جواب داده است.

مرحله قبلی فروش با تعدیل قیمت ها و اعمال ۲۲.۳ درصد افزایش انجام شد. همین مسئله باعث شد خریداران واقعی برای خرید دست به کار شوند.

براساس آمار رسمی منتشرشده، مجموع ثبت‌نام‌کنندگان به ۵۲۰ هزار و ۵۱۹ نفر برای ۵۸ هزار و ۵۰۰ خودرو رسیده است. از این تعداد، ۳۶۱ هزار و ۱۴ نفر در طرح جوانی جمعیت، ۶۳ هزار و ۹۸۷ نفر در طرح خودروهای فرسوده و ۹۵ هزار و ۵۱۸ نفر در قالب طرح عادی ثبت‌نام کرده‌اند.

با این وجود به نظر می رسد هنوز چالش ها و کشمکش های قیمتی میان وزارت صمت و این خودروساز به نقطه پایانی نرسیده است، چراکه وزارت صمت بر افزایش ۱۵ درصدی تأکید دارد و از سوی دیگر، ایران خودرو از ۲۲.۳ درصد افزایشی که هیئت مدیره تعیین کرده است عقب نشینی نمی کند.

این مسئله تقابل جدی متولیان صنعت و بزرگ‌ترین خودروساز کشور را وارد تقابل جدیدی کرده است. به نحوی که وزارت صمت کمک برای تأمین نقدینگی به این شرکت را مشروط به تمکین کرده است. در این شرایط به نظر می رسد وزارت صمت در کنار برخی نمایندگانی قرار گرفته است که هنوز به دنبال تغییر هیئت مدیره هستند. برخی از این نمایندگان اعتقاد دارند در ایران خودرو خصوصی سازی صورت نگرفته بلکه اختصاصی سازی شده است.

این نوع نگاه و عدم تعامل و پذیرش بخش خصوصی با پرسش هایی همراه شده است که می تواند در آینده خصوصی سازی نقش مهمی ایفا کند؛ اگر شرکتی خصوصی شده است چرا به جای بازار باید از وزارت صمت تمکین کند؟ آیا وزارت صمت می تواند اعطای  تسهیلات را به اصلاح رفتار مشروط کند؟ آیا بعد از خصوصی سازی سایپا باز هم این رفتارها ادامه خواهد داشت؟ آیا برای دولت فقط اقتدار و تحکم حاکمیتی بدون منطق بازار اهمیت دارد؟ عدم استقبال دلالان از پیش فروش های اخیر با قیمت های تعدیل شده، اثری بر دیدگاه آنان ندارد؟ آیا تلاش وزارت صمت برای بر بازگشت دلال ها به بازار متمرکز شده است؟

source

توسط blogcheck.ir